snabel a krånglar
snabel a krånglar
jag kan inte skriva snabel a något mera (förr kunde jag) och det betyder problem när jag ska logga in till min email address. så vad ska jag göra med mina inställningar och hur. jag vet nog att man skriver snabel a när man håller in alt gr och trycker på 2:an som ligger ovanför q och w men det fungerar inte
Senast redigerad av 1 fråga, redigerad totalt 18 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: snabel a krånglar
hej och värlkommen till ubunt-se fråga!
En förklaring skulle kunna vara att du här amerikanskt tangentbort, då barde shift-2 fungrera.
jag kör kde så jag kan inte beskriva hur du ställer in tangentbordet i gnome, men det borde vara ungefär på samma sätt som i kde. System settings->regional and langage->keybord.
En förklaring skulle kunna vara att du här amerikanskt tangentbort, då barde shift-2 fungrera.
jag kör kde så jag kan inte beskriva hur du ställer in tangentbordet i gnome, men det borde vara ungefär på samma sätt som i kde. System settings->regional and langage->keybord.
- mcNisse
enligt bloggen nedanför är den enbart system->preferences->keyboard.
http://linux.about.com/od/ubuntu_doc/a/ubudg19t9.htm
http://linux.about.com/od/ubuntu_doc/a/ubudg19t9.htm
jag har provat båda sätten men det fungerar fortfarande inte men mitt tangentbord är Logitech internet pro keyboard och det fanns inte något som internet pro keyboard i en väldigt lång lista
Testa ctrl+alt+2. ctrl+alt är samma som alt gr
"Ctrl + Alt + 2" fungerar inte, det är ett dumt påhitt av Windows. Och det är inte samma sak.m!rage skrev:Testa ctrl+alt+2. ctrl+alt är samma som alt gr

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Man lär sig något nytt varje dagHund skrev:"Ctrl + Alt + 2" fungerar inte, det är ett dumt påhitt av Windows. Och det är inte samma sak.m!rage skrev:Testa ctrl+alt+2. ctrl+alt är samma som alt gr

jag kan inte heller skriva andra tecken som man skriver med alt gr t.ex. euro tecknet
Frågan är om din AltGr-tangent fungerar.
Öppna terminalen (Program>Tillbehör>Terminal) och ge kommandot xev
Tryck sen på AltGr och se om du får några händelser (events) utskrivna i terminalen. Om det inte händer något, aktivera genom att klicka i det vita fönster som kommer upp och prova igen.
Öppna terminalen (Program>Tillbehör>Terminal) och ge kommandot xev
Tryck sen på AltGr och se om du får några händelser (events) utskrivna i terminalen. Om det inte händer något, aktivera genom att klicka i det vita fönster som kommer upp och prova igen.
det kommer inte upp nåt vitt fönster
- mcNisse
Vad händer när du skriver in xev i en terminal?
ingenting händer om jag inte håller in alt gr men då är den ända skilnaden att det tjocka svarta strecket blir en vit ruta istället
nu kan jag inte använda en av control tangentens viktiga funktioner heller
control Är fixad nu men nÄr jag updaterade till version 9.10 kan jag inte skriva Å, Ä, Ö (alla Å,Ä r kopierade in i det hÄr meddelandet och Är dÄrfÖr skrivna med stor bokstav)
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontrollera System->Inställningar->Tangentbord->Layouterfråga skrev:control Är fixad nu men nÄr jag updaterade till version 9.10 kan jag inte skriva Å, Ä, Ö (alla Å,Ä r kopierade in i det hÄr meddelandet och Är dÄrfÖr skrivna med stor bokstav)
Se till att Sverige är default...
åäö är fixat men inte i skype men det ska väl nog gå att vänta en stund jag tror inte det är nåt mer än en omstart som krävs men snabel a fungerar inte ännu
nu fungerar allt som det ska tack för hjälpen ni alla som hjälpt till