Problem i samand med montering av Iomega Home Media Drive

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
swedpool

Problem i samand med montering av Iomega Home Media Drive

Inlägg av swedpool »

Hej,

Hoppas på hjälp gällande ett litet problem jag har med mappning av Iomega Home Media Drive, eller rättare sagt problem med att montera USB-enheter i samband med detta.
Har via FSTAB fått igång en fungerande automatisk mappning vid uppstart, och ikoner för musik, bilder, filmer och dokument dyker snyggt och prydligt upp på skrivbordet och allt är frid och fröjd.
Tills jag försöker montera en helt vanlig ordninär USB-enhet. Denna enhet dyker aldrig upp på skrivbordet, och hittas inte ens om jag går in på ikonen "Dator" på skrivbordet. Jag använder RC-kandidaten av Ubuntu 9.10. Samma problem fanns även i 9.04, men där räddades jag åtminstonde av att jag kunde finna USB-enheten via ikonen "Dator".

Kontrollerar jag statusen på USB-enheten i Gparted, får jag information om att den inte är monterad. För att ytterligare komplicera det hela så har jag testat att stänga av Iomega-disken, och självklart dyker då USB-enheten upp så snyggt och så prydligt på skrivbordet. Så det är uppenbarligen inte något fysiskt fel på USB-porten. Antar att problemet har med FSTAB att göra, någon annan felkälla hittar jag inte. FSTAB ser ut enligt nedan.

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=4cfb49a0-2cb2-4769-bc43-a0404156dc97 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=76b2b216-128a-4e76-8bab-7ccb5d99496c none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

//192.168.0.104/photos /home/lakris/Bilder cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
//192.168.0.104/music /home/lakris/Musik cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
//192.168.0.104/documents /home/lakris/Dokument cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
//192.168.0.104/movies /home/lakris/Filmer cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Hoppas någon kan hitta orsaken till detta problem, och förhoppningsvis också lösningen.

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"