göra textfiler okörbara
göra textfiler okörbara
jag märker att alla textfiler förutom de jag skapar själv, har rättigheten att köras som program automatiskt inställd. detta gör att så fort jag vill läsa en textfil så får jag frågan om jag vill visa den eller köra den när jag dubbelklickar på den, vilket jag tycker är lite störande.
måste jag ändra varje textfils rättigheter för att göra dem okörbara, eller kan jag ställa in nånstans att de från början ska vara okörbara tills jag själv ställer in den rättigheten?
märkte en annan grej nu också, räknas filer utan filtillägg som textfiler i linux?
måste jag ändra varje textfils rättigheter för att göra dem okörbara, eller kan jag ställa in nånstans att de från början ska vara okörbara tills jag själv ställer in den rättigheten?
märkte en annan grej nu också, räknas filer utan filtillägg som textfiler i linux?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: göra textfiler okörbara
Sparas inte konfigurationsfiler som textfiler? Och borde de då inte vara körbara?
Abusus non tollit usum
ja, undervisa mig gärna, för jag vet inte...
vilken typ av konfigurationsfiler menar du, och behöver de vara körbara?
vilken typ av konfigurationsfiler menar du, och behöver de vara körbara?
Filnamnstillägg ska inte spela någon roll...
Vilka filer menar du?
Vad ger "ls -l /etc/"?
Vilka filer menar du?
Vad ger "ls -l /etc/"?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
tja, ls -l /etc/ ger en lång lista på alla de 1180 filer som ligger i /etc/ O.o
tänkte du på nåt särskilt, eller ska jag posta hela listan? ^^;
nu verkar jag inte lyckas återskapa problemet på partitionen där jag har ubuntu, även fast jag är säker på att det hänt förut. på mina mountade ntfs-partitioner (windows och data), samt på min fat32 formaterade usb hårddisk däremot så verkar var och varannan fil vara körbar. inklusive txt-filer, filer utan ändelse, .nfo, .ini, osv... är det bara jag som inte vant mig vid linux än som tycker det är konstigt att filerna behandlas på det här sättet? nog för att det kan vara trivialt, men det känns onödigt att behöver klicka på en extra dialogruta bara för att läsa en txt-fil...
tänkte du på nåt särskilt, eller ska jag posta hela listan? ^^;
nu verkar jag inte lyckas återskapa problemet på partitionen där jag har ubuntu, även fast jag är säker på att det hänt förut. på mina mountade ntfs-partitioner (windows och data), samt på min fat32 formaterade usb hårddisk däremot så verkar var och varannan fil vara körbar. inklusive txt-filer, filer utan ändelse, .nfo, .ini, osv... är det bara jag som inte vant mig vid linux än som tycker det är konstigt att filerna behandlas på det här sättet? nog för att det kan vara trivialt, men det känns onödigt att behöver klicka på en extra dialogruta bara för att läsa en txt-fil...
fat32 och ntfs saknar rättighetsbitarna. Därför finns det argument som sätter rättighetsbitarna till mount. Kan du ha råkat montera diskarna med exekveringsbitarna satta?
monteringarna skedde automagiskt, jag har inte valt eller monterat någonting själv O.o;
på ntfs partitionerna finns ingenting jag kommer vilja köra, och jag tänkte inte skriva nåt nytt till dem från linux, så att filer är körbara där känns ganska onödigt. på usb-disken behöver jag nog heller inte köra något, men om jag skulle vilja det så borde jag väl då kunna ändra rättigheterna för just de filerna?
allting mountas nu som sagt automatiskt, hur gör jag för att det ska fortsätta, men utan att filer är körbara?
på ntfs partitionerna finns ingenting jag kommer vilja köra, och jag tänkte inte skriva nåt nytt till dem från linux, så att filer är körbara där känns ganska onödigt. på usb-disken behöver jag nog heller inte köra något, men om jag skulle vilja det så borde jag väl då kunna ändra rättigheterna för just de filerna?
allting mountas nu som sagt automatiskt, hur gör jag för att det ska fortsätta, men utan att filer är körbara?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag har också stört mig på det där, om disken finns med i /etc/fstab så kan man lägga till fmask=111 för att lösa problemet. När det gäller automatiskt monterade enheter vet jag inte hur man gör, jag har sett lösningar på nätet som involverar hald, udev, gnome-volume-manager, pmount o.s.v. men jag har aldrig fått det att fungera.
jag hittade nu ett alternativ i konfigurationsredigeraren där man kan ställa in hur körbara textfiler ska hanteras av nautilus.
alternativet är /apps/nautilus/preferences/executable_text_activation och det är från början inställt till ask, men väljer jag istället display så får jag ingen fråga. jag hittar inte hur jag ska göra med en fil om jag nu skulle vilja köra den (finns inga alternativ i högerklicksmenyn), men jag har ännu inte träffat på nån textfil jag vill köra. skulla jag hitta en sån så kan jag alltid ändra tillbaka inställningen, eller så gissar jag på att det går från ett terminalfönster.
så var det irritationsmomentet borta ^^
alternativet är /apps/nautilus/preferences/executable_text_activation och det är från början inställt till ask, men väljer jag istället display så får jag ingen fråga. jag hittar inte hur jag ska göra med en fil om jag nu skulle vilja köra den (finns inga alternativ i högerklicksmenyn), men jag har ännu inte träffat på nån textfil jag vill köra. skulla jag hitta en sån så kan jag alltid ändra tillbaka inställningen, eller så gissar jag på att det går från ett terminalfönster.
så var det irritationsmomentet borta ^^