Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Du kan testa att trycka "Alt+Ctrl+Del" 1gång, ibland går den då vidare med nästa uppgift i installationen, sen kan du med lite tur fixa vad installationsprocessen gick bet på i efterhand. (har funkat i tidigare versioner, har ingen aning om 9.10) Bästa tipset: Vänta tills 9.10 är officiell + 1-3mån.
Jag råkade också ut för det. Installtionen stannade upp och gick inte vidare och det gick inte, med hjälp av olika tips att komma varken fram eller tillbaks.
Det löste jag genom att installera om ubuntu från skiva 9.04 så jag fick tillbaks ett fungerande system, Når jag sedan försökte igen gick installationen gallant och jag har nu ett mycket välfunkande ubuntu 9.10. Det förutsätter då att man inte har en massa osparad data, då allt ju rensas vid ominstallation, åtminstone då jag inte har separat homepartition.
Nu har karmic koala kommit så långt att det nog inte är någon risk att testa. Det kommer forlöpande uppdateringar, som verkar ta hand om ev. buggar och det finns en buggrapportfunktion, där man kan rapportera ev fel som uppstår.
Ubuntu 9.10 är et lyft. Har haft Ubuntu sedan 07.10 och detta ser ut att vara det största lyftet hittills.
Man får som ny dator, trots att jag kör på en gammal compaq med 512 mb minne och en kabelinternet på 0,5 mb.
Jag har windowsdator i familjen och på jobbet, nya o fina, även med Vista, men jag längtar hem till Ubuntu hela tiden.
Den känns snabbast, säkrast och roligst av allt, samtidigt som det är så lättskött och man törs testa olika lösningar utan att befara att allt krashar.
UBUNTU RULES
Installationen fortsatte efter många om och men. Sen efter omstart, enbart svart skärm. Trycker Esc då ser man den nya startbilden, ser bra ut. Väl inne, inget ljudkort installerat. Startar om, samma sak igen.
Installerade om till 9.04, den kan man lita på. Avvaktar tills det gått några veckor efter den färdiga releasen.