Mark Shuttleworth's Community Has No Women.

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Mark Shuttleworth's Community Has No Women.

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:
Är det inte lite skillnad på att ha datorn som ett hjälpmedel/arbetsredskap och att ha det som utpräglat intresse?

Bara för att jag har och kör bil innebär det ju inte att jag automatiskt tycker om att meka med den, trimma den och åka på motorträffar, läsa motortidningar och diskutera trimsatser med andra. Jag känner många män som betalar räkningar, surfar etc. i betydande utsträckning, men ändå inte dyker in under huven och pillar på registernycklar eller inställningsfiler stup i kvarten, eller för den delen moddar sina datorcase, optimerar processer eller överklockar sin(a) processor(er). Eller kör Linux, eftersom det i stor utsträckning historiskt sett varit ett entusiast-OS.

Min flickvän kör Linux, mycket beroende på att jag gör det. Annars hade hon nog inte kommit i kontakt med det. Därmed inte sagt att hon vill engagera sig i en community som har som uppgift att supporta och främja Linux-användande (bland annat). Hon betalar också räkningar och surfar i betydande utsträckning.
Det där stämmer ju givetvis. Min man kör linux enbart pga av att jag gör det. Han hade inte ens brytt sej om att ändra bakgrundsbild eller tema, hade fortfarande använt IE istället för firefox osv.

Problemet är alltså inte att inte alla användare bryr sej om att engagera sej i gemenskapen, utan mer varför det tycks vara en sån sned könsfördelning bland dom som gör det. Bland mina bekanta är det betydligt större andel kvinnor som är intresserade av datorer, eller åtminstone tar mer ansvar för att dom fungerar och är virusfria, än vad det är som är engagerade här. Flera av dessa har nu börjat "mogna" för en ubuntu-installation.

Det finns ju fö en väldigt stor andel män som är ointresserade och okunniga och som bara vill kunna betala räkningar osv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Utanför ämnet:
vulfgar skrev:Utanför ämnet: Han hade inte ens brytt sej om att ändra bakgrundsbild eller tema...
Utanför ämnet:
Det går alldeles utmärkt att vara seriöst nerdig och fortfarande köra med standardbakgrund och standardtema :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Utanför ämnet:
andol skrev:
vulfgar skrev:Utanför ämnet: Han hade inte ens brytt sej om att ändra bakgrundsbild eller tema...
Utanför ämnet:
Det går alldeles utmärkt att vara seriöst nerdig och fortfarande köra med standardbakgrund och standardtema :)
Utanför ämnet:

Ja, och jag känner väldigt många väldigt vanliga användare, som definitivt inte pillar med sin dator mer än nödvändigt, men barnbarnen/hunden/båten ska givetvis vara "skrivbordsunderlägg", även om antagligen någon annan fått hjälpa dem fixa det.

Likaså är de pigga på att lägga till diverse mer eller mindre suspekta toolbars som lägger in knasiga smilisar eller hundra knappar till i webbläsaren. >:(
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CryingFreeman skrev:
janne-5011 skrev:intressant FF. Så du menar att kvinnor inte pröjsar räkningar , surfar etc, i betydande utsträckning, eller vad menar du?
Är det inte lite skillnad på att ha datorn som ett hjälpmedel/arbetsredskap och att ha det som utpräglat intresse?

Bara för att jag har och kör bil innebär det ju inte att jag automatiskt tycker om att meka med den, trimma den och åka på motorträffar, läsa motortidningar och diskutera trimsatser med andra. Jag känner många män som betalar räkningar, surfar etc. i betydande utsträckning, men ändå inte dyker in under huven och pillar på registernycklar eller inställningsfiler stup i kvarten, eller för den delen moddar sina datorcase, optimerar processer eller överklockar sin(a) processor(er). Eller kör Linux, eftersom det i stor utsträckning historiskt sett varit ett entusiast-OS.

Min flickvän kör Linux, mycket beroende på att jag gör det. Annars hade hon nog inte kommit i kontakt med det. Därmed inte sagt att hon vill engagera sig i en community som har som uppgift att supporta och främja Linux-användande (bland annat). Hon betalar också räkningar och surfar i betydande utsträckning.
Sett till teknik så kan tjejer ha lika höga krav på det tekniska, t.o.m. högre, men utöver det så tycker jag utseende verkar vara det viktigaste för kvinnor i jämförelse med män...

Men tittar vi på tekniska högskolor så är det betydligt mer män än kvinnor, skall vi skylla det helt på manschauvinism? Det kan inte vara så att kvinnor överlag är mindre intresserade av ett ämne - och utan att för att våga tro det vara kvinnofientlig? Gäller samma sak i vården? Är det kvinnofientligt att säga att fler kvinnor än män går omvårdnadsprogrammet? Färre kvinnor blir bilmekaniker?

