Hej
Har nyligen installerat Ubuntu Edgy, ljudet har fungerat men nu är det alldeles tyst.
Ljudet fungera i XP (kör dubbelboot)
Undrar var jag ska börja felsöka i Ubuntu, för att få tillbaka ljudet.
Jag är nybörjare...
Rune Karlsson
Ljudet har försvunnit [LÖST]
Ljudet har försvunnit [LÖST]
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 3 gånger.
SV: Ljudet har försvunnit
Har samma problem. Funkade perfekt när jag körde livecd, funkar inte nu när jag har installerat.
Jag letade mig fram till System->Preferences->Sound. Fick fram en testsignal som fick katten att gömma sig när jag valde OSS drivrutiner, men trots det så uteblir allt ljud.
Har ett integrerat soundblasterkompatibelt ljudkort och det är en bärbar 32 bitars dator jag har problem med.
Jag letade mig fram till System->Preferences->Sound. Fick fram en testsignal som fick katten att gömma sig när jag valde OSS drivrutiner, men trots det så uteblir allt ljud.
Har ett integrerat soundblasterkompatibelt ljudkort och det är en bärbar 32 bitars dator jag har problem med.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Jag brukar laborera i Sytem/Instälningar/Väljare för multimediasystem. Sedan är ett bra tips att öppna mixern som hittas genom högtalarikonen i hörnet och sedan prova inställningar där. Det är väldigt sällan det är problem med ljuddrivrutiner i Ubuntu om det inte gäller kort som absolut inte stöds - E-MU 0404 tex.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Kanske inte det problemet ni har men ett internt tvkort kan strula till det en del. Datorn uppfatar detta som ljudkort ibland. Då får man gå in i system - inställningar - ljud och välja rätt kort i "standardljudkort"
Ibland har man ett ljudkort inbyggt på moderkortet och ett installerat på PCIplats. Om man vill använda det senare är det bra att stänga av moderkortets ljudkort i BIOS.
När ljudet fungerar kan man i terminalen skriva:
sudo alsactl store för att spara de inställningar man har.
Sedan kan problemet komma tillbaks har jag märkt efter att man kört mplayer eller realplayer.
Ibland har man ett ljudkort inbyggt på moderkortet och ett installerat på PCIplats. Om man vill använda det senare är det bra att stänga av moderkortets ljudkort i BIOS.
När ljudet fungerar kan man i terminalen skriva:
sudo alsactl store för att spara de inställningar man har.
Sedan kan problemet komma tillbaks har jag märkt efter att man kört mplayer eller realplayer.
Senast redigerad av 1 Gurra72, redigerad totalt 1 gånger.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Jag har löst mitt problem med ljudet.
Misstänker att problemet berodde på att jag installerade edubuntu-desktop förutom "Ubuntu original"..
Löste det med:
citat:
Sedan är ett bra tips att öppna mixern som hittas genom högtalarikonen i hörnet och sedan prova inställningar där.
slut citat.
Tack för det tipset
/Rune
Misstänker att problemet berodde på att jag installerade edubuntu-desktop förutom "Ubuntu original"..
Löste det med:
citat:
Sedan är ett bra tips att öppna mixern som hittas genom högtalarikonen i hörnet och sedan prova inställningar där.
slut citat.
Tack för det tipset
/Rune
SV: Ljudet har försvunnit [LÖST]
Kalas Rune.
Bra att du återkommer med lösningen..
Jag ändrade rubriken på tråden och la till ett [LÖST]
Bra att du återkommer med lösningen..
Jag ändrade rubriken på tråden och la till ett [LÖST]
blogg @ Gargamel.NU