rtorrent på server med remote acess

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
tomasbjork
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: rtorrent på server med remote acess

Inlägg av tomasbjork »

Konservburk skrev:
tomasbjork skrev:Okej. Innan jag gör bort mig igen nu. "Folder to save uploaded torrents" vad ska jag sätta där? Vad kommer hamna i den mappen?
De torrent-filer som du laddar upp till wtorrent hamnar där.
tomasbjork skrev:"Default folder to save data torrent", detta måste ju vara mappen dit själva filmen, programmet etc. hamnar?
Det som laddas ner hamnar i den katalogen.
Okej. Och fastän jag gör detta på min vanliga dator men är inne i servern så kan jag skriva bara "/srv/samba/share/torrent/" om jag vill ha den som mapp där torrents ska sparas?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

tomasbjork skrev:Okej. Och fastän jag gör detta på min vanliga dator men är inne i servern så kan jag skriva bara "/srv/samba/share/torrent/" om jag vill ha den som mapp där torrents ska sparas?
Jag vet inte om du får ange an absolut sökväg, eller om du måste ha en katalog som är relativ /var/www
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Konservburk skrev:
tomasbjork skrev:Okej. Och fastän jag gör detta på min vanliga dator men är inne i servern så kan jag skriva bara "/srv/samba/share/torrent/" om jag vill ha den som mapp där torrents ska sparas?
Jag vet inte om du får ange an absolut sökväg, eller om du måste ha en katalog som är relativ /var/www
Jag förstår inte vad du menar med en relativ katalog. Men om jag inte tar bort install.php kan jag väl göra nya tills det funkar :)?

EDIT: det funkade om jag körde med standardinställningarna. Hur ska jag göra för att ändra till dom mapparna jag vill ha?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

tomasbjork skrev:EDIT: det funkade om jag körde med standardinställningarna. Hur ska jag göra för att ändra till dom mapparna jag vill ha?
Ingen aning. Jag hade nog helt enkelt symlänkat. Men det kanse inte passar dig...

Kod: Markera allt

sudo rm -rf /var/www/torrents
sudo ln -s /sökväg/till/torrentkatalog /var/www/torrents
sudo chown www-data:www-data /sökväg/till/torrentkatalog

sudo rm -rf /data
sudo ln -s /sökväg/till/datakatolog /data
sudo chown www-data:www-data /sökväg/till/datakatalog
EDIT: Ta bort katalgerna innan du symlänkar.
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Konservburk skrev:
tomasbjork skrev:EDIT: det funkade om jag körde med standardinställningarna. Hur ska jag göra för att ändra till dom mapparna jag vill ha?
Ingen aning. Jag hade nog helt enkelt symlänkat. Men det kanse inte passar dig...

Kod: Markera allt

sudo ln -s /sökväg/till/torrentkatalog /var/www/torrents
sudo chown www-data:www-data /sökväg/till/torrentkatalog

sudo ln -s /sökväg/till/datakatolog /data
sudo chown www-data:www-data /sökväg/till/datakatalog
Okej, men är det rätt "torrents" katalog som ligger i /var/www? För när jag gjorde install.php så stod det bara "torrents/" under "folder where torrents are saved", och i min hemkatalog finns också en katalog som heter "torrents". Det kan inte vara den?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

tomasbjork skrev:Okej, men är det rätt "torrents" katalog som ligger i /var/www? För när jag gjorde install.php så stod det bara "torrents/" under "folder where torrents are saved", och i min hemkatalog finns också en katalog som heter "torrents". Det kan inte vara den?
För mig hamnar torrentfilerna i /var/www/torrents och jag valde torrents/
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Konservburk skrev:
tomasbjork skrev:Okej, men är det rätt "torrents" katalog som ligger i /var/www? För när jag gjorde install.php så stod det bara "torrents/" under "folder where torrents are saved", och i min hemkatalog finns också en katalog som heter "torrents". Det kan inte vara den?
För mig hamnar torrentfilerna i /var/www/torrents och jag valde torrents/
Okej. Hur blir det om jag går in i /data via en symlänk. Kan jag ta bort filer då?
Tänkte så här. Om jag har en film jag inte längre vill ha, kan jag då gå in genom symlänken och ta bort den. Eller måste jag även dela ut /data i samba och sen ta bort den den vägen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

tomasbjork skrev:Okej. Hur blir det om jag går in i /data via en symlänk. Kan jag ta bort filer då?
Tänkte så här. Om jag har en film jag inte längre vill ha, kan jag då gå in genom symlänken och ta bort den. Eller måste jag även dela ut /data i samba och sen ta bort den den vägen.
Det är väl bara att testa om det går? Jag vet inte alls hur samba fungerar. Har aldrig använt.
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Konservburk skrev:
tomasbjork skrev:Okej. Hur blir det om jag går in i /data via en symlänk. Kan jag ta bort filer då?
Det är väl bara att testa om det går? Jag vet inte alls hur samba fungerar. Har aldrig använt.
Verkade inte funka. Får helt enkelt göra en ny share i samba. Tack för all hjälp Konservburk. Du är kung!
Iguanodon

Inlägg av Iguanodon »

Följt din guide konservburk.
Jag får följande meddelande i wtorrent:

Warning: disk_total_space() [function.disk-total-space]: No such file or directory in /var/www/cls/rtorrent.cls.php on line 317

Warning: disk_free_space() [function.disk-free-space]: No such file or directory in /var/www/cls/rtorrent.cls.php on line 317
0 b/
Warning: disk_total_space() [function.disk-total-space]: No such file or directory in /var/www/cls/rtorrent.cls.php on line 321
0 b
Free:
Warning: disk_free_space() [function.disk-free-space]: No such file or directory in /var/www/cls/rtorrent.cls.php on line 313

Någon aning om vad som är fel ?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det ser ut som att du har valt en nerladdningskatolog som inte finns. Försök skapa den för hand och prova igen.
Iguanodon

Inlägg av Iguanodon »

Nästa problem
Tracker: [Peer certificate cannot be authenticated with known CA certificates]
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ger alla trackers samma fel eller är det bara bara vissa?
Iguanodon

Inlägg av Iguanodon »

Bara vissa trackers
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag misstänker att problemet bara gäller trackers som använder https.

Mer info finns här: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=41721
Iguanodon

Inlägg av Iguanodon »

Ja det stämmer, den kör https.
Får dock en hög felmeddelande när jag följer beskrivningen
tex
verify error:num=20:unable to get local issuer certificate
verify error:num=27:certificate not trusted
verify error:num=21:unable to verify the first certificate
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"