Problem med inloggning

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
fargo

Problem med inloggning

Inlägg av fargo »

Vi har två inloggningskonton på vår dator. Min inloggning funkar, men inte min frus. Jag har loggat in på hennes och nu kommer jag inte ut. får två felmeddelande:
"Ett fel uppstod vid inläsning eller sparande av konfigurationsinformation för evolution-alarm-notify. En del av dina konfigurationsinställningar kommer kanske inte att fungera korrekt"

I textrutan står det:"Misslyckades med att kontakta konfigurationsservern. Några möjliga orsaker kan vara att du behöver aktivera stöd för TCP/IP nätverk i ORBIt eller att du har överblivna NFS-lås på grund av en systemkrasch. Se http://projects.grome.org/gconf/ för mer information. Detaljer-kunde inte skicka meddelande till gkonf-daemonen Message did not recive a reply (time out by message bus)"

Har ingen aning hur jag löser detta, tacksam för lite hjälp.
Bowmore

Re: Problem med inloggning

Inlägg av Bowmore »

Eftersom det funkar för dig så ligger troligen problemet i hennes konfigurationsfiler.

Hur ser det ut med rättigheterna, äger hon alla mappar och filer?
Kolla t.ex med kommandot

Kod: Markera allt

ls -al ~
när du är inloggad på hennes konto.

Det första jag kommer att tänka på är ett D-bus-problem. Det finns en mapp ~/.dbus, ser den ok ut?
fargo

Inlägg av fargo »

problemet är att jag kommer inte in på hennes mapp, det är bara "en röd vägg" som möter mig. jag är inte så erfaren att jag rör mig vant i miljöerna, men vad jag kan förstå så kommer jag till en "dosmeny" när jag trycker ned escape-knappen. vilken kommandosträng skall jag skriva för att komma tillbaka till min egen sida om jag befinner mig i "dosmenyn" där är ju möjligt att ange password vad jag kan förstå
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu vet jag inte riktigt var du befinner dig.

Vad jag förstått så fungerar din användare ok när du startar upp datorn och loggar in. Hur är det med hennes konto, kan hon överhuvudtaget logga in i den grafiska miljön?
fargo

Inlägg av fargo »

Vad jag förstått så fungerar din användare ok när du startar upp datorn och loggar in. Hur är det med hennes konto, kan hon överhuvudtaget logga in i den grafiska miljön?
Datorn startar upp normalt Ubuntu-loggan dyker upp och laddar på programmet. Efter detta så loggar man normalt på med användarnamn och lösenord. Denna bild kommer inte upp, utan det är endast bakgrunden som finns, d v s den rödbruna bilden. Då jag loggat in på min frus konto, så kan jag inte komma ut så att jag kan logga på mitt eget konto, eftersom det inte finns några sådana möjligheter med bara en rödbrun skärm. Det enda som dyker upp när den laddar är en liten ruta uppe till vänster som meddelar:
"Ett fel uppstod vid inläsning eller sparande av konfigurationsinformation för evolution-alarm-notify. En del av dina konfigurationsinställningar kommer kanske inte att fungera korrekt"
Jag kommer alltså in i Ubuntu, men det kommer inte upp någon kommandorad eller kommandoruta som jag kan använda mig av för att komma vidare. Innan jag gick in på hennes konto, så fungerade mitt konto och inte hennes. Nu är det precis som om jag inte kommer ur hennes konto.
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

Du borde kunna få kontroll igen genom att boota i recovery mode, inte helt säker på hur du skulle gå vidare sen dock. Ska vi anta att ni kör utan inloggning? Att Ubuntu direkt loggar in på senaste användaren, och den användaren har fel permissions på några inställningsfiler som gör att den grafiska miljön inte startas ordentligt. Jag har lyckats med liknande, brukar vara att man kört ett grafiskt program med sudo eller liknande (måste använda gksudo!).

Starta i recovery mode, kolla permissions på din frus mappar/filer

ls -la | less
Du kommer få en hemsk spam av det, less låter dig läsa igenom det i din egen takt, bara börja läsa och trycka på nertangenten eller enter för att få se mer. Inget ska ägas av root, om något ägs av root får du ändra tillbaka det.

chown -R USER:USER filename
Där USER är din frus inloggningsnamn och filename är filen som ska fixas.

Måste man chmodda också? Frågar alla andra, inte 100% själv, kan aldrig komma ihåg vilka siffror som ger vad =D
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Programmet evolution-alarm-notify startas upp först när man loggar in.

Då har vi två möjliga fall:

När ni startar upp datorn så kom ni tidigare
1) automatiskt in till ett av era konton, troligen din frus konto, eller
2) till inloggningsrutan för att logga in manuellt

Jag tror att det är fall ett (1) som gäller i ert fall, stämmer det?

