Måste ha dualboot...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
FishBone68
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Måste ha dualboot...

Inlägg av FishBone68 »

...för att kunna använda adobe suite, itunes, spel för lillgrabben. Vill inte köra genom virtualbox el dyl. Gjorde det en gång när jag skulle uppdatera min iphone. När telefonen startades om för installera uppdateringen hittades ingen usb längre och telefonen låste sig och fick lämna in den. Gör jag inte om :S

Fuderar på köra om allihop. Vill ha ubuntus bootval (alltså ha Grub som starthanterare), och som första val av os. Måste man installera win först sen ubuntu? Eller är det massa pill?

Annars hur skapar man en ny partition, alltså dela home partitionen? går ju inte att avmounta den när ubuntu är igång?

/F
Användarvisningsbild
norhager

Re: Måste ha dualboot...

Inlägg av norhager »

FishBone68 skrev:...för att kunna använda adobe suite, itunes, spel för lillgrabben. Vill inte köra genom virtualbox el dyl. Gjorde det en gång när jag skulle uppdatera min iphone. När telefonen startades om för installera uppdateringen hittades ingen usb längre och telefonen låste sig och fick lämna in den. Gör jag inte om :S

Fuderar på köra om allihop. Vill ha ubuntus bootval (alltså ha Grub som starthanterare), och som första val av os. Måste man installera win först sen ubuntu? Eller är det massa pill?

Annars hur skapar man en ny partition, alltså dela home partitionen? går ju inte att avmounta den när ubuntu är igång?

/F
Du gör så här. Börja med att installera Windows på egen partion storleken på den beror helt på hur många program du ska installera men lämna den övriga delen opartionerad för resten gör du vid Ubuntuinstallation. Sen när Windows fungerar bra så bootar du om din pc med Ubuntuskivan i se till att du har valt i bioset att cd ska boota först. Sen bärjar du med installationen och när du kommer till valet partionering så väljer du manuell partionering, där väljer du att skapa en partion för operativsystemet monteringspunkt blir / och där tar du ext filssystem helst ext4 och storleken på den partionen bör vara 10-15 GB och sen skapar du en växlingspartion på cirka 1-1,5 GB. Sen skapar du en homepartion monteringspunkt /home för dina användare det är enklast det för då får du behålla dina filer om du måste installera om, du kan även se till att din Windowspartion monteras när du startar Ubuntu det gör dör du så här när du väljer fillsystem på den tar du ntfs och väljermonteringspunkt /windows men se till att rutan där man väljer att formatera inte är förbockad. Sen när installationen är klar och du bootar om din dator skall du få en meny där du kan välja vilket oparivsystem du vill använda, Ubuntu startar om du inte väljer Windows.
FishBone68

Inlägg av FishBone68 »

Tack. Snabbt å enkelt :)

Min nuvarande installation gjorde jag först en root partition sen home och sist swap. du skrev root/swap/home. Spelar detta någon roll?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

FishBone68 skrev:Tack. Snabbt å enkelt :)

Min nuvarande installation gjorde jag först en root partition sen home och sist swap. du skrev root/swap/home. Spelar detta någon roll?
Har ingen betydelse men jag brukar börja med root sen swap och resten till home.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Då kan du markera som löst elleR?:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
FishBone68

Inlägg av FishBone68 »

Stampe skrev:Då kan du markera som löst elleR?:)
Så snart allt är klart. Uppdaterar win nu. Installera ubuntu kolla så allt är som det ska först.
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

FishBone68 skrev:Vill inte köra genom virtualbox el dyl. Gjorde det en gång när jag skulle uppdatera min iphone. När telefonen startades om för installera uppdateringen hittades ingen usb längre och telefonen låste sig och fick lämna in den. Gör jag inte om :S
Jo jag lyckades med exakt samma sak. Men jag lyckades resetta och återställa den, dock hade jag ingen backup så det var back to square one. En vecka tidigare hade jag återställt den pga dålig batteritid, visade sig att min Google Calendar sync via Microsoft Exchange försökte, och misslyckades, att koppla upp sig via mobil uppkoppling ett par ggr i sekunden. Brände igenom batteriet på bara några timmar. Någon som har en lösning på det om man inte har mobil uppkoppling? Kan leva utan kalendern.

Men slutsatsen, uppdatera inte iPhone via VirtualBox! xD
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
skogsmulle101

Inlägg av skogsmulle101 »

Har endast ubuntu 9.04 i nu. Men vill ha windows 7 går det den vägen. Kan bara hämta partionshanteraren lr vad den heter - & köra Windows på den nya NTFS partitionen?

Tack för fina svar

/Mulle
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"