Efter lång frånvaro ska jag börja pula med Ubuntu igen. Förra gången gällde det en uråldrig laptop som jag fick liv i med hjälp av Ubuntu, och tack vara alla svar på detta underbara forum.
Denna gången gäller det en lite modernare dator. Och allt har gått som på räls bortsett från en sak. Och det är att jag har två skärmar på den datorn. Jag har sökt och sökt och insett att många har haft problem att få det att fungera, dock verkar det som om ingen tidigare haft det problemet jag har.
Jag har Ubuntu 9.04 på en dator med ett ATI Radeon 9200 med 128mb minne. Datorn är en P4'a med 2Gb RAM. Den ena skärmen är kopplad på VGA porten och den andra på DVI porten med en adaptor till VGA.
Båda skärmarna hittas perfekt, och allt fungerar utmärkt om man speglar dom, men det är ju inte det jag vill. Utan jag vill ju ha arbetsytan utsträckt över båda skärmarna. Därför har jag klickat bort "Spegla skärmar" i Skärminställningar under System-Inställningar. Arbetsytan sträcks ut och det ser ut som det ska.
Problemet jag har inträffar när jag drar över ett fönster i den andra skärmen och det fönstret antingen maximeras eller flyttas ut till de 10 sista pixlarna längst ut till höger. Alltså när något över huvudtaget blir "aktivt" i en kolumn ca 10 pixlar bred längst till höger, så blir grafiken helt konstig. Endast muspekaren kan vara "aktiv" i det området utan att det blir helkonstigt.
Så här ser min Xorg.conf ut:
Kod: Markera allt
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
SubSection "Display"
Virtual 2048 768
EndSubSection
EndSection
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection
När jag har skärmarna speglade så är det inga problem med skärm två.