Installation av Ubuntu på en USB-disk. [LÖST]
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Installation av Ubuntu på en USB-disk. [LÖST]
Hej.
Efter att ha fått in virus på mina windows datorer hemma är windows snart ett minne blott. Men jag behöver lite hjälp på traven. På grund av en strulande CD-läsare och att jag inte kan boota från en USB-sticka har jag gjort på följande sätt.
Jag har plockat ut hårddisken från den infekterade datorn och monterat den i en externt kabinett anslutit den via USB till en fungerande dator. Där formatterade jag disken och installerade Ubuntu. Det fungerar finfint att boota från den när den sitter ansluten på detta sätt. Jag kan altså boota två olika Ubuntu system ett från den externa USB-disken och ett från den interna disken. Så långt är allt bra.
Men jag vill ju ha tillbaka den tidigare infekterade disken som nu har fått nytt OS till den första datorn. Jag monterar då ut disken från det externa kabinettet och sätter tillbaka den därifrån den kom. GRUB startar upp och visar en lista på de olika OS som finns och där hade jag hoppats att i allafall en skulle kunna fungera men tyvärr inte.
"Boot from (hd0,4) ext .........."
"Starting up" och så händer inget mer
Antagligen pekar boot loadern på ett device som inte finns i denna dator men det fanns när disken var monterad via USB.
Vad gör jag?
/Pär
Efter att ha fått in virus på mina windows datorer hemma är windows snart ett minne blott. Men jag behöver lite hjälp på traven. På grund av en strulande CD-läsare och att jag inte kan boota från en USB-sticka har jag gjort på följande sätt.
Jag har plockat ut hårddisken från den infekterade datorn och monterat den i en externt kabinett anslutit den via USB till en fungerande dator. Där formatterade jag disken och installerade Ubuntu. Det fungerar finfint att boota från den när den sitter ansluten på detta sätt. Jag kan altså boota två olika Ubuntu system ett från den externa USB-disken och ett från den interna disken. Så långt är allt bra.
Men jag vill ju ha tillbaka den tidigare infekterade disken som nu har fått nytt OS till den första datorn. Jag monterar då ut disken från det externa kabinettet och sätter tillbaka den därifrån den kom. GRUB startar upp och visar en lista på de olika OS som finns och där hade jag hoppats att i allafall en skulle kunna fungera men tyvärr inte.
Antagligen pekar boot loadern på ett device som inte finns i denna dator men det fanns när disken var monterad via USB.
Vad gör jag?
/Pär
Senast redigerad av 1 parcarlssonlong, redigerad totalt 26 gånger.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Installation av Ubuntu på en USB-disk.
Jag gissar att den inte sitter som (hd0,4) när du sätter den internt, utan kanske som (hd0,0) eller nått. Jag vet dock inte hur du skall göra för att ta reda på exakt på vilken position disken sitter när du flyttat den.parcarlssonlong skrev:Hej.
<snip>
Vad gör jag?
/Pär
/Micke

Jag antar att du kör grub legacy och inte grub2, dvs att du inte kör Karmic.
När du kommer till grubs bootmeny tryck c så kommer du in i grubskalet.
Kör sen kommandotså får du fram (hdx,y)-beteckningen för alla bootbara partitioner, antagligen bara en i ditt fall.
Du kan även köra kommandotom du vill göra en dubbelcheck på att det är rätt uuid satt i grub för det val du sen editerar i.
För att återgå till bootmenyn tryck Esc.
Därefter editerar du markerat val, första i bootmenyn, med att trycka e för editera. Där uppdaterar du (hdx,y) på alla de rader där det förekommer och avslutar med Enter för varje ändrad rad.
När du editerat klart så trycker du b för att boota.
När du kommer till grubs bootmeny tryck c så kommer du in i grubskalet.
Kör sen kommandot
Kod: Markera allt
find /boot/grub/stage1
Du kan även köra kommandot
uuid
För att återgå till bootmenyn tryck Esc.
