MySQL fel
MySQL fel
Hej!
När jag hämtar en lista med epostadresser från min databas och loopar ut dom i en lång <a href="mailto: tagg.
Sen när man trycker på den länken och epostprogrammet öppnas (thunderbird) så första mailadressen är det ett " i precis före @-tecknet.
Det är inget fel på datan i databasen för det kvittar vilken som kommer först för jag har testat med olika ordningar på adresserna.
När jag skriver ut en tagg med bara en adress så kommer " före @ konstigt nog inte med.
Nån som kan hjälpa mig?
MVH Naxiey
Utanför ämnet: Jag la de här för att det handlar ju om en hemsida men om det inte passar så får mod gärna flytta den
När jag hämtar en lista med epostadresser från min databas och loopar ut dom i en lång <a href="mailto: tagg.
Sen när man trycker på den länken och epostprogrammet öppnas (thunderbird) så första mailadressen är det ett " i precis före @-tecknet.
Det är inget fel på datan i databasen för det kvittar vilken som kommer först för jag har testat med olika ordningar på adresserna.
När jag skriver ut en tagg med bara en adress så kommer " före @ konstigt nog inte med.
Nån som kan hjälpa mig?
MVH Naxiey
Utanför ämnet: Jag la de här för att det handlar ju om en hemsida men om det inte passar så får mod gärna flytta den
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: MySQL fel
Hur ser koden ut som du använder för att hämta, respektive skriva ut adresserna?
/Micke
/Micke

Kod: Markera allt
//Ansluter till databas
conn_db($sql_host, $sql_user, $sql_pass);
//Skicka till alla
echo "<a class=\"link\" href=\"mailto:";
$sql_mail2 = mysql_query("SELECT mail FROM mail ORDER BY mail");
while ($sql = mysql_fetch_array($sql_mail2))
{
echo $sql['mail'] ."; ";
}
echo "\">Skicka till alla i databasen</a>";
Kom på att ni kanske ville se conn_db() också
function conn_db($sql_host,$sql_user,$sql_pass)
{
//Ansluter och väljer databas
$conn = @mysql_connect("$sql_host","$sql_user","$sql_pass")
or die("Kunde inte ansluta till databasen!");
$database = mysql_select_db("smalla_se");
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kommer tyvärr inte på nått uppenbart fel, eller vad som kan vara konstigt med mysql... I värsta fall kan du ju fixa det med ett fulhack:
" är ju inte tillåtna i e-postadresser så det borde ju vara lugnt att ta bort dem menar jag.
/Micke
while ($sql = mysql_fetch_array($sql_mail2))
{
echo str_replace("\"@", "@", $sql['mail']) ."; ";
}
echo "\">Skicka till alla i databasen</a>";
/Micke

Tack men även om jag kör ditt hack så funkar det inte
Jag har kollat igenom databasen om det skulle vara nått fel där men jag hittar ingenting som skulle kunna göra något sånt
edit:
Kan det vara någon bugg i mysql som vi har hittat

Jag har kollat igenom databasen om det skulle vara nått fel där men jag hittar ingenting som skulle kunna göra något sånt

edit:
Kan det vara någon bugg i mysql som vi har hittat

MER INFO!
Jag såg nu att om man tittar i statusfältet på vart länken leder och i källkoden i webbläsaren så finns inte " med där utan den tillkommer först i thunderbird
Jag såg nu att om man tittar i statusfältet på vart länken leder och i källkoden i webbläsaren så finns inte " med där utan den tillkommer först i thunderbird
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Naxiey skrev:MER INFO!
Testa då att installera evulotion
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org