kommer inte åt BIOS på gammal Compaq [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

kommer inte åt BIOS på gammal Compaq [LÖST]

Inlägg av buskerika »

Har fått en gammal bärbar Compaq Armada 7770DMT med bara 4GB HD och tänkte installera Linux på den till en bekant som är förståndshandikappad. Tänkte att han skulle ha lite musik och få knappa lite på den. Vill gärna ha det här fixad för jag har lovat så länge.

Problemet är att jag inte kommer åt BIOS, har testat med alla F-tangenter utan att lyckas. Jag har letat igenom trådar här och sett bl a ett tips om att trycka ner F10 1 gång/sek men det funkar inte. Det finns ett Windows XP installerat och även Ubuntu, så det jag får upp på skärmen är valet att köra ett av dem. Det funkar tyvärr inte, WinXP är piratkopierat utan nyckel och går inte igång (vilket inte gör så mycket eftersom jag vill ha bort det), Ubuntu drar inte igång för det blir "Error 17 - file not found". Vet inte om Linux blev ordentligt installerat när det gjordes men egentligen gör det ingenting heller eftersom jag vill börja från scratch, gärna med en mindre distro som DSL eller Puppy.

Ska tillägga att jag har testat att boota från en UbuntuCD (CDn är OK för jag har nyligen använt den att installera från på en kompis dator som nu är lycklig Ubuntu-användare :D ) men jag måste nog in i BIOS för att ange att den skall boota från CDROM. Så hur gör jag för att komma dit?
Senast redigerad av 1 buskerika, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: kommer inte åt BIOS på gammal Compaq

Inlägg av ajja »

Hittade en lista som jag försvenskade lite.
Pröva om någon av dessa varianter kan fungera för att komma in i BIOS:
Delete: AMI eller Award BIOS.
Esc: Toshiba
F1: Toshiba, Phoenix, och vissa IBM PS/1.
F10: Compaq.
F2: NEC.
Insert: IBM PS/2.
Tab: eMachines.
Reset-knappen (tryck två gånger): Vissa äldre Dell.
Ctrl-Alt-+: Olika datorer.
Ctrl-Alt-?: Vissa äldre IBM PS/2.
Ctrl-Alt-Enter: En del Dell och andra.
Ctrl-Alt-Esc: AST, Tandon och andra.
Ctrl-Alt-Ins: Zenith, Phoenix BIOS.
Ctrl-Alt-S: Phoenix BIOS.
Ctrl-Alt-Shift samman med Del-knappen på numpad: Olivetti.
Ctrl-Esc: många olika PC.
Ctrl-Ins: Vissa IBM PS/2s.
Ctrl-S: Phoenix BIOS.
Ctrl-Shift-Esc: Tandon.
Men troligtvis är det en sådan där "rolig" variant på knädator som kräver speciella setup-disketter för att komma åt BIOS. Om så så kan det finnas att få fatt i hos HP (som har hand om Compaq).
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ajja skrev:Men troligtvis är det en sådan där "rolig" variant på knädator som kräver speciella setup-disketter för att komma åt BIOS. Om så så kan det finnas att få fatt i hos HP (som har hand om Compaq).
Japp, en specialare :P

Läs med här.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

> ajja: tack för listan, försökte de flesta men det piper och piper och till slut kommer jag bara in på valet av Win eller Linux (som alltså inte laddar korrekt ändå)

>Bowemore: Förstår att det är en setupdiskett som ska till här, men jag har ingen floppy på datorn, bara en CDrom. Följde länken och där ser jag ju att det stämmer som du sa. Letade runt lite och hittade en fil att ladda ner. Ska försöka imorgon men det ser ju lite mörkt ut utan floppy.... O0
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

[quote="buskerika"]> ajja: tack för listan, försökte de flesta men det piper och piper och till slut kommer jag bara in på valet av Win eller Linux (som alltså inte laddar korrekt ändå)

>Bowemore: Förstår att det är en setupdiskett som ska till här, men jag har ingen floppy på datorn, bara en CDrom. Följde länken och där ser jag ju att det stämmer som du sa. Letade runt lite och hittade en fil att ladda ner. Ska försöka imorgon men det ser ju lite mörkt ut utan floppy.... O0[/qu

Jag tror inte att det går att bota från cd på din dator jag har en lite äldre Compaq än din och där går det inte att bota från cd och den läser bara cdr inte cdrw.
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Jag har varit med om ett likadant problem med en Qompac bordsdator. Där gjorde jag så att jag tog bort kabeln till HDD så bootade den från CD. Men jag vet inte hur enkelt det är att få bortt HDD från en bärbar om det ens går?