Därefter editerar du markerat val, första i bootmenyn, med att trycka e för editera. Där uppdaterar du (hdx,y) på alla de rader där det förekommer och avslutar med Enter för varje ändrad rad.
När du editerat klart så trycker du b för att boota.
-
Hej
Tack för svaret men tyvärr löste det inte problemet.
grup> find /boot/grub/stage1 ger (hd0,4)
grub> uuid ger (hd0,4) ext3 resp (hd0,6) ext3
Däremot finns inga referenser (hdx,y) på någon av raderna i grub.
bara dessa rader
uuid 722dbed-1b38.......
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet
/p
Tack för svaret men tyvärr löste det inte problemet.
grup> find /boot/grub/stage1 ger (hd0,4)
grub> uuid ger (hd0,4) ext3 resp (hd0,6) ext3
Däremot finns inga referenser (hdx,y) på någon av raderna i grub.
bara dessa rader
uuid 722dbed-1b38.......
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet
/p
Ok, allt ser rätt ut så långt.
Det verkar som att booten inte får upp/igång kärnan i internminnet (ram) av nån anledning. En anledning kan vara att du har för lite minne men Ubuntu sägs iofs kunna dra igång med 64 MB och det antar jag att du har, eller ...
Jag antar också att du installerat 32-bitsversionen, i övrigt har jag inga fler uppslag just nu på vad ditt problem kan bero på.
Det verkar som att booten inte får upp/igång kärnan i internminnet (ram) av nån anledning. En anledning kan vara att du har för lite minne men Ubuntu sägs iofs kunna dra igång med 64 MB och det antar jag att du har, eller ...
Jag antar också att du installerat 32-bitsversionen, i övrigt har jag inga fler uppslag just nu på vad ditt problem kan bero på.
-
Ja, det är 32-bitars versionen jag installerat och jag det sitter 1.5 Gb interminne.
/p
/p
Hmm, nåt med den nya hårdvaran iom flytten eller att den inte satt som första disk när du installerade. Men din menu.list verkar ok så den borde starta upp eller åtminstone komma lite längre.
Möjligen kanske lite mer kött på benen om du editerar första alterntivet med e igen från bootmenyn och tar bort quiet splash på kernelraden så att den ser ut så här, trycker Enter följt av b.
Alternativt kör recovery, normalt andra alternativet i menyn.
Fungerar inte alternativet memtest heller?
Möjligen kanske lite mer kött på benen om du editerar första alterntivet med e igen från bootmenyn och tar bort quiet splash på kernelraden så att den ser ut så här,
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro
Alternativt kör recovery, normalt andra alternativet i menyn.
Fungerar inte alternativet memtest heller?
-
Hej igen.
Nu ser man att det sista den försöker är
[0....] checking TSC synchronization [CPU#0 -> CPU#1]:
sen fryser den
Memtest startar och verkar göra sitt jobb.
När jag bootar recovery stannar den med
[0......] ..TIMER: vector=0x30 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
Kom att tänka på en sak. Det satt ju bara 512 Mb minne i den och jag satte in två nya minneskapslar om vardera 512 Mb. Jag tar ut de nya kapslarna. Det kanske är de som spökar.
To be continued.
/p
Nu ser man att det sista den försöker är
[0....] checking TSC synchronization [CPU#0 -> CPU#1]:
sen fryser den
Memtest startar och verkar göra sitt jobb.
När jag bootar recovery stannar den med
[0......] ..TIMER: vector=0x30 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
Kom att tänka på en sak. Det satt ju bara 512 Mb minne i den och jag satte in två nya minneskapslar om vardera 512 Mb. Jag tar ut de nya kapslarna. Det kanske är de som spökar.
To be continued.
/p
-
Efter en noggrann empirisk undersökning har jag jag kommit fram till att det inte är något fel på minneskapslarnana. Däremot verkar det vara det vara fel på moderkortet! Betsällt nytt.
/p
/p
Jag är inte helt övertygad om att det är moderkortet som strular men vi får hoppas på det.parcarlssonlong skrev:Efter en noggrann empirisk undersökning har jag jag kommit fram till att det inte är något fel på minneskapslarnana. Däremot verkar det vara det vara fel på moderkortet! Betsällt nytt.
