Ta bort xsplash - hur gör man?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ta bort xsplash - hur gör man?

Inlägg av Rasmus »

micke_nordin skrev: Hur byter du bakgrund i xsplash? Det enda sätt jag kommit på är att byta ut bakgrundsbildsfilen mot en annan, men det kan ju inte vara rätt...

/Micke
Om du kollar i filerna /etc/gdm/Init/Default och /etc/gdm/PreSession/Default så kan du byta bakgrunden med en flagga, men ej vilken. Dock an du ju köra xsplash --help i en terminal...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Rasmus skrev: Dock an du ju köra xsplash --help i en terminal...
Det har jag så klart testat (plus google):

Kod: Markera allt

micke@hal:~$ xsplash --help

** ERROR **: Failed to setresgid to `gdm'
aborting...
Avbruten (SIGABRT) (minnesutskrift skapad)
micke@hal:~$ man xsplash
Ingen manualpost för xsplash
Se "man 7 undocumented" för hjälp när manualsidor inte är tillgängliga.
micke@hal:~$ 
/Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

micke_nordin skrev:
vulfgar skrev:Med samma bakgrund på uspash, gdm och xsplash (inferno från ubuntu-SE) så blir det riktigt snyggt. Inte till någon nytta kanske, men visst är det kul att få det att se läckert ut. ;)
Hur byter du bakgrund i xsplash? Det enda sätt jag kommit på är att byta ut bakgrundsbildsfilen mot en annan, men det kan ju inte vara rätt...

/Micke
Det är kanske inte rätt sätt, men det var så jag gjorde. Jag håller på och joxar en del med bakgrunder, ikoner osv ändå. Hoppas det kommer ett gui för att fixa allt sånt här, förmodligen skrivs mina fina bilder över så småningom i nån uppgradering.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

vulfgar skrev: Det är kanske inte rätt sätt, men det var så jag gjorde. Jag håller på och joxar en del med bakgrunder, ikoner osv ändå. Hoppas det kommer ett gui för att fixa allt sånt här, förmodligen skrivs mina fina bilder över så småningom i nån uppgradering.
Jo det hände mig nyss, lyckligtvis var det bara en symlänk som blev överskriven, men ändå.

/Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

micke_nordin skrev:
vulfgar skrev: Det är kanske inte rätt sätt, men det var så jag gjorde. Jag håller på och joxar en del med bakgrunder, ikoner osv ändå. Hoppas det kommer ett gui för att fixa allt sånt här, förmodligen skrivs mina fina bilder över så småningom i nån uppgradering.
Jo det hände mig nyss, lyckligtvis var det bara en symlänk som blev överskriven, men ändå.

/Micke
Jag sparar alltid en backup av mina omgjord bilder i en mapp i /home, så är det bara att kopiera tillbaka igen när sånt händer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"