Ubuntu, skicka mail från php via min ISP:s smtp? [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
JesperA
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu, skicka mail från php via min ISP:s smtp? [LÖST]

Inlägg av JesperA »

Hej!

Ja jag har sökt och kollat massa guider, guider som vanligt inte förstår att det finns extrema nybörjare, tex "efter du har installerat din mailserver ändra din config fil till relayhost = hubbabubba",
lixom vilken mailserver? Vilken config fil? Vart finns config filen och relayhost?

Varje sån fråga jag ställer mig resulterar i en ny googlesökning som i sin tur visar 450 olika tillvägagångssätt som är omöjliga att pussla ihop!

Min ISP:s smtp kräver inte autentisering!

Såhär ser det ut nu:

Jag har installerat Apache, MySQL och PHP
Jag gjorde en sudo apt-get install sendmail (vilken nu kanske inte var så bra då många säger att den är krånglig att sätta upp, hur man tar bort den vet jag inte)
Jag har satt sendmail_path till /usr/sbin/sendmail -i -t

Men nudå? Varför har dom krånglat till det så, i Windows är det bara till att fylla i "SMTP, smtp_port och sendmail_from" = klart och mail skickas perfekt!

Finns det någon enkel guide på nätet eller någon vänlig själ som vill förklara?
Senast redigerad av 1 JesperA, redigerad totalt 21 gånger.
JesperA

Re: Ubuntu, skicka mail från php via min ISP:s smtp?

Inlägg av JesperA »

Kan jag åtminstonde på något sätt ta bort Sendmail och installera något som är lättare att konfa?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, sendmail är ökänt :) Det är betydligt enklare att använda postfix istället. När du installerar postfix så får du ett antal fördefinierade konfigurationer att välja mellan. Om jag minns rätt så kan du fylla i relayhost där.

Ta bort sendmail med t.ex. apt-get purge sendmail, eller via Synaptic.
JesperA

Inlägg av JesperA »

Tack för svaret ;)

Avinstallerade via terminalen men när man bootar datorn står det fortfarande "Using Sendmail as default MTA" eller liknande, tar nästan en minut för just det steget i booten, hur får jag bort det? :S

Edit: Fick bort Sendmail från boot nu och installerade postfix istället, gick smidigt, valde smtp relay vid installationen (eller vad det heter), först angav jag min mail, sen smtp.isp.com och postfix installerades!

Testade att registrera mig på min hemsida vilket gick riktigt snabbt, innan stod hemsidan bara och tuggade när jag hade godkänt registreringen men nu kom "tack för att du registrerade, ett mail har skickats till emailen du angav", detta tyder ju på att mailfunktionerna på själva servern fungerar!

Men jag får tyvärr inga mail ändå så någonstans fastnar dom, någon som anar vad jag missat?

Edit 2 Haha nu fungerade det, smidigt ;)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu, skicka mail från php via min ISP:s smtp? [LÖST]

Inlägg av Luxwarp »

vad gjorde du i edit2 för att det skulle fungera?
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"