Med vänlig hälsning Bosse.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

norhager skrev:
buskerika skrev:> ajja: tack för listan, försökte de flesta men det piper och piper och till slut kommer jag bara in på valet av Win eller Linux (som alltså inte laddar korrekt ändå)

>Bowemore: Förstår att det är en setupdiskett som ska till här, men jag har ingen floppy på datorn, bara en CDrom. Följde länken och där ser jag ju att det stämmer som du sa. Letade runt lite och hittade en fil att ladda ner. Ska försöka imorgon men det ser ju lite mörkt ut utan floppy.... O0

Jag tror inte att det går att bota från cd på din dator jag har en lite äldre Compaq än din och där går det inte att bota från cd och den läser bara cdr inte cdrw.
Det där var ju något nytt, har ju bara testat från cdrw hittills.

Har funderat lite och kommer ihåg (pinsamt...) att det var ju jag som installerade windowsXP en gång i tiden, från en cd (r eller rw, vet inte) så nog borde den kunna känna av cdrom fortfarande?
Jag lyckades komma in i kommandotolekn igår och snubblade omkring i DOS som en virrpanna, kommer inte ihåg några kommandon så det blev inte så mycket av det. Några tips i den riktningen? Format C:?

Såg att det fanns 2 partitioner, C och D och jag misstänker att E är cdrom men den tyckte inte att det fanns något där. Kanske för att det var en cdrw då?

3 frågetecken här, hoppas på svar ;D
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Jag skulle pröva först med att bränna en CD-R med den versionen av Ubuntu som jag vill installera och försöka boota med den.
Det kanske inte fungerar direkt utan att man först lyckas radera den eller de bootbara partitionerna men det kan kanske göras från det DOS-läge du beskriver, pröva att skriva F-DISK vid prompten.
Med lite tur finns det programmet med bland verktygen och du kan välja att formatera.
När sedan disken saknar en bootbar pation så kan det mycket väl vara att den väljer att försöka boota från cd.
so_savar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av so_savar »

Att plocka ur hårddisken borde inte vara så svårt, normalt så sitter den i ett fack på sidan - man brukar få lossa ett par skruvar och sedan kan man dra ut hela facket som har en kontakt i ändan. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på Armadan men borde vara ngt sådant.

/SO
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

jurimaa skrev:Hejsan!

Jag har varit med om ett likadant problem med en Qompac bordsdator. Där gjorde jag så att jag tog bort kabeln till HDD så bootade den från CD. Men jag vet inte hur enkelt det är att få bortt HDD från en bärbar om det ens går?

Med vänlig hälsning Bosse.
Det där med att ta bort kabeln för hårddisken och sen boota är nog ingen lyckat för du måste ändå bota om sen för att den ska känna av hårddisken.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Tack alla som försökt hjälpa mig! Problemet var just att den inte kände av cdrw. Jag håller nu på att installera Puppy och det verkar fungera finfint med en cdr!
Problemet kan betraktas som löst och funkar inte installationen så kommer en ny tråd...... :D
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

ajja skrev:Hittade en lista som jag försvenskade lite.
Pröva om någon av dessa varianter kan fungera för att komma in i BIOS:
Delete: AMI eller Award BIOS.
Esc: Toshiba
F1: Toshiba, Phoenix, och vissa IBM PS/1.
F10: Compaq.
F2: NEC.
Insert: IBM PS/2.
Tab: eMachines.
Reset-knappen (tryck två gånger): Vissa äldre Dell.
Ctrl-Alt-+: Olika datorer.
Ctrl-Alt-?: Vissa äldre IBM PS/2.
Ctrl-Alt-Enter: En del Dell och andra.
Ctrl-Alt-Esc: AST, Tandon och andra.
Ctrl-Alt-Ins: Zenith, Phoenix BIOS.
Ctrl-Alt-S: Phoenix BIOS.
Ctrl-Alt-Shift samman med Del-knappen på numpad: Olivetti.
Ctrl-Esc: många olika PC.
Ctrl-Ins: Vissa IBM PS/2s.
Ctrl-S: Phoenix BIOS.
Ctrl-Shift-Esc: Tandon.
Men troligtvis är det en sådan där "rolig" variant på knädator som kräver speciella setup-disketter för att komma åt BIOS. Om så så kan det finnas att få fatt i hos HP (som har hand om Compaq).
TACK! Den har jag letat länge efter... :D Spara...

Man har ju användt dom flesta genom åren, men har aldrig lagt på minnet vilka som använder vad... ???
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"