[LÖST]Beep-ljud
- Mattias Mirhagen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
[LÖST]Beep-ljud
I en ny update i 9.10 Beta verkar alsamixer ha förändrats. Nu får jag ett iriterande beep-ljud vid "ogiltig" tangentbordsinmatning. Trots att jag mute:ar ljudet piper det. Därför tänkte jag att det är min pcspeaker (det lär det ju vara oavsett?) som låter. Jag har satt pcspkr i modprobe.d/blacklist, men den låter ändå. Någon idé om hur jag ska stänga av detta irriterande ljud?
Senast redigerad av 1 Mattias Mirhagen, redigerad totalt 13 gånger.
- Mattias Mirhagen
- Kontakt:
Re: Beep-ljud
Rent fysiskt?XTR3M3 skrev:Koppla ur pchögtalaren

Nä men vadå, det måste ju finnas en klok fix? Behöver inte pcspkrn några drivers man kan avinstallera?
Högerklicka på högtalarikonen och öppna volymkontrollen och där klickar du på ikonen för pchögtalaren så stänger du den.Mattias Mirhagen skrev:Rent fysiskt?XTR3M3 skrev:Koppla ur pchögtalaren
Nä men vadå, det måste ju finnas en klok fix? Behöver inte pcspkrn några drivers man kan avinstallera?
- Mattias Mirhagen
- Kontakt:
Det är just det som är problemet... med senaste updaten så har alsamixer förändrats, och pcspeaker finns inte längre därnorhager skrev:Högerklicka på högtalarikonen och öppna volymkontrollen och där klickar du på ikonen för pchögtalaren så stänger du den.Mattias Mirhagen skrev:Rent fysiskt?XTR3M3 skrev:Koppla ur pchögtalaren

- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Bara att döda kärnmodulen pcspkr med:Mattias Mirhagen skrev:Rent fysiskt?XTR3M3 skrev:Koppla ur pchögtalaren
Kod: Markera allt
sudo modprobe -r pcspkr
- Mattias Mirhagen
- Kontakt:
Och om jag har gjort det, och det fortfarande piper?ajja skrev:Bara att döda kärnmodulen pcspkr med:Mattias Mirhagen skrev:Rent fysiskt?XTR3M3 skrev:Koppla ur pchögtalaren
Nä men vadå, det måste ju finnas en klok fix? Behöver inte pcspkrn några drivers man kan avinstallera?Sedan svartlista modulen i /etc/modprobe.d/blacklist genom att lägga in blacklist pcspkr på en egen rad.Kod: Markera allt
sudo modprobe -r pcspkr
- ajja
- Kontakt:
Ok... Testa med detta istället då:
Om du kör:
Får du något svar då?
Om inte så är modulen borta från kärnan.
Men om du svartlistade modulen i '/etc/modprobe.d/blacklist' så borde det räcka med att starta om.
sudo rmmod pcspkr
lsmod | grep pcspkr
Men om du svartlistade modulen i '/etc/modprobe.d/blacklist' så borde det räcka med att starta om.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
så här har jag löst det
echo "blacklist pcspkr" |sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist.conf
Förändringar är nya möjligheter!
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
- Mattias Mirhagen
- Kontakt:
mattias@c3l-trollgrottan:~$ sudo rmmod pcspkrajja skrev:Ok... Testa med detta istället då:Om du kör:Kod: Markera allt
sudo rmmod pcspkr
Får du något svar då?Kod: Markera allt
lsmod | grep pcspkr
[sudo] password for mattias:
ERROR: Module pcspkr does not exist in /proc/modules
mattias@c3l-trollgrottan:~$ lsmod | grep pcspkr
Det får jag, vilket tyder på att pcspkr'n inte är laddad. Hur kan den då "beep'a"?
- ajja
- Kontakt:
Utan pcspkr borde det inte pipa...
Men här är ytterligare en variant för att stänga av pipljudet i din session, så du behöver inte använda sudo, och är osäker på om det fungerar efter en omstart:
Om detta inte fungerar så undrar jag om det verkligen är högtalaren på moderkortet och inte ett genererat pip från vanliga högtalarna.
Men här är ytterligare en variant för att stänga av pipljudet i din session, så du behöver inte använda sudo, och är osäker på om det fungerar efter en omstart:
sh -c "xset b off && xset b 0 0 0"
- Mattias Mirhagen
- Kontakt:
Det här verkade fungera.... Vad gör det?ajja skrev:Utan pcspkr borde det inte pipa...
Men här är ytterligare en variant för att stänga av pipljudet i din session, så du behöver inte använda sudo, och är osäker på om det fungerar efter en omstart:Om detta inte fungerar så undrar jag om det verkligen är högtalaren på moderkortet och inte ett genererat pip från vanliga högtalarna.Kod: Markera allt
sh -c "xset b off && xset b 0 0 0"

- ajja
- Kontakt:
Stänger av ljudet (mute), genom att dra ned volymen till noll.
Du kan kanske lägga in xset b off && xset b 0 0 0 i System > Inställningar > Sessioner för att få till en permanent lösning.
Innan jag lärde mig att stänga av den där lilla pipleksaken funderade jag på att använda kofot
Du kan kanske lägga in xset b off && xset b 0 0 0 i System > Inställningar > Sessioner för att få till en permanent lösning.
Innan jag lärde mig att stänga av den där lilla pipleksaken funderade jag på att använda kofot

- Mattias Mirhagen
- Kontakt: