rTorrent problem, laddar inte ned

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

rTorrent problem, laddar inte ned

Inlägg av walle »

Jag har i dagarna gjort en nyinstallation av min server som för ett tag sedan drabbades av hårddiskkrasch. Hittills har det gått förhållandevis bra och mycket arbete har sparats eftersom att jag lyckades rädda många inställningsfiler osv. Dock när det gäller rTorrent så har den inneburit bara massa trassel. Men tillslut fick jag det till slut att fungera (trodde jag). Då testade jag att ladda ner tre torrents för att se om det fungerade, vilket det (förstås) inte gjorde eftersom att de vägrar att ladda ned. Först misstänkte jag wTorrent som jag använder mig av för att hålla koll på och ladda upp torrents, men efter att jag startade rTorrent via terminalen så visade det sig att den sa samma sak. Mina tankar riktades mot routern och att portarna behövdes öppnas, men eftersom att det är samma portar och inställningar sedan tidigare så utgår jag ifrån att den är rätt konfigurerad (har inte tillgång till den just nu).

Så att nu misstänker jag att ubuntu servers inbyggda brandvägg som blockerar rTorrent, men vet inte hur jag ska gå till väga för att öppna portarna (eller om det är ends det som är problemet).

Skulle vara till stor hjälp om någon kunde hjälpa mig i denna fråga.

Portarna som rTorrent använder sig av är 60988-60996 och av netstat -an | grep "LISTEN " får jag:

Kod: Markera allt

tcp        0      0 0.0.0.0:60996           0.0.0.0:*               LISTEN     
tcp        0      0 127.0.0.1:5000          0.0.0.0:*               LISTEN             
tcp        0      0 127.0.0.1:7634          0.0.0.0:*               LISTEN     
tcp        0      0 127.0.0.1:25            0.0.0.0:*               LISTEN        
tcp6       0      0 :::80                   :::*                    LISTEN     
tcp6       0      0 :::443                  :::*                    LISTEN     
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: rTorrent problem, laddar inte ned

Inlägg av CryingFreeman »

Du kan ju testa att stänga av brandväggen temporärt med

sudo ufw disable
och testa om det funkar då, så kan vi gå vidare därifrån. :)
Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: rTorrent problem, laddar inte ned

Inlägg av walle »

Jag har löst det! Efter att jag körde kommandot och startade rTorrent upptäckte jag att den klagade på fel sökväg till nedladdningsmappen. Efter en inställning i wTorrent och laddade upp nya torrents så fungerar det helt parfekt.

Tack för hjälpen!

En sista fråga; Räcker det att sätta igång brandväggen med följande kommando?

sudo ufw enable
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"