Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

Inlägg av Prometheus »

En bild jag tog in i solen med mitt Pentacon 50mm/1.8 jag köpte på Myrornas för ett par tior. Ock helt ok kvalite, i mitt tycke ;)

Bild
/ Mattias från designbilder.se
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Önskar att jag fotograferade mer, men avsaknaden av pengar gör att jag inte har möjlighet till någon utrustning, men jag passade på när jag gick i skolan då jag lånade deras.

http://fc06.deviantart.com/fs39/i/2008/ ... enAlex.jpg

Denna är väl en av få som jag är väldigt nöjd med.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Kaptenen skrev:Önskar att jag fotograferade mer, men avsaknaden av pengar gör att jag inte har möjlighet till någon utrustning, men jag passade på när jag gick i skolan då jag lånade deras.

http://fc06.deviantart.com/fs39/i/2008/ ... enAlex.jpg

Denna är väl en av få som jag är väldigt nöjd med.
Skön känsla där det passar bra med lite korn i det svartvita :)
/ Mattias från designbilder.se
SE6M
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av SE6M »

Fotograferat sedan -74 någon gång...
Började med föräldrarnas gamla Kodak Instamatic och deras gamla undanlagda bälgkamera med filmformatet 6X6.
Sedan blev det en systemkamera när man fick första löningen 1981. Framkallade mycket i källaren, favoritfilmen var TRI-X och D76 framkallning.

Numera är det en Nikon D60 samt några DX-objektiv som används, även mina gamla Nikkor-gluggar som jag köpte begagnade på 80-talet. Något objektiv är från slutet av 60-talet och passar fortfarande på min nästan nya D60, fast jag har naturligtvis inte någon form av automatik och ljusmätning med dessa gamla gluggar på kamerahuset.

Fotograferar familjen, gatubilder, hus och vanliga miljöer utomhus, dokumentering av vardagslivet m.m. m.m.
Den senaste trenden är att jag konverterar till svartvita bilder, samtidigt som jag kör med höga ASA-tal på kameran, så man efterliknar känslan av pressad TRI-X. (precis som man gjorde förr)... ;)

/Mats i Lilla Edet
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Vi kom inte riktigt överens med D76 utan använde Microdol istället. Det var en finkornsframkallare, som man bättre kunde förstora upp. Visst var det roligt att fota. Hade hittat receptet på vätskorna och köpte ingredienserna till D76 på apoteket. Microdol gick då inte att få tag i genom apoteket.
SE6M
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av SE6M »

christer skrev:Vi kom inte riktigt överens med D76 utan använde Microdol istället. Det var en finkornsframkallare, som man bättre kunde förstora upp. Visst var det roligt att fota. Hade hittat receptet på vätskorna och köpte ingredienserna till D76 på apoteket. Microdol gick då inte att få tag i genom apoteket.
Trevligt att höra om detta Christer !
Tänk vad många timmar man har stått i mörkrumslampans sken och förstorat bilder... ;)
Men handen på hjärtat - Vad skönt att slippa alla kemikalier och tungmetaller och gifter som fanns i dessa vätskor.

/Mats
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det fanns en ingrediens i D76 , som hette kaliumbromid. Det gjorde att framkallningsprocessen gick långsammare.
Elaka och spretiga hästar gav man också kaliumbromid för att de skulle lugna ner sig. De gick också då lättare att sälja.
Det sades att militärpojkar i all hemlighet fick det inblandat i te de första veckorna. Alla sexuella lustar och alla tankar på flickor försvann med litet kaliumbromid i morgonteet. Tror inte man använder det mera. Pojkarna får ledigt varje vecka istället.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Gjorde ett datajobb hos en fotograf/konstnär som talade sig varm om en Nikon P80. Han visade bla en fotomix bild som han skapat av två foton. Förgrunden var ett träd i höstfärger och bakgrunden hade han skapat med att föra kameran i cirklar över ett höstgult skogsbryn som motiv. Slutresultatet var en bild som såg ut som en mycket detaljrik målning. Har själv köpt en ny P100 nu men inlärningaströskeln verkar vara större än beräknat. ???
Någon som vet hur mycket man tappar i bildkvalitet med Vibrationsreducering påslagen, vid fastmonterad kamera.

