Bank-id

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Freya
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Bank-id

Inlägg av Freya »

Hej, har letat i de trådar jag hittat men hittar inte felet. Har provat med att välja "Öppna i terminal" då jag klickat på installationsfilen. Då blinkar det till en terminalruta som försvinner... Har skrivit in <cd/home/användare/Skrivbord/personal-4.10.2.16 i terminalfönstret> och fått felmeddelande att varken katalog eller mapp finns.

Vad gör jag för fel??
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Bank-id

Inlägg av Luxwarp »

är du säker på att du har mappen där xD
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Freya

Inlägg av Freya »

Jodå, den ligger där. Men mappen Skrivbord heter Desktop i filbläddraren såg jag. När jag skrev <cd/home/user/Skrivbord/Desktop/personal-4.10.2.16 > blev det så här

bash: cd/home/user/Skrivbord/Desktop/personal-4.10.2.16: Filen eller katalogen finns inte
user@user-laptop:~$ sudo ./install.sh i
[sudo] password for user:
Sorry, try again.

Det går inte skriva in password, blir bara blankt
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Det ska bli "blankt" när du skriver in lösenord. Skriv på ändå och tryck enter när du är färdig.

Kod: Markera allt

cd/home/user/Skrivbord/Desktop/personal-4.10.2.16
Har du kopierat den här raden från terminalen? I så fall är har du åtminstone två fel. Du har inget mellanslag efter cd och jag antar att du inte har en mapp som heter Desktop i en mapp som heter Skrivbord.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Det ska i så fall vara cd/home/user/Desktop/personal-4.10.2.16 (user ska vara ditt inloggningsnamn)

det ska inte synas något när du skriver in lösenordet så det är helt rätt

***EDIT***
attan också nu var jag för sen :)

Freya skrev:Jodå, den ligger där. Men mappen Skrivbord heter Desktop i filbläddraren såg jag. När jag skrev <cd/home/user/Skrivbord/Desktop/personal-4.10.2.16 > blev det så här

bash: cd/home/user/Skrivbord/Desktop/personal-4.10.2.16: Filen eller katalogen finns inte
user@user-laptop:~$ sudo ./install.sh i
Sorry, try again.

Det går inte skriva in password, blir bara blankt
Freya

Inlägg av Freya »

Vet inte om jag ska tro på spöken eller om det är ngt fel i installationen av os.. det finns inget personal nexus alls, och den underliga katalogen Skrivbord som innehöll Desktop är också borta. Vanliga Skrivbord är kvar, med allt utom det som då var i Desktop?? Hur 17 kan det bli så? Mina datalärare brukar slita sitt hår och tala om att de aldrig varit med om de fel som det alltid lyckas bli på de datorer jag kommer i närheten av, men det här är första gången något har försvunnit på detta viset. Papperskorgen är också tom så jag har inte deletat dem heller.

Eftersom det inte gått installera borde det väl inte kunna bli några konflikter någonstans när jag tar hem nexus en gång till??
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

när du laddat ner säkerhets programmet så heter den nerladdade filen personal_linux.tar.gz, högerklicka på den filen och välj packa upp här så skapar den mappen personal-4.10.2.16

om du inte hittar den så kan du testa att ladda ner den på nytt när nerladdningen är klr höger klickar du på den i Nerladdat (?) i firefox och väljer open containig folder (Jag har engelsk firefox) så hittar du platsen där filen sparades
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"