Jag undrar om någon av er har använt ett bra program som man kan lägga ihop "still" bilder och "rörliga" bilder samt kunna lägga in effekter på hur varje övergång ska ske mellan bilderna. För att sedan kunna sparas som t ex mpeg elle ngt och spelas upp som ett bildspel "film" helt enkelt.
Sist jag gjorde detta var på en mac och en gång på windows.. använde helt enkelt deras standard typ Imovie och Movie maker på windows.
Funkar lätt för små saker som inte kräver massor av super tuffa program. Nu sökt runt för linux men inte funnit mycket, prova ett som heter SMILE och det verkar ha grunden som de andra två OS program.. men.. resultatet blir som att titta på en tv när en box gör kanalsökningar..
Hitta även andra program som PiTiVi fast det var bara för videoklipp man redan hade, kunde inte bygga med bilder. Prova Cinerella men var lite väl krångligt för att mitt ändamål. OpenShot Video Editor krashar varje gång jag försöker att importera ngt alls. Det är vad jag har kommit över.. Jag vet att det finns tunga video editorer, men är lite over the top för vad jag ska göra.
Jag letar helt enkelt efter ngt som är som Imovie / Movie maker och dess enkelhet, men nu känns det som varje sökning på google, bloggar med mera blir återkommande mål dvs samma program som ovan

ha en bra dag
tack på förhand
//Faie