Hej!
Jag har samma problem, nämligen att hålla liv i en gammal laptop med P4-processor 512 MB RAM och 20 GB hårddisk. För surfning, spela musik och lite annan vanlig hemanvändning.
Efter att ha slängt ut Win XP så installerade jag Ubuntu 9.10, men jag upplevde att den var i stort sett lika seg och resurskrävande som XP. Så jag började att titta mig om efter någon resurssnålare distribution
• Jag läste i Hunds blogg om
Lubuntu, så jag laddade ned den senaste alfan. Den så lovande ut, men var alldeles för buggig för att vara körbar. Jag lyckades inte ens installera den utan endast köra Live-cd. Men det jag kunde se såg bra ut.
•
Xubuntu kändes inte som nått alternativ sedan jag läst mig till att den är lika resurskrävande som vanliga Ubuntu
• Sen testade jag
U-lite. Även där hade jag lite problem med installationen, men jag lyckade i vart fall få till en riktig installation. Men det var en hel del saker som saknades eller inte funkade, jag hade t ex problem med att få igång trådlöst bredband (wifi). Dessutom skickar de med en konstig webbläsare som jag inte blev vän med (Kazehakase). Kanske skulle man kunna ersätta den med Firefox/Opera/Cromium? Och mecka till det övriga som inte funkade?
• Hur som helst, jag slände ut U-lite och in med
Crunchbang (#!) i stället. Nu fungerade allt direkt ”ur lådan” och det mesta som jag behöver fanns med på skivan. Nackdelarna med Crunchbang är egentligen två. Dels är det så fult att klockorna stannar (smaksak iofs) Dels har jag ingen aning om hur man installerar nya program (och får in dem i menystrukturen). Jag skulle vilja ha Wine+Spotify men har inte en susning om hur man går tillväga. (Jag är ingen haxx0r direkt).
Jag testade att installera
LXDE ovanpå Crunchbang, först såg det trevligt ut, men det var mycket som inte riktigt fungerade, bland annat att göra shutdown, så jag får nog slänga ut det.
Så nu sitter jag här med en bunt .iso skivor och undrar hur jag ska göra. Testa ytterligare några distar, Puppy? Eller MasonitLinux, eller vad det heter?
Jag lutar nog åt att köra Crunchbang tills vidare och väntar på en stabil version av Lubuntu. Eller mecka med U-lite för att få till de funktioner som jag vill ha. Eller..ja, Vad tycker in att jag ska göra?