Ubuntu/Windows 7 - för liten ubuntu-partition - åtgärd?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
soyousay
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu/Windows 7 - för liten ubuntu-partition - åtgärd?

Inlägg av soyousay »

Hej! Är ny på forumet.

Fick i dagarna hem en sprillans ny mini-pc med ubuntu och windows 7 ultimate installerat på den (på samma hdisk... gissar wubi). Nu är det nämligen som så att tillverkaren/försäljaren har satt ubuntu-partitionen på strax över 2.3 gig. Detta innebär att jag har ungefär 7 mb till förfogande, vilket gör det helt omöjligt att hämta hem och installera uppdateringar. Jag får upp felmeddelanden konstant om att utrymmet är för litet och att jag borde frigöra. Men det går verkligen inte att frigöra mer.

Hur kan jag åtgärda detta? Jag har en hdisk på 60gb och kommer i huvudsak att använda mig av windows. Men skulle ändå vilja ha, säg, 5-6gb över till ubuntu.

Hur löser man detta på bästa sätt?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Ubuntu/Windows 7 - för liten ubuntu-partition - åtgärd?

Inlägg av ajja »

Om datorn är splitt ny så tycker jag att du går tillbaka till den du köpt den av och kräver att de pationerar om hårdisken i två delar. 40G till Windows och 20G till Ubuntu. naturligtvis ska de ominstallera och se till att du har Grub som starthanterare.

Om de trilskas med dig och inte vill, eller påstår att det inte går, så förklara för dem att det endast är väldigt små barn som inte går och be om att få häva köpet.
dubbe

Inlägg av dubbe »

Jag skulle nog bootat upp datorn med en live-cd och sedan därifrån editerat partitionerna. Det är ju alltid en liten risk att något går åt pipan när man leker med partitioner, men det borde fungera att bara ändra storlek på de båda.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

soyousay skrev:Hej! Är ny på forumet.

Fick i dagarna hem en sprillans ny mini-pc med ubuntu och windows 7 ultimate installerat på den (på samma hdisk... gissar wubi). Nu är det nämligen som så att tillverkaren/försäljaren har satt ubuntu-partitionen på strax över 2.3 gig. Detta innebär att jag har ungefär 7 mb till förfogande, vilket gör det helt omöjligt att hämta hem och installera uppdateringar. Jag får upp felmeddelanden konstant om att utrymmet är för litet och att jag borde frigöra. Men det går verkligen inte att frigöra mer.

Hur kan jag åtgärda detta? Jag har en hdisk på 60gb och kommer i huvudsak att använda mig av windows. Men skulle ändå vilja ha, säg, 5-6gb över till ubuntu.

Gör ingeting själv utan i och med att den är ny så låt säljaren åtgärda problemet.
soyousay

Inlägg av soyousay »

dubbe skrev:Jag skulle nog bootat upp datorn med en live-cd och sedan därifrån editerat partitionerna. Det är ju alltid en liten risk att något går åt pipan när man leker med partitioner, men det borde fungera att bara ändra storlek på de båda.
I och med att det är en mini-pc så finns det ingen cd-rom. Jag fick dock med en Live-skiva av något konstig anledning... Finns denna att ladda ner? Går det att t ex att boota från en extern hdisk eller usb? I vilket fall som så måste jag boota upp datorn i windows då det är omöjligt att göra det i ubuntu (pga av det lediga utrymmet). Går det att göra i window?.

Går det när väl inne i Windows, att komma åt ubuntu-partitionen och radera den? För att sedan skapa en ny ubuntu-partition?

När jag startar datorn så ser den ut som på den första bilden under rubriken: "Få tillbaka grub efter windows-installationen", så jag antar att linux installerades efter windows. http://teknikforalla.net/tag/starthanterare/

Jag borde egentligen skicka tillbaka datorn men det blir för mycket strul då jag i övrigt är nöjd med den.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

soyousay skrev:Jag borde egentligen skicka tillbaka datorn men det blir för mycket strul då jag i övrigt är nöjd med den.
Även om du inte skickar tillbaka den tycker jag att du skall uppmärksamma dem på problemet och kanske begära ersättning från dem för ditt extraarbete. Det är ju bra om de slutar ge Ubuntupartitionen för lite utrymme på andra datorer i framtiden. Andra människor kanske inte förstår problemet och tror att det är Ubuntu det är fel på.

