Spela gitarr genom datorn

Problem med att spela musik, film osv.
Avos

Spela gitarr genom datorn

Inlägg av Avos »

Har funderat på detta hur man kopplar gitaren till datorn.Det enda program jag hittat heter Creox och det har inte uppdaterats sedan 2002, så det är väl närmast att betrakta som stendött. Ananrs gillar jag funktionen. Funderade på att bli youtube-spelare när jag blir stor, jag är ju 53 år nu, så det blir väl snart :-)

Tänkte mig något i stil med ca 4 ingångar, sedan möjlighet att spela in flera kanaler. Där finns ju redan en win-programvara som heter "band in the box." Fördelen med att ha det så här,är att man kan spela "tyst" om man föredrar det, iaf om man har elgitarr som inte har någon resonans. så kan man höra själv genom headset, medan andra slipper höra för andra helt ointressanta repetitioner. Skulle helst vilja ha ett helt integrerat system med tabulatureditor," kanalbandspelare" och mixer. Helst förstås under ubuntu.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Spela gitarr genom datorn

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Kika på Tuxguitar. Påminner lite om GuitarPro om du känner till det Windows programmet.

http://tuxguitar.herac.com.ar/

Lycka till!

Jag kör Reaper genom Wine, funkar kanon. En kille på Reaper forumet har gjort ett installationskit med ASIO integrerat, hur smuttigt som helst. Jag köpte mig faktiskt "snikvarianten" av Reaper för 60$...inget att klaga på, snabbt och enkelt.

//Tobbe - snart 53 :)
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"