ska börja med att klargöra att jag inte har något emot ubuntu, det är inte därför jag funderar på bytet. Jag har mycket att tacka ubuntu (och er på detta forum) för. Det var så mitt intresse för Linux inte dog, som den gjort tidigare eftersom allt var så komplicerat och svårt att förstå sig på Linux. Nej tvärtom växte mitt intresse och jag går nu en KY utbildning i Linux/Nätverk. Skolans läromedel är grundat på Red Hat/Fedora och därför har jag installerat just Fedora på virtualbox i min Windows 7 miljö (som jag fick gratis av skolan, och då inte kunde låta bli).
Jag använder DualBoot och har Ubuntu på den andra halvan. Jag har en separat /Home partition utifall det skulle behövas en ominstallation ifall Ubuntu skulle (mot förmodan) gå "sönder", vilket det aldrig har. Jag vill nu som sagt ändra min Ubuntu till Fedora/Red Hat och behålla min /Home partition kvar, givetvis med alla filer i. Har tyvärr ingen plats för att spara dessa filer (och nej, ingen extern hårddisk heller (vill ha en, men det e svårt att få pengarna att räcka till med CSN)).
Vet att det kan vara svårt att komma in i /home partitioner utifrån (som att man till exempel skulle installera ett nytt operativsystem) eller har jag fel?? Vad måste man göra, å så??
Vill tillägga att det är en bärbar dator jag har och undrar vad man måste tänka på för övrigt innan man att installera Fedora/Red Hat, och visst räcker det med 10gb (som är min nyvarande Ubuntu)?
Tack än en gång!