Ni kan inte logga in på något av era konton?

Vilken version av Ubuntu kör ni?
fargo

Inlägg av fargo »

När ni startar upp datorn så kom ni tidigare
1) automatiskt in till ett av era konton, troligen din frus konto, eller
2) till inloggningsrutan för att logga in manuellt
När jag startade datorn tidigare så kör uppstarten till Ubuntu och när den var klar kom username och därefter lösenord. Nu när jag startar datorn körs uppstarten till Ubuntu och därefter blir det en hel rödbrun sida, med tidigare nämnd ruta i vänstra hörnet med tidigare refererad text.
Jag tror att det är något som hänger sig och att det inte går att komma vidare. Man befinner sig i Ubuntu, men kan inte logga in. Jag vet inte hur jag kan ändra till min inloggning som tidigare fungerade.
Jag kan starta datorn och trycka på esc och då kommer jag till en sida som listar, (12st), enligt följande:
Ubuntu 9 04, kernel 2, 6, 28-15-generic
Ubuntu 9.04, kernel 2, 6, 28-15-generic recovery mode

För dessa rader finns en indtruktion enligt följande: "Use the (upp-pil och ned-pil tangenterna), to select wich entry is highlighted. Press enter to boot the selected OS, 'e' to edit the commands before booting, or 'c' for commandline."

Bestämmer jag mig för att ta någon av "bootarna", kommer jag till en recoverymeny enligt följande:

resume - resume normal boot
clean - try to make free space
dpkg - repair broken packages
fsck - file system check
grub - update grub bootloader
netroot - drop to root shell prompt with networking
root - drop to shell root prompt
xfix - try to autorepair graphic problems

Väljer jag root, så får jag texten i prompten: root@sorken88-desktop:~#

För att kunna göra något åt "eländet" så måste jag komma åt mitt konto, och jag villrådig på hur att göra. På nåt sätt har jag fått för mig att man kan ändra från hustruns inloggning till min vid prompten?????????
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, då är jag med även om jag inte riktigt förstår varför du hamnar i det läget.

Börja med att starta upp i recovery mode, välj root i menyn så att du kommer till prompten root@sorken88-desktop:~# igen.

Där loggar du in på din frus användare med

login <hennes användarnamn>
och ger lösenordet.

Därefter kör du kommandot

ls -al | less
och kollar om de mappar och filer där endast har hennes användarnamn, dvs att hon äger dem. Notera eventuella mappar/filer som inte har det. För att komma tillbaks till prompten tryck Ctrl+Z och Ctrl+C.

Ge sen kommadot exit eller logout för att komma tillbaks till root-prompten. Får du något om att det finns stoppade jobb, tryck Ctrl+C igen tills exit lyckas.

Sen logga in på samma sätt fast med ditt användarnamn.

Försök sen att starta upp din grafiska miljö med startx
fargo

Inlägg av fargo »

jag kan inte logga in. när jag laddar programmet kan jag använda ctrl-alt-f2 och komma till:

ubuntu 9.04 sorken88-desktop tty2

sorken88-desktop login:

Skriver jag då sorken88 på login, så kommer det upp password:. när jag försöker skriva in password står bara cursorn och blinkar, jag kommer inte längre det går inte att skriva in password då cursorn står still.

vidare har jag ubuntu 9.04 sorken88-desktop tty1

där kan jag logga in fastän cursorn står still, men jag kommer inte vidare till någon bild och vidare i programmet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

fargo skrev: Skriver jag då sorken88 på login, så kommer det upp password:. när jag försöker skriva in password står bara cursorn och blinkar, jag kommer inte längre det går inte att skriva in password då cursorn står still.
Det är helt normalt att man inget ser när man skriver in lösenordet. Det visas inga stjärnor eller andra tecken, ser helt dött ut. Skriv in lösenorden ändå och avsluta med Enter så ska du loggas in.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
fargo

Inlägg av fargo »

Grub loading stage 1.5

Grub loading Please wait

Error 22

Så får jag på skärmen, och så kommer jag inte längre. Har provat med installationsskivor, går inte. Har provat med USB, går inte. Nu är nybörjaren här rätt så less!

Alla tips emottages med tacksamhet!
eakron

Inlägg av eakron »

Du kan inte få GRUB error om du kör LiveCD, så det kan du ju inte mena (glöm inte att du måste välja boot from CD i boot meny eller BIOS). Samma sak från USB, du måste välja USBn att boota ifrån. Detta gäller för alla operativsystem, för alla datorer. Många av dem är förinställda att boota CD först, och om det inte finns en CD går de vidare till första hårddisken.

