..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Vilken tror/tycker ni är bäst/roligast? Era åsikter är nog tämligen ointressanta, men argumenten bakom dem är desto mer intressanta
Mina intryck är att halva nöjet med Android är Android Market och att Android är lite mer moget (iaf för tillfället)) men att Maemo är mer öppet (finns teman på gnomelooks.org om det nu kan indikera nånting)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.
Vilken tror/tycker ni är bäst/roligast? Era åsikter är nog tämligen ointressanta, men argumenten bakom dem är desto mer intressanta
Mina intryck är att halva nöjet med Android är Android Market och att Android är lite mer moget (iaf för tillfället)) men att Maemo är mer öppet (finns teman på gnomelooks.org om det nu kan indikera nånting)
Android siktade högt men missade halva poängen med att bygga sin plattform på fri mjukvara: låta hackers leka med det. Bortsett från att, som jag förstått det, en stor del av applikationerna är proprietära så har man inte ens rootåtkomst oob. Sinnessjukt.
Maemo är heller ingen perfekt plattfrom wrt frihet, men det är mer eller mindre Debian; du har således 20000+ paket att ha skoj med och.. det är Debian! <3
Jag vet eg. inget om Maemo så kan inte jämföra men äger själv en HTC Hero och kan väl se några nackdelar angående OSS.
Nackdelarna är att en del google program inte är OSS såsom android market, google sync, gmail, google calendar etc. Då android just nu känns väldigt meningslöst att använda utan dessa apps så är det väldigt tråkigt att de är closed source. Men i framtiden får vi säkert se ersättningsprogram vilket jag längtar efter.
Att Maemo skulle var mer öppet är nåt jag läst, kom just på att det nog var en intervju med en Nokiatjomme så antagligen inte den mest objektiva personen.
Kan man i Maemo installera i princip alla paket som finns i Debians förråd? Hur tror ni det funkar rent praktiskt om det behövs dra ner en massa gtk-grejer för nåt program? Skulle mobilens prestanda räcka till?
root-access i android verkar ju inte va sådär jättekrångligt att fixa, men håller med om att det är synd och skamatt man inte har det från början.
Cadryc skrev:Hur tror ni det funkar rent praktiskt om det behövs dra ner en massa gtk-grejer för nåt program?
Meamo 5 är gtk baserad. Så det tror jag inte är något problem.
Däremot finns ju möjligheten att du behöver dra ner en massa qt/kde libbar. Eftersom det händer ganska mycket på den fronten. Koffice lär komma till maemo. Jag har för mig att nokia donerade en drös maemo enheter till kde-folk.
jag har börjat kolla efter en smartphone eftersom min palm t3 börjar kännas som en relik milt uttryckt.
en av dom mest intressanta är nokia n900 som kör Maemo.
efter att ha läst lite verkar det som nokia inte kommer satsa hundra på maemo eftersom dom prioriterar symbian.
så frågan är om det ändå kommer utvecklas program mm till n900 (tex kunna köra firefox=tabbar) på leksaken.
Jag vet eg. inget om Maemo så kan inte jämföra men äger själv en HTC Hero och kan väl se några nackdelar angående OSS.
Nackdelarna är att en del google program inte är OSS såsom android market, google sync, gmail, google calendar etc. Då android just nu känns väldigt meningslöst att använda utan dessa apps så är det väldigt tråkigt att de är closed source. Men i framtiden får vi säkert se ersättningsprogram vilket jag längtar efter.
För min del blir det maemo 5 och Nokia n900 som jag förbeställde för nån vecka sedan. Att det är svårt att bli root på android och att jag i princip kan utveckla själv på telefonen gör att maemo känns som en vinnare
Dessutom måste ju maemo vara mer fritt eftersom det är debian, medan android har en massa proprietära delar som ju definitionsmässigt inte finns i debian.
Hund skrev:
Det är det inte. Det innehåller propertiär kod.
Intrycket jag har fått efter att ha läst lite är att maemo kommer bjuda på fullt hårdvarustöd, vilket android tydligen inte gör.
Du ska tex. kunna utveckla hårdvaruaccelererade codecs till maemo.
Att telefonen dessutom har 32GB inbyggt minne och möjlighet att installera mocp gör ju inte saken sämre
ok. jag är lite okunnig om abb och sånt . kommer man kunna köra med telia kontant?
kommer det bli så att debain-arm funkar rakt av utan pyssel kommer iphoneägarna äga ngt som i bästa fall är ett bra sänke i jämförlese med en svissarmy knife
micke_nordin skrev:För min del blir det maemo 5 och Nokia n900 som jag förbeställde för nån vecka sedan. Att det är svårt att bli root på android och att jag i princip kan utveckla själv på telefonen gör att maemo känns som en vinnare
Dessutom måste ju maemo vara mer fritt eftersom det är debian, medan android har en massa proprietära delar som ju definitionsmässigt inte finns i debian.
Hund skrev:
micke_nordin skrev:För min del blir det maemo 5 och Nokia n900 som jag förbeställde för nån vecka sedan. Att det är svårt att bli root på android och att jag i princip kan utveckla själv på telefonen gör att maemo känns som en vinnare
Hund skrev:
Det här får du gärna utveckla.
/Micke
Source model: Largely open source with proprietary components
Samtliga Maemo-mobiler (bara N900 för tillfället) kommer kunna köra Android-versionen, eftersom Maemo kan både köra och emulera andra Linux-baserade OS, såsom Android. Tyvärr kan Android inte göra sådant med andra OS...
i en kommentar om spotify till anrdoid.
Stämmer det försvinner ju fördelen med market till android.
Om man kommer kunna installera Debians arm-version rakt av i en Maemo-mobil, då borde man väl kunna installera i princip vilken Linux-dist som helst. Och därtill om nu alla androidprogram skulle funka... då blir det svårt att motivera ett Androidköp.
Men en sak kan jag iaf säga om HTC Hero, den har ett väldigt revligt gui, och touchkulan såg först bara skum ut men är väldigt praktisk, iaf det lilla jag har testat.
micke_nordin skrev:Dessutom måste ju maemo vara mer fritt eftersom det är debian, medan android har en massa proprietära delar som ju definitionsmässigt inte finns i debian.
Vilka proprietära delar har android?
Som jag skrev tidigare så finns det proprietära delar i htc hero men i en vanilla android finns det väl inga?
Det är appsen från Google som inte är fria men kommer med alla Androidlurar. Vanilla Android är fritt. Sedan så klart ett drös med apps på Market som inte är fria.
philip5 skrev:Det är appsen från Google som inte är fria men kommer med alla Androidlurar. Vanilla Android är fritt. Sedan så klart ett drös med apps på Market som inte är fria.
Gmail, Google Maps och YouTube appsen är åtminstone proprietära och det har används för att hindra forkning redan:
Samtliga Maemo-mobiler (bara N900 för tillfället) kommer kunna köra Android-versionen, eftersom Maemo kan både köra och emulera andra Linux-baserade OS, såsom Android. Tyvärr kan Android inte göra sådant med andra OS...
På vilket vis försvinner fördelen med Market?
Skulle va om i princip alla Androidapplikationer fungerar i Maemo. Kanske skulle gå att helt enkelt fixa tillgång till Android market i Maemo. Då försvinner fördelen gentemot Maemo.