Ur minnet så finns det ett antal hårdvarutimers. Några jag kommer på just nu är:
- Bios 8254 som idag används sparsamt som jag förstått det
- APIC timer i motsvarande krets
- Time Stamp Clock (TSC) i multiprocessorn, en per processor
I ditt första exempel ovan (ej recovery) verkar det som att TSC i de olika processorerna inte synkar ok vilket är (eller åtminstone var) ett problem med TSC. Har för mig att Windows inte använder den. Du kan prova att lägga till bootoptionen notsc på kernelraden och boota upp första bootalternativet. Ta då bort quiet splash så att du ser om det ger nån förändring.
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro notsc
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro noapic nolapic
-
Jag tycker att det du beskriver låter som fel förorsakade att att någon hårdvaruenhet inte fungerar som den ska.
/p
/p
-
Hej.
Fler bootförsök:
grub > kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro notsc
[0.404001] TIMER: vector=0x30 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
[0.404001] MP_BIOS bug: 8254 timer not connected to IO APIC
[0.404001] ..trying to set up timer (IRQ0) through the 8259A ...
[0.404001] ....(found apic 0 pin2) ...
[0.404001] ......failed
[0.404001] ..trying to set up timer as Virtual Wire IRQ ...
[0.404001] ......works
[0.0.....] CPU0: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz stepping 04
[0.0.....] Booting processor 1 APIC 0x1 ip 0x6000
och här va det stopp
grub > kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro noapic nolapic
[0.52....] checking if image is initramfs
och här va det stopp
Jag tror forfarande att det är någon form av HW-fel. Jag plockade bort det trådlösa nätverksadaptern igår (USB) och stoppade in i en annan dator och det va trasigt! Nu är det inte så vanligt med åskväder såhär års men jag misstänker någon form av "späningsspik".
/p
Fler bootförsök:
grub > kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro notsc
[0.404001] TIMER: vector=0x30 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
[0.404001] MP_BIOS bug: 8254 timer not connected to IO APIC
[0.404001] ..trying to set up timer (IRQ0) through the 8259A ...
[0.404001] ....(found apic 0 pin2) ...
[0.404001] ......failed
[0.404001] ..trying to set up timer as Virtual Wire IRQ ...
[0.404001] ......works
[0.0.....] CPU0: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz stepping 04
och här va det stopp
grub > kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=722dbed-1b38....... ro noapic nolapic
[0.52....] checking if image is initramfs
och här va det stopp
Jag tror forfarande att det är någon form av HW-fel. Jag plockade bort det trådlösa nätverksadaptern igår (USB) och stoppade in i en annan dator och det va trasigt! Nu är det inte så vanligt med åskväder såhär års men jag misstänker någon form av "späningsspik".
/p
Möjligen, antingen ett hårdvaruproblem eller en bugg i kärnan som gör att den inte klarar datorns nuvarande hårdvara.parcarlssonlong skrev:Jag tycker att det du beskriver låter som fel förorsakade att att någon hårdvaruenhet inte fungerar som den ska.
Hmm, CPU#1 vill inte vara med och kan inte initieras. Min känsla är att bootbegäran inte når fram till CPU#1 eller att inget svar kommer tillbaka, därav hängningen. Kan vara apic-kretsen på moderkortet som är problemet. Du kan läsa lite om det här.parcarlssonlong skrev:[0.0.....] CPU0: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz stepping 04
och här va det stopp
Möjligen kan kombinationen bootoptioner notsc nolapic noapic få uppstarten att gå vidare, annars är det väl bara att se om det nya moderkortet fixar dina problem.
-
Nytt moderkort, ny cpu, nya minnen och nytt spänningsagg. Nu har jag en nästan ny dator i en gammal förpackning. Tack för hjälpen även om felet inte var relaterat till Ubuntu. ALltid lär man sej nått.
/p
/p