/MIcke
dubbe

Inlägg av dubbe »

soyousay skrev: I och med att det är en mini-pc så finns det ingen cd-rom. Jag fick dock med en Live-skiva av något konstig anledning... Finns denna att ladda ner? Går det att t ex att boota från en extern hdisk eller usb? I vilket fall som så måste jag boota upp datorn i windows då det är omöjligt att göra det i ubuntu (pga av det lediga utrymmet). Går det att göra i window?.

Går det när väl inne i Windows, att komma åt ubuntu-partitionen och radera den? För att sedan skapa en ny ubuntu-partition?

När jag startar datorn så ser den ut som på den första bilden under rubriken: "Få tillbaka grub efter windows-installationen", så jag antar att linux installerades efter windows. http://teknikforalla.net/tag/starthanterare/

Jag borde egentligen skicka tillbaka datorn men det blir för mycket strul då jag i övrigt är nöjd med den.
Ajust... Ingen CD... Då skulle jag skapa en live-USB istället. Problemet är väl att du inte har tillräckligt med plats i linux-disten att göra det på. Men det borde gå gör i windows också. Sen kan du boota upp med den och ändra partitionerna.

Edit: Kolla på http://unetbootin.sourceforge.net/ för ett program att skapa live-USB installation med.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Min spontana reaktion är: Var hittade du den!? :) Det där med att partitionerna är lite för små etc. är en barnlek i linux... man måste dock ut i terminalen och redigera /etc/fstab lite. :)
soyousay

Inlägg av soyousay »

bbauto skrev:

Min spontana reaktion är: Var hittade du den!? :) Det där med att partitionerna är lite för små etc. är en barnlek i linux... man måste dock ut i terminalen och redigera /etc/fstab lite. :)
En auktion på tradera. Var annars?;) Som sagt, datorn är i tiptop-skick och direkt från leverantör (hp). Hur tar man sig ut i terminalen och ändrar storlek på partitionen? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Det skulle kunna gå om du först i Ubuntu minskar på den partion som Windows ligger i och sen installera att partionsprogram i Windows och med hjälp av det utöka Linuxpartionen.
soyousay

Inlägg av soyousay »

Nu har jag klantat mig rejält. Råkade (fråga mig inte hur) ta bort partitionen som ubuntu låg på. Nu kan jag ej boota. Får upp ett felmeddelande: "GRUB loading stage 1.5 GRUB loading, please wait... Error 17".

Hur lösa på bästa sätt (kom ihåg att jag bara har tillgång till usb, ej cd-rom)? Mitt önskemål är att antingen behålla windows7 eller ubuntu. Det spelar ingen roll vilket operativsystem. Men jag nöjer mig med att ha ett på datorn.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

soyousay skrev: Hur lösa på bästa sätt (kom ihåg att jag bara har tillgång till usb, ej cd-rom)? Mitt önskemål är att antingen behålla windows7 eller ubuntu. Det spelar ingen roll vilket operativsystem. Men jag nöjer mig med att ha ett på datorn.
Det första du måste fixa är en usb-sticka med Ubuntu på, här finns instruktioner för hur man fixar detta i från både windows och Ubuntu så att du kan göra det från vilken dator som helst du har tillgång till:

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... omUSBStick

Sedan kan du helt enkelt sätt i usbstickan, boota och välja att krympa windowspartitionen och skapa en lagom stor ubuntupartition och en swappartition och därefter installera Ubuntu igen.

/Micke
soyousay

Inlägg av soyousay »

micke_nordin skrev:
soyousay skrev: Hur lösa på bästa sätt (kom ihåg att jag bara har tillgång till usb, ej cd-rom)? Mitt önskemål är att antingen behålla windows7 eller ubuntu. Det spelar ingen roll vilket operativsystem. Men jag nöjer mig med att ha ett på datorn.
Det första du måste fixa är en usb-sticka med Ubuntu på, här finns instruktioner för hur man fixar detta i från både windows och Ubuntu så att du kan göra det från vilken dator som helst du har tillgång till:

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... omUSBStick

Sedan kan du helt enkelt sätt i usbstickan, boota och välja att krympa windowspartitionen och skapa en lagom stor ubuntupartition och en swappartition och därefter installera Ubuntu igen.

/Micke

Till mitt förfogande har jag en MacBook. Jag undrar om det finns något program a la UNetbootin som man kan installera på mac och sedan köra programet därifrån? Sedan, ta ut USB-stickan och stoppa in den i min mini-pc och boota.
soyousay

Inlägg av soyousay »

Så där. Äntligen har jag fått ordning på allt. Tack alla för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"