köpa ny dator [LÖST]
- Ciczi
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
köpa ny dator [LÖST]
Hej
Ska köpa ny dator och funderar på vad jag vill ha. Tre krav. Bärbar + ubuntu och inte något stort skrälle.
Någon som har några förslag på vad jag ska köpa?
//Ciczi
Ska köpa ny dator och funderar på vad jag vill ha. Tre krav. Bärbar + ubuntu och inte något stort skrälle.
Någon som har några förslag på vad jag ska köpa?
//Ciczi
Senast redigerad av 1 Ciczi, redigerad totalt 17 gånger.
Ubuntu bara fungerar!
- argued.logic
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: köpa ny dator
Om det är rekommendation du efterfrågar så ska du kika på denna HP Compaq 610
och anledningen till det är för att det är svårt att hitta en bärbar kvalitets dator till detta pris. Jag har en personlig
erfarenhet av HP sen många år tillbaka men jag skulle kika lite extra på omdömen av Ubuntu användare innan
eventuellt köp.
För övrigt så fungerar sök-motorer alldeles utmärkt
och anledningen till det är för att det är svårt att hitta en bärbar kvalitets dator till detta pris. Jag har en personlig
erfarenhet av HP sen många år tillbaka men jag skulle kika lite extra på omdömen av Ubuntu användare innan
eventuellt köp.
För övrigt så fungerar sök-motorer alldeles utmärkt

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Här är en fin dator på Elgiganten. Toshiba Satellite L500D.
5 papp och all den prestandan. Har erfarenhet av Toshiba och det är superfina datorer
5 papp och all den prestandan. Har erfarenhet av Toshiba och det är superfina datorer

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Köper man ATI får man mer för pengarna och när det kommer till spel är det ATI som gäller. Jag är f.d. ATI ägare som numer gått över till NVIDIA för att dom har helt värdelösa drivrutiner till Linux som inte alls fungerar så bra. Linuxdistributionen Arch Linux har tagit bort deras drivisar från deras deras stora repo just för att dom tröttnat på att det är ett fanstyg att underhålla drivrutinerna när AMD ändrar om hela tiden, bl.a återintroducerar dom ibland buggar som varit borta etc.
När jag köpte mitt budgetkort med NVIDIA och bytte ut mitt finare ATI kort blev det som en helt ny dator, lite som att gå från en sur svenssonbil till en pigg sportbil.
När jag köpte mitt budgetkort med NVIDIA och bytte ut mitt finare ATI kort blev det som en helt ny dator, lite som att gå från en sur svenssonbil till en pigg sportbil.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Funkade inte catalyst 9.7 bra för dig?Hund skrev:Köper man ATI får man mer för pengarna och när det kommer till spel är det ATI som gäller. Jag är f.d. ATI ägare som numer gått över till NVIDIA för att dom har helt värdelösa drivrutiner till Linux som inte alls fungerar så bra. Linuxdistributionen Arch Linux har tagit bort deras drivisar från deras deras stora repo just för att dom tröttnat på att det är ett fanstyg att underhålla drivrutinerna när AMD ändrar om hela tiden, bl.a återintroducerar dom ibland buggar som varit borta etc.

Min systers dator spinner som en katt.

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- Cadryc
Kolla in www.ggsdata.se dom har datorer med Ubuntu förinstallerat.
- Ciczi
Cadryc skrev:Kolla in http://www.ggsdata.se dom har datorer med Ubuntu förinstallerat.
Oj vilka priser... så mycket pengar kan jag inte lägga på en dator just nu.
Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
- Ciczi
Har hittat en Dell Latitude 2100 med ubuntu förinstallerat version 8.16 (vad det nu eg står för?) Det är en dator som jag isf måste köpa genom familjeföretaget.
Vad tror ni om denna?
Jag använder datorn mest till att surfa på och skriva lite e-mail eller på forum. En och annan gång kör jag lite GIMP och kanske spelar jag lite supertux eller en patians. Ibland kanske jag skriver lite i något dokument. Vill gärna kunna titta på film när jag är ute och reser också.
Ciczi
Vad tror ni om denna?
Jag använder datorn mest till att surfa på och skriva lite e-mail eller på forum. En och annan gång kör jag lite GIMP och kanske spelar jag lite supertux eller en patians. Ibland kanske jag skriver lite i något dokument. Vill gärna kunna titta på film när jag är ute och reser också.
Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Nope, jag provade 9.8 och 9.10 med och dom var lika dåliga.Dagon^ skrev:Funkade inte catalyst 9.7 bra för dig?Hund skrev:Köper man ATI får man mer för pengarna och när det kommer till spel är det ATI som gäller. Jag är f.d. ATI ägare som numer gått över till NVIDIA för att dom har helt värdelösa drivrutiner till Linux som inte alls fungerar så bra. Linuxdistributionen Arch Linux har tagit bort deras drivisar från deras deras stora repo just för att dom tröttnat på att det är ett fanstyg att underhålla drivrutinerna när AMD ändrar om hela tiden, bl.a återintroducerar dom ibland buggar som varit borta etc.
Min systers dator spinner som en katt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ciczi
.Det blev en ASUS X5DIJ. Allting fungerar med 9.10 så när som på ljudet i hörlurarna. Det enda jag har behövt arbeta med för att få det att fungerar var att touchpaden inte fungerade som den skulle från början men efter att ha lagt till Key-touch så fungerar det nu.
Ciczi
Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
- Cadryc
Re: köpa ny dator [LÖST]
Har du testat att i System → Inställningar → Ljud → fliken Hårdvara, vid Profil, att välja nånting annat. Kolla om det finns nåt med duplex eller flera outputs.
Skriv gärna in datorn i vårt Hårdvaruregister
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Skriv gärna in datorn i vårt Hårdvaruregister

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138