Edit: Vibrationsreducering heter det.
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 5 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Fota i råformat. Du får allt med som kameran har att ge. Inlärningströskeln är också enligt min mening lägre. Vitbalansen ställer man ju in efter det man fotat. Råformatet har också mycket större djup, dvs mera detaljer i skuggor och högdagrar. Exponeringen kan faktiskt justeras efteråt upp eller ned tre till fyra steg. Bilderna kan ses i Ubuntu som om det inte skulle vara något speciellt med formatet. Ladda in ufraw och raw- tilläggen till Gimp. gThumb visar också bilderna, men då de är 10 Mp styck, går det något långsammare. Av en bild kan man få flera olika jpg bilder. Man ställer in kameran på automatisk vitbalans och P-metod, RAW-format och 200 ASA. Nu glömmer man tekniken och fokoserar på att komponera fina bilder. Oskärpa och sådant är efterhandskonstruktion, men råoriginalbilden är skarp. ASA (filmkänsligheten) är i varje fall bra att lära sig behärska om det skulle bli dåligt med ljus.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Fotade mycket tidigare, men sålde av min utrustning till underpriser...

Saknar det på något sätt, men har inte alls tid att hålla på och fotografera känns det som :(
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Sålde också min filmbaserade utrustning alltför billigt. Hade blivit intresserad av det digitala istället. Numera finns det bra och billiga pocket och systemkameror. Har fotat så länge att det inte egentligen är någon hobby. Det är något alldagligt som TV och dagstidning.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

christer skrev:Fota i råformat. Du får allt med som kameran har att ge. Inlärningströskeln är också enligt min mening lägre. Vitbalansen ställer man ju in efter det man fotat. Råformatet har också mycket större djup, dvs mera detaljer i skuggor och högdagrar. Exponeringen kan faktiskt justeras efteråt upp eller ned tre till fyra steg. Bilderna kan ses i Ubuntu som om det inte skulle vara något speciellt med formatet. Ladda in ufraw och raw- tilläggen till Gimp. gThumb visar också bilderna, men då de är 10 Mp styck, går det något långsammare. Av en bild kan man få flera olika jpg bilder. Man ställer in kameran på automatisk vitbalans och P-metod, RAW-format och 200 ASA. Nu glömmer man tekniken och fokoserar på att komponera fina bilder. Oskärpa och sådant är efterhandskonstruktion, men råoriginalbilden är skarp. ASA (filmkänsligheten) är i varje fall bra att lära sig behärska om det skulle bli dåligt med ljus.
Tackar för infon. Hittade ufraw i synaptic men resten av raw- tilläggen är jag lite osäker var jag ska hämta, hittade sidan http://registry.gimp.org/glossary/
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

gimp-ufraw är bra att ha. Finns att klicka på i Synaptic.

Arbetar oftast med två program. När bilden klickas öppnas UFRaw och sedan fås en jpg. Den bilden kanske beskärs och pixelstorleken minskas med gThumb, då den sänds till något forum eller till vänner. Oftast behöver inte råbilden alls ändras. Den går bara att se rakt av med gThumb. Skall den förbättras ännu mera är det UFRAW och Gimp som gäller.

Hoppas att man i framtiden skall kunna använda endast Gimp. gThumb kan väl utbytas till, minns inte vad det hette default i Ubuntu.

I Windows kan man använda det program, som kommer med kameran som exempelvis Canons Digital Photo Professional. Irfan View klarar också en hel del. Det dyra Photoshop kan man naturligtvis också använda.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Förnyade Ubuntu till Ubuntu 10.10. Bockade också för installation av nödvändigt proprietärt. Det mesta verkar fungera, men WMF bilderna i mina Cliparts kan inte ses eller väljas. OpenOffice kan infoga dem, men förhandsvisningen fungerar inte. Det nya gThumb visar heller inte bildformatet. Vad skall installeras ?
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Jag har testat lite fotografering i månljus sista veckan, men resultatet blir inte som jag vill.
Vilket beror på att viljan är större än kunskapen, som måste räknas som relativt bristfällig :)

Är det någon som har några tips om inställningar att tänka på eller någon bra fotosida på Internet ?

Kamera Nikon Coolpix P100 med stativ, men den ger bara bilder i JPEG och inte RAW format.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det blir en manuell inställning med bländare kanske f 5,6 och exponeringstiden kanske 10 sek. Blixten bort och avståndet manuellt till oändligt. En självutlösare brukar eliminera skakningar. Måste kanske ta provbilder för att få rätt exponering inställt. ISO talet kan ökas för att få ljusare bilder men de kan bli gryniga med alltför högt värde.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Tack för tipsen Christer. Det blir lite enklare nu när jag vet vad jag ska läsa på i manualen.

En sen upptäckt att det inte går fota RAW-format med kameran, men uppdaterade till senaste Firmware i idag.
A problem with white balance in Night Landscape scene mode when using continuous shooting has been corrected
Kanske varit betydligt enklare om jag försökt mej på snöstorms- och köld-fotografering denna vinter ;)

Edit: 18-01-2011 Ikväll var det superväder för fotografering med klar himmel någon minusgrad och starkt månsken.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"