usb-minne
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
usb-minne
Hej jag har ubuntu Ubuntu 9.04 - Jaunty Jackalope och ett usb minne sandisk u3 cruzer micro.
Poängen är att jag har klämt in fem filmer och musik på sammanlagt 5 gig. Men enheten envisar sig vara full vid fem gig.
Är det något med ubuntu eller själva usbminnet ?
mvh skojhyddan
Poängen är att jag har klämt in fem filmer och musik på sammanlagt 5 gig. Men enheten envisar sig vara full vid fem gig.
Är det något med ubuntu eller själva usbminnet ?
mvh skojhyddan
Senast redigerad av 1 SkojHyddan, redigerad totalt 24 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: usb-minne
Hur stort ska minnet vara?
Det kan ligga grejer i papperskorgen på usbminnet, öppna mappen med usbminnet → tryck ctr+h och ser du då en mapp som heter .Trash så kan du ta bort den (kanske får trycka shift+delete för att ta bort direkt utan att gå via nån papperskorg). .Trash är helt enkelt papperskorgen, vanligtsvis så frågar Ubuntu om denna mapp ska tömmas när man avmonterar USBminnena.
Det kan ligga grejer i papperskorgen på usbminnet, öppna mappen med usbminnet → tryck ctr+h och ser du då en mapp som heter .Trash så kan du ta bort den (kanske får trycka shift+delete för att ta bort direkt utan att gå via nån papperskorg). .Trash är helt enkelt papperskorgen, vanligtsvis så frågar Ubuntu om denna mapp ska tömmas när man avmonterar USBminnena.
Vad kör du för filsystem på usb-minnet? Har kanske inte riktigt med saken att göra men du vet väl att FAT inte klarar filer större än 4GB?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
4GIB gäller filstorlek inte volymstorlek där är maxstorleken 127.53 GIB förutsatt att det gäller FAT32.m!rage skrev:Vad kör du för filsystem på usb-minnet? Har kanske inte riktigt med saken att göra men du vet väl att FAT inte klarar filer större än 4GB?
Problemet, om det är FAT32 på USB-disken, kan vara att den formaterats i Windows och inte kan hanteras på rätt vis i Ubuntu (vem kan med handen på hjärtat på stå att Windows skriver en korrekt partitionstabell) och ett sätt att lösa kan vara att formatera om disken till FAT32 i Ubuntu.
Jag vet att det gäller filstorleken, men om man försöker skriva en fil större än 4GB till FAT32 så får man felmeddelandet "disken är full". Men du kan ju alltid testa att gå in i till exempel Gparted och titta på partitionen på usb-minnet, den kanske är mindre än den borde? Hur stor ska den vara? 8GB? 16GB?
-
det är en 16 gigare, men att tömma papperskorgen på usb löste problemet på ett mycket smidigt sätt. Det är fat32 filsystem
mvh Skojhyddan
mvh Skojhyddan
-
Har faktiskt ett liknande problem, igen. Har nu försökt formatera min usb-sticka ett flertal gånger, men Gparted står liksom bara å tuggar. Den vägrar å ha något med stickan att göra typ. Den är på 2Gb. Programmet hittar ibland stickan. Sedan avmonterar jag det för att formaterat, och då händer ingenting. Har stått å tuggat en hel kväll. Inte nog med det, det verka fans som hela jävla linuxhelvete förstår minnen och nu verka min hårddisk också vara knäpp. Kan t ex inte deleta en mapp på hårddisken. Den vägrar där också. Säger att mappen inte är tom, men den är tom. Alltså, jag förstår ibland inte er som förespråka detta jädrans operativsystem, som ibland är helt underbart, men krånglar det, så krånglar det ordentligt. Det är nu för mig 3dje hårddisken på 500Gb som jag är inne på. 2 har Ubuntu redan pajjat. Är nu orolig att den är på gång med nästa? Skall jag behöva köpa en ny?
Tja inget operativsystem är perfekt. Det där med Gparted har jag aldrig hört talas om innan men det kanske är nån bugg, vad vet jag. Och det finns inte en chans att ett operativsystem kan "förstöra" en hårddisk (eller annan hårdvara heller för den delen). Vad är det för märke på hårddiskarna? Har du köpt exempelvis en Hitachi DeathStar så är jag inte förvånad...
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har du en sk. u3-partition "ready boost" så bör du ta bort denna först. Är det en sandisk finns ett verktyg på deras hemsida för detta. Du kan också köra Gparted->Enhet->Skapa partitionstabell->msdos (OBS Detta raderar hela disken). Sen ska du kunna skapa vilka partitioner som helst...dragontrumpetare skrev:Har faktiskt ett liknande problem, igen. Har nu försökt formatera min usb-sticka ett flertal gånger, men Gparted står liksom bara å tuggar. Den vägrar å ha något med stickan att göra typ. Den är på 2Gb. Programmet hittar ibland stickan. Sedan avmonterar jag det för att formaterat, och då händer ingenting. Har stått å tuggat en hel kväll. Inte nog med det, det verka fans som hela jävla linuxhelvete förstår minnen och nu verka min hårddisk också vara knäpp. Kan t ex inte deleta en mapp på hårddisken. Den vägrar där också. Säger att mappen inte är tom, men den är tom. Alltså, jag förstår ibland inte er som förespråka detta jädrans operativsystem, som ibland är helt underbart, men krånglar det, så krånglar det ordentligt. Det är nu för mig 3dje hårddisken på 500Gb som jag är inne på. 2 har Ubuntu redan pajjat. Är nu orolig att den är på gång med nästa? Skall jag behöva köpa en ny?