Funderingar att byta till Fedora eller ev. Red Hat

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Funderingar att byta till Fedora eller ev. Red Hat

Inlägg av callejero »

Hej,

ska börja med att klargöra att jag inte har något emot ubuntu, det är inte därför jag funderar på bytet. Jag har mycket att tacka ubuntu (och er på detta forum) för. Det var så mitt intresse för Linux inte dog, som den gjort tidigare eftersom allt var så komplicerat och svårt att förstå sig på Linux. Nej tvärtom växte mitt intresse och jag går nu en KY utbildning i Linux/Nätverk. Skolans läromedel är grundat på Red Hat/Fedora och därför har jag installerat just Fedora på virtualbox i min Windows 7 miljö (som jag fick gratis av skolan, och då inte kunde låta bli).

Jag använder DualBoot och har Ubuntu på den andra halvan. Jag har en separat /Home partition utifall det skulle behövas en ominstallation ifall Ubuntu skulle (mot förmodan) gå "sönder", vilket det aldrig har. Jag vill nu som sagt ändra min Ubuntu till Fedora/Red Hat och behålla min /Home partition kvar, givetvis med alla filer i. Har tyvärr ingen plats för att spara dessa filer (och nej, ingen extern hårddisk heller (vill ha en, men det e svårt att få pengarna att räcka till med CSN)).

Vet att det kan vara svårt att komma in i /home partitioner utifrån (som att man till exempel skulle installera ett nytt operativsystem) eller har jag fel?? Vad måste man göra, å så??

Vill tillägga att det är en bärbar dator jag har och undrar vad man måste tänka på för övrigt innan man att installera Fedora/Red Hat, och visst räcker det med 10gb (som är min nyvarande Ubuntu)?

Tack än en gång!

O0
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Funderingar att byta till Fedora eller ev. Red Hat

Inlägg av Rune.K »

Bränn alla dina viktiga filer till en eller flera DVD, vet inte dagspriset på DVD-skivor.............
Användarvisningsbild
callejero
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av callejero »

mmm,

undrar varför man alltid får såna här svar när man ställer en liknande fråga. Det e väll klart att man har tänkt över den här möjligheten oxå...

Fick förslag av en bekant att det var "bara" att installera fedoran över ubuntun och mounta min ubuntu home till fedora home, då skulle allt vara kvar (man får ju såklart inte formatera om den!) och det ska fungera. Så nu undrar jag, om någon med säkerhet vet att detta funkar??? Jag kommer såklart inte att anklaga någon, för nåt, om det går fel. Undrar mer om någon gjort liknande och "vet" att det borde funka...

O0
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det är bara att prova! Själv hade jag formaterat /home...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har kvar samma home som jag har haft hela tiden... Min väg har varit från Intrepid->Jaunty->Pardus->ArchLinux. Det har varit helt smärtfritt. Det du ska komma ihåg är att du inte (inte inte inte) ska formattera disken som du monterer som /home/. Det är ju bra att komma ihåg vad du har för filsystem också....
Kubuntu/Pardus/ArchLinux (kdemod) har alla olika .kdeX kataloger :(
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag har tänkt efter lite ;)
Det borde fungera att ha kvar din home-partition från Ubuntu, skulle det inte fungera helt smärtfritt i Fedora så kan du bara skapa en ny användare och kopiera dina intreesnata filer...

En sak med Fedora kan vara att det krävs en separat boot-partition, möjligt att dom ändrat det sedan jag installalerade Fedora.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"