Och hur skulle det kunna vara Mark Shuttlesworths fel, hehe? xD
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

farmfield skrev:
CryingFreeman skrev:
janne-5011 skrev:intressant FF. Så du menar att kvinnor inte pröjsar räkningar , surfar etc, i betydande utsträckning, eller vad menar du?

Sett till teknik så kan tjejer ha lika höga krav på det tekniska, t.o.m. högre, men utöver det så tycker jag produktens yttre verkar vara det viktigaste för kvinnor i jämförelse med män när dom t.ex. köper en bärbar...

Men tittar vi på tekniska högskolor så är det betydligt mer män än kvinnor, skall vi skylla det helt på manschauvinism? Det kan inte vara så att kvinnor överlag är mindre intresserade av ett ämne - och utan att för att våga tro det vara kvinnofientlig? Gäller samma sak i vården? Är det kvinnofientligt att säga att fler kvinnor än män går omvårdnadsprogrammet? Färre kvinnor blir bilmekaniker?

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev: Sett till teknik så kan tjejer ha lika höga krav på det tekniska, t.o.m. högre, men utöver det så tycker jag utseende verkar vara det viktigaste för kvinnor i jämförelse med män...

Han behöver inte vara ursprunglig orsak till problemet, det kanske är illa nog om han försenar dess lösning eller helt enkelt inte inser att det är ett problem.

Att få tjejer söker sig till tekniska högskolor kan ju delvis bero på ointressse för teknik, vilket leder tillbaks till diskussionen om dockor kontra stridsvagnar och våra förväntningar på riktigt små barn, men det kan ju också delvis kopplas till den grabbiga stämning som kan råda på sådana ställen både bland lärare och studenter. Det finns måhända teknikintresserade tjejer som avstår.

OM det är sant att tjejer är mer intresserade av hur saker ser ut så hade vi behövt ett rejält tillskott av sådana just nu både här och på ubuntu.com. Ubuntu funkar rätt okej, men designmässigt har det rätt stor förbättringspotential. Samma sak med vår webbplats här...

Nåväl, Jono verkar vara på mer konstruktiva spår än denna diskussion http://www.jonobacon.org/2009/09/30/cha ... versation/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Eh..det handlar om århundraden av prägling. Jag tror att det dags att kasta dom bojorna och tänka utanför fyrkanten. Det är du väldigt bra på annars. Det finns inget område som vare sig kvinnor eller män ska vara utestängda från. Vår samhälle är för modernt för att det ska finnas några ursäkter.
..och förresten: du kommer väl på releasepartyt och käftar emot mig? ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ulsak skrev: Eh..det handlar om århundraden av prägling.
Exaktemente! Därför lär förändring ta tid. Fast det är iofs ingen anledning att slå sej till ro, men det kommer förmodligen att dröja ett par generationer till innan vi uppnått fullständig jämlikhet, dvs om vi fortsätter att jobba på det. :)

Sen tycker jag det är lite synd att det kallas kvinnofientligt, manschauvinism, feminism mm. Det handlar ju faktiskt lika mycket om ett mansförtryck. ;) Vad jag menar är att många män slentrianmässigt slussas in på en teknisk bana utan att egentligen vara särskilt tekniskt intresserade, precis som att många kvinnor slussas in i vårdyrken utan att egentligen vara särskilt roade av det. Det handlar mer om minsta motståndets lag och det är enklare att välja efter konventionen om man inte brinner särskilt för något. Det är ju också mer accepterat att en kvinna ger sej in i traditionellt manliga domäner, hon anses tuff, än för en man att ge sej in i traditionellt kvinnliga, han ses som en mes. Eller åtminstone är det så i min generation, ungdomarna har förhoppningsvis kommit längre. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Mark »

Konservburk skrev:
Rune.K skrev:Vem var den första programmeraren?
Var det en kvinna eller man?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace
Haha! Awesome. Det visste jag inte. Respekt att den första personen som kunde kallas programmerare var en kvinna :)
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Mark skrev:
Konservburk skrev:
Rune.K skrev:Vem var den första programmeraren?
Var det en kvinna eller man?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace
Haha! Awesome. Det visste jag inte. Respekt att den första personen som kunde kallas programmerare var en kvinna :)

Have nice evening (Mark?) :D . Yes! It was a surprise that a woman was the first.

Pink Panther

:o
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Grace Hopper var den kvinna som hittade den första dokumenterade buggen
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"