MPD till pulse när datorn startar? (måste logga in...)

Problem med att spela musik, film osv.
Emil.s
Kontakt:

MPD till pulse när datorn startar? (måste logga in...)

Inlägg av Emil.s »

Har alltid använt MPD för att lyssna på musik, och har för det mesta löst "problemet" genom att avinstallera Pulse. Men nu när jag köpt ett nytt ljudkort så är pulse faktiskt ganska smidigt då man lätt kan välja vilken ström som ska spelas var osv...

Problemet är att man måste logga in innan man kan spela musik.

När man startar datorn så startas pulse av gdm:

Kod: Markera allt

gdm       1638  0.0  0.2  87644  3124 ?        Ssl  10:59   0:00 /usr/bin/pulseaudio --start --log-target=syslog
gdm       1640  0.0  0.1  10664  2860 ?        S    10:59   0:00  \_ /usr/lib/pulseaudio/pulse/gconf-helper
Men tydligen även av mpd:

Kod: Markera allt

mpd       1416  3.5  0.2 163424  4524 ?        Ssl  10:59   0:06 /usr/bin/pulseaudio --start --log-target=syslog
mpd       1500  0.0  0.1  10568  2388 ?        S    10:59   0:00  \_ /usr/lib/pulseaudio/pulse/gconf-helper
Däremot så funkar det efter att man loggat in, öppnat "PulseAudio Preferences", och aktiverat "Enable network access to local sound devices".

Men halva grejen med MPD är ju att jag inte ska behöva logga in för att spela musik. Hur löser jag det?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: MPD till pulse när datorn startar? (måste logga in...)

Inlägg av webaake »

Du kan testa att start pulsesudio från rc.local istället. Filen /etc/rc.local körs före inloggning och som root. Öppna filen med root-behörighet från en terminal;

sudo gedit /etc/rc.local
Skriv in näst sist, innan "exit 0"
/usr/bin/pulseaudio --start --log-target=syslog

För att rc.local skall aktiveras måste man göra den exekverbar;
sudo chmod +x /etc/rc.local
(görs bara en gång)

Jag startar åulseaudio från rc.l.ocal själv, så den delen kommer att fungera. Dock kanske man behöver någon extra parameter, men det kan vi lägga till senare.

OOps såg inte att det var du Emil!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emil.s
Kontakt:

Re: MPD till pulse när datorn startar? (måste logga in...)

Inlägg av Emil.s »

Testade detta. Testade även att lägga till "--system" (Run as system-wide instance). Dock utan resultat. Antar att man lär säga till pulse att ta emot nätverkstrafik på något sätt.
Tydligen så ansluter mpd till pulse via nätverksstacken...

Läste manualen för "pulse-daemon.conf", men det verkar inte stå något om nätverk där.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"