Jobbigt problem med mobilt bredband [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Alicia
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jobbigt problem med mobilt bredband [LÖST]

Inlägg av Alicia »

Hej
Postade en tråd om mobilt bredband med Sierra MC8775 för ganska exakt ett år sedan: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=33032 Jag fick ju igång det mobila bredbandet till slut med hjälp av länken jag postade i slutet på tråden.

Men det har bara varit krångel sedan dess. Det mobila bredbandet fungerar ibland och ibland inte. Oftast får jag försöka massor med gånger innan jag får en fungerande anslutning. Den säger däremot att jag är ansluten men inget fungerar. Om och när jag väl fått det att fungera kan jag inte uppdatera eller ladda ner något för då slutar det fungera inom någon minut och efter det är det praktiskt taget omöjligt att få det att fungera igen. I Ubuntu 8.10 och 9.04 måste jag starta om datorn om den visar att jag är ansluten, men det inte fungerar eftersom datorn hänger sig om jag försöker med "disconnect". Jag slipper det här i Karmic, men det är fortfarande lika svårt att få en fungerande anslutning och jag kan som sagt inte uppdatera.

Jag hoppas innerligt någon kan hjälpa mig. Jag har postat en tråd i Ubuntus forum om det här, men ingen tycks veta. Problemet är fruktansvärt enerverande speciellt när jag måste ägna en halvtimme åt att få en fungerande internetanslutning.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 2 Alicia, redigerad totalt 13 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Jobbigt problem med mobilt bredband

Inlägg av Ulsak »

Det verkar dessvärre vara fortsatt buggigt. Men vad jag sett i utveckling av network-managern så har det dykt upp mycket mer stöd. Bl a Huawei funkar outta box med en gång, men det är ju en klen tröst för en Sierra-tjej :(

kolla vad som händer om du kör detta ..

Kod: Markera allt

sudo modprobe -r sierra && modprobe sierra
stänga och starta modulen..
Alicia

Inlägg av Alicia »

Tack för svaret.

Startade om till Ubuntu för att testa kommandot (har använt Windows för det mesta på senaste tiden) och jag har inte testat det ännu för nu passade det minsann att fungera hur bra som helst ??? Jag har kopplat från anslutningen och kopplat upp igen flera gånger utan problem och just nu håller jag till och med på att installera språkstödet som jag inte kunnat hittills.

Jag skriver det här för jag vet inte om det kan vara av vikt, men den enda skillnaden jag vet ikväll är att jag överstigit mängden data jag kan använda på mitt mobila bredband, efter det blir hastigheten jättelåg. Men det borde väl verkligen inte ha något med hur det mobila bredbandet kommer att fungera i Ubuntu? I så fall är det en mycket konstig bugg.

Jag ska testa mer i morgon och köra kommandot du skrev när det börjar krångla igen.

Nu har jag provat lite mer och allt fungerade fram till nyligen då det började krångla på samma sätt igen... Jag provade köra det du skrev och det stod "Fatal" och att sierra redan användes.

Mobilt bredband och linux är en mardröm.
Alicia

Inlägg av Alicia »

Jag tror äntligen det har löst sig, med hjälp av den här tråden, näst sista inlägget:

http://forums.opensuse.org/network-inte ... 1-1-a.html

Allt har fungerat felfritt sedan igår när jag gjorde som det stod i tråden, jag borde kanske testa lite mer men jag chansar och markerar det här som löst nu :)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Alicia skrev:Jag tror äntligen det har löst sig, med hjälp av den här tråden, näst sista inlägget:

http://forums.opensuse.org/network-inte ... 1-1-a.html

Allt har fungerat felfritt sedan igår när jag gjorde som det stod i tråden, jag borde kanske testa lite mer men jag chansar och markerar det här som löst nu :)

...Hur tusan markerar man det som löst...
Det du gjorde var alltså att lägga till raderna:'

Kod: Markera allt

ipcp-max-configure 30
ipcp-max-failure 20
Längst ned i filen: /etc/ppp/options ?

För att markera tråden som löst kan du rediegra det första inlägget och kryssa för den gröna bocken och lägga till (LÖST) i ämnesraden.

/MIcke

Edit: JAg ser att du själv kom på hur man markerar som löst utan min hjälp :)
Alicia

Re: Jobbigt problem med mobilt bredband [LÖST]

Inlägg av Alicia »

Ja precis, jag lade till dem längst ner i /etc/ppp/options

Ang. löst, ja jag hittade det, men tack ändå ^_^
Skriv svar

Återgå till "Internet"