Men om du nu får error, som du inte fick innan, utan att ha ändrat något, så tyder det på hard drive failure.

Tidigare frågade du hur du skulle logga in på en viss användare från root prompt. Det gör du genom

login NAME
där NAME är användarnamn.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

fargo skrev:Grub loading stage 1.5

Grub loading Please wait

Error 22
Betyder att Grub inte hittar din systempartition.

Har du försökt installera om och misslyckats så att den partitionen blivit borttagen?
Kan du starta upp i live mode med en LiveCD och kolla vad som finns på diskarna?
fargo

Inlägg av fargo »

Vill påpeka att jag är nybörjare och därför tar det tid för mig att meka till det och samtidigt förstå vad jag gör. Detta har jag gjort:

Hittade kommandot alt-ctr
Jag har ändrat bios så att den först skall boota från cd, men det går inte.
Vidare har jag har laddat ner ubuntu 9.10 som iso på flera cd-skivor, men ingen funkar. vad skall jag göra för "magiskt handgrepp" för att det skall bli en "live-cd"???
eakron

Inlägg av eakron »

Lägger du isofilen på en skiva eller bränner du en skiva av isofilen? Beroende på vilket program du använder så heter det olika saker. Och beroende på vilket BIOS du använder är det olika hotkeys, därför vi inte kunde tipsa dig om vilken du ska trycka på. Jag har två som ger boot menu på escape, ett som ger på F12 och ett som ger på F11.

Om du använder tex Brasero (jag kan inte brännprogram utanför Ubuntu) ska du välja Applications -> Sound & Video -> Brasero Disc Burner, sen "Burn image". Alla program borde ha ett alternativ i stil med "Burn image to CD". Om du använder USB måste du installera Unetbootin (för Windows) eller använda "USB Startup Disk Creator" från System -> Administration (för Ubuntu). Programmen låter dig välja en isofil och en USB, sen skapa bootdisk. Sedan måste du sätta BIOS att boota från USB.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Info om hur man bränner iso-filer http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
fargo

Inlägg av fargo »

Har du försökt installera om och misslyckats så att den partitionen blivit borttagen?
Kan du starta upp i live mode med en LiveCD och kolla vad som finns på diskarna?
Antagligen så har det hänt något, (som jag har ställt till med), som gjort att programmet/systemet kraschat. Jag körde en alt-sysrq-k och kom då in på min del. Hustruns del funkade fortfarande inte. Jag uppgraderade till 9.10 i hopp om att detta skulle rätta till alla problem, så blev det inte. Antagligen så har jag formaterat och ställt till det så att när jag startar om datorn får felmeddelande i Grub "error 22".

Jag kommer inte åt diskarna, jag har tillverkat installationscd:ar, sätter dem i cd: alternativt dvd-brännaren, men datorn tar inte dessa. Det är precis som om datorn inte känner av cd och dvd, mystiskt! Så var det även nu när jag fick upp 9.04 att det gick inte att uppgradera till 9.10 med hjälp av cd eller dvd, jag fick ta den direkt från hemsidan.
Och beroende på vilket BIOS du använder är det olika hotkeys, därför vi inte kunde tipsa dig om vilken du ska trycka på. Jag har två som ger boot menu på escape, ett som ger på F12 och ett som ger på F11.
Jag kommer åt BIOS via F1, jag har provat att lägga cd som boot 1, men det hjälper inte. Jag får inte upp några bootmenyer på någon av F-knapparna.
Programmen låter dig välja en isofil och en USB, sen skapa bootdisk. Sedan måste du sätta BIOS att boota från USB.

Det alternativet i BIOS finns inte.

Får väl försöka hitta någon form av "recovery". Vad skulle man kunna tänka sig att göra för att få igång "eländet" igen, kanske köra ms dos 6.22?
eakron

Inlägg av eakron »

Ibland heter det hårddisk i BIOS (USBdisken visar sig som en hårddisk i boot menu ibland). Det finns även en boot menu, förutom BIOS setup. Då på en annan hot key, du kanske har mer tur med det. Andra möjliga hot keys BIOS kan reagera på är del, escape, ctrl / shift + alt / ctrl osv

Men om BIOS inte klarar att boota från CD-skivor blir det svårt. Hur lyckades du installera in Ubuntu från början? Magi? :o

Men du sade att du kunde komma in i din del. Har du kört ls -al för att se om det finns någon fil som ägs av fel person än?

sudo su
ls -al /home/USER
Vidare, du verkar ha antingen formaterat om hårddisken eller en del av den, eller att disken är sönder. Som Bowmore sade, Grub kan inte hitta partitionen Ubuntu låg på. Antingen är inställningarna ändrade, Grub ändrat eller disken sönder.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"