startbar usb i Windows

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
CharlotteM

startbar usb i Windows

Inlägg av CharlotteM »

Finns det något enkelt sätt att skapa en startbar usb-sticka från Windows?
I Ubuntu är det ju lätt men när jag försöker från 9.10 möts jag av uppmaningen att formatera min sticka.
Det händer inget när jag försökte men det gick från en windowsmaskin.
Dock möts jag av samma negativa besked när jag återinsätter stickan i min Ubuntumaskin.

Är det en bugg i 9.10 som skapar mitt problem?
Kan man skapa en bootbar sticka från Windows?

Förtydligande. "Stickan" är i mitt fall ett SD-kort men jag har lyckats med operationen från 9.04 tidigare.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: startbar usb i Windows

Inlägg av Hans Linde »

Jag fick rådet en gång att installera OSet från en CD till USB-stickan som om det vore en HDD.
Det har funkat hittills. :)

Det har mao ingen betydelse vad du har för OS i den PC du använder eftersom det inte påverkas.
CharlotteM

Inlägg av CharlotteM »

Tackar men jag vill ha sticka från vilken jag kan installera OS till min dator, inte till minnespinnen.
Användarvisningsbild
argued.logic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av argued.logic »

Hej Charlotte!

Detta är mitt första inlägg på detta härliga forum så jag måste börja med att säga att
jag är så himla tacksam för alla tips och råd som har hjälpt mig på vägen från windows
tillbaka till ubuntu (efter antal tester av andra distros). Tack Ubuntu för den tid och
energi Ni lägger på detta onekligen nästintill kompletta OS och tack även all användare
som i allra högsta grad är en bidragande orsak till att Ubuntu är så bra som det är idag!

Nu till svaret på din fråga: Den allra enklaste lösningen är att formatera usb-stickan med
FAT32 och använda sig av UNetbootin för att lägga över innehållet från imagen eller skivan.
Nu är det så att jag hade problem med mitt MBR (windows7 ställde till det) men det är
inget man inte kan ta sig förbi men lite sökning. Hoppas du kommer igång snart.

Mvh argued.logic
Skriv svar

Återgå till "Guider"