Linuxcertifieringar

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Linuxcertifieringar

Inlägg av Okänd »

Nu när Linux växer så det knakar så blir ju behovet av kunnig personal allt större. Jag har funderat en hel del på detta den senaste tiden och jag bestämt mig för att börja certificera mig inom områden som berör Linux (har redan ett UNIX-certifikat från CISCO (vilket inte var något att tala om tyvärr).

Efter en stunds surfande så upptäckte jag http://www.lpi.org/ som erbjuder certifieringar inom Linuxvärlden, de har t.o.m certifiering inriktad specifikt på Ubuntu :). Så jag har nu skickat ett email till ett företag i Göteborg som har rätt att cerifiera folk (LPI-certifiering), detta är en möjlighet och jag vill uppmuntra er alla till att certifiera er om ni vill jobba med Linux i framtiden :).
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Linuxcertifieringar

Inlägg av eakron »

Finns det några andra ställen man kan certifiera sig? Gärna i Lund-Malmötrakten. Jag letar inte efter utbildningen utan bara själva testet, vilket verkar svårare än det låter. Sen är mina Google-skills inte vad dem brukade. Kanske dags att ta Google Certified Professional certification! ;)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hade ju varit kul, men det är inte värt 1000 kr + svindyr tågresa etc för att bekräfta något jag redan vet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag vet inte det. Är lite kluven... Angående just dessa certifieringar som nämns ovan så har jag ingen aning, men någonting borde det väl vara värt, kanske.
Hur som helst så är jag intresserad av vad ni har tagit och som kanske hjälpt er på vägen, vad som faktiskt är värt att satsa på.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Mark »

Jag har letat efter kurser inom linux (ubuntu) administration, men hittar aldrig ngt som inte e i USA.
Bild
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Mark »

Häftigt :) Däremot verkar det inte riktigt vara det jag söker. Tack ändå, nu vet jag iaf vart man kan söka :)
Bild
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

Jag klarade Ubuntu Certified Professional idag :) - och LPIC-1 i våras (den är förutsättning för att man ska kunna ta UCP) ...
Har pluggat själv och bara skrivit testerna här i Stockholm och det har också gått bra :)

Kan bara säga att det INTE varit trivialt, inte ens för mig som ändå pysslat rätt mycket med Linux i 10+ år!
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

alatariel skrev:Jag klarade Ubuntu Certified Professional idag :) - och LPIC-1 i våras (den är förutsättning för att man ska kunna ta UCP) ...
Har pluggat själv och bara skrivit testerna här i Stockholm och det har också gått bra :)

Kan bara säga att det INTE varit trivialt, inte ens för mig som ändå pysslat rätt mycket med Linux i 10+ år!
Hur gick du tillväga för att certifiera dig?
Användarvisningsbild
alatariel

Inlägg av alatariel »

CryingFreeman skrev:Hur gick du tillväga för att certifiera dig?
Jobbet betalade, men även utan det så är det så "enkelt" som att

- skaffa kurslitteratur
- ta några datorer eller virtuella maskiner för teständamål
- jobba igenom litteraturen och alla de inkluderade uppgifterna (alternativt förstås jobba MYCKET praktiskt med Linux :) ...)
- ta de provtester som finns till flera av böckerna eller online - flera gånger om, träning är bra!
- håll dig uppdaterad om förändringarna vad gäller objectives mm (gäller speciellt UCP som de har stöpt om en del i maj 2009!)
- leta fram vilka företag i Sverige som har avtal med pearson/vue eller prometric och ring och boka certifiering vid lämplig tidpunkt
- kom dit utvilad i tid
- gör testerna på deras datorer
- betala fakturan :) ... (runt 2000 kr plus moms per test)

:)
Pearson Vue
Novum Kompetens & Datautveckling AB 35.7 Sundsvall Sweden
St Mikaelsskolan 144.7 Mora Sweden
CAD Competence I Dalarna AB 168.9 Borlänge Sweden
Leylock IT - Sweden 241.0 Kista Sweden
Cornerstone 241.5 DANDERYD (STOCKHOLM) Sweden
Global Knowledge 244.3 Solna Sweden
Informator Utbildning Svenska AB 246.3 Stockholm Sweden
Enterprise IT-tjänster 262.4 Karlstad Sweden
Lexicon 309.5 Linköping Sweden
Prometric
http://www.prometric.com/LPI/EMEAIT.htm

Sen finns det förstås kurser också som du kan gå, men då får du räkna med från 15.000 kr och uppåt per certifiering!
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"