Datorn hittar inga nätverk!?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
linnea

Datorn hittar inga nätverk!?

Inlägg av linnea »

Hej :)
Jag har ett litet problem: Min dator hittar inte längre de trådlösa nätverk som finns. Jag fattar inte alls var felet ligger. Jag höll på att ladda ner e-legitimation från telia för några dagar sedan och då hängde datorn upp sig, så jag försökte med alla tangentkombinationer som jag kunde komma på för att se om jag på något vis kunde starta om datorn. Det gick inte, så jag stängde av manuellt och när jag startade om datorn så hittade den inte längre något av alla nätverk som fanns. Nu sitter jag med datorn hemma hos föräldrarna och det finns helt visst ett trådlöst nätverk som jag alltid kunnat använda förrut, men som datorn nu inte kan hitta. Vad kan jag göra? Troligtvis har jag ju lyckats med något när jag försökte stänga av datorn, men den insikten för mig inte närmre en lösning av problemet...
Hoppas att någon där ute som är lite bättre på datorer än jag kan komma på något!

hälsningar
Linnéa
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Datorn hittar inga nätverk!?

Inlägg av vulfgar »

Har du någon knapp på datorn där du kan stänga av det trådlösa? Jag råkade ut för att stänga av mitt av misstag för ett tag sen, letade som en tokig innan jag kom på vad som var fel.
Har du någon nätverksikon i panelen, i så fall är trådlöst ibockat om du högerklickar på den?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
linnea

Inlägg av linnea »

Jag har ingen ikon som jag uppenbart ser att den skulle vara för nätverk... Hur kan de se ut? Jag har i och för sig en som se ut som en dator som sänder något, alltså som en dator som skickar ut ljud/rörelsevågor. Men det händer inget om jag trycker på den... Ska kanske testa några gånger till.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hur ikonen ser ut beror på vilket ikontema du använder. En dator som sänder något skulle ju kunna vara nätverk. Händer det inget när du högerklickar på den?

Om du inte har rätt ikon så prova med att starta den genom att klicka <Alt>F2 och sen skriva in nm-applet.
linnea

Inlägg av linnea »

Nu har vi nog missuppfattat varandra. Jag pratade om bilderna på tangenterna som ikoner. Dumt gjort. Där har jag en som ser ut som en som ser ut som en dator som skickar signaler av nåt slag. Jag har ju en ikon i panelen högst upp till höger som ser ut som två datorer. det är där jag väljer vilket internet jag vill använda, och i normala fall får jag upp en lista på de trådlösa nätverk som finns tillgängliga genom att "vänster-klicka" på symbolen. Högerklickar jag på den så kan jag välja "aktivera nätverk" "aktivera trådlöst" "anslutningsinfo" "Redigera trådlösa nätverk" samt "Om". Klickar jag vanligt kan jag skapa nytt trådlöst nätverk eller ansluta till annat trådlöst... Men jag har redan testat att söka på det nätverk som finns, utan att datorn hittar det.

Förlåt att jag är lite otydlig...
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

Det låter som ett typiskt fall av att wirelesskortet är avaktiverat (annars är det drivrutiner och/eller hårdvarofel, men det känns osannolikt). Det brukar finnas en lampa som lyser på datorn med en liten ikon som står för wireless bredvid. Lyser den inte får du hitta knappen som du sätter igång det med. Som vulfgar påpekade är det väldigt lätt att råka komma åt den knappen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
linnea

Inlägg av linnea »

Ja, det stämmer att det finns en liten lampa för trådlöst internet och den lyser inte. Problemet är att jag inte vet vilken knapp jag ska använda för att aktivera det igen. Fn+F5 (som är den enda knapp med en symbol som jag lyckats tolka som internet-relaterad) fungerar inte. Jag vågar inte testa vilka knappkombinationer som helst heller. Risken finns att jag bara ställer till med mer problem. :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kolla om det finns någon inställning för att aktivera nätverket i BIOS.

På mina trådlösa apparater ser symbolen för trådlöst ut så här
nm-device-wwan.png
nm-device-wwan.png (817 Bytes) Visad 1490 gånger
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"