Trögt att surfa efter uppgradering till 9.10 [löst]
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Trögt att surfa efter uppgradering till 9.10 [löst]
Är det någon mer som upplever att det går trögt att surfa efter att ha uppgraderat 9. 04 till 9.10?
Körde en enkel uppgradering (ingen clean install) och det mesta har funkat rätt bra, men det tar lång tid innan sidorna börjar visas och det är rätt irriterande.
Funkar bra när jag dualbootar och testar med vista på samma burk, lirar bra på min bärbara med 9.04, så uppkopplingen är det ju inget fel på och hårdvaran borde ju också vara OK.
Några tipps, köra en clean install? vänta tills det är skarp release och inte beta?
/Putte
Körde en enkel uppgradering (ingen clean install) och det mesta har funkat rätt bra, men det tar lång tid innan sidorna börjar visas och det är rätt irriterande.
Funkar bra när jag dualbootar och testar med vista på samma burk, lirar bra på min bärbara med 9.04, så uppkopplingen är det ju inget fel på och hårdvaran borde ju också vara OK.
Några tipps, köra en clean install? vänta tills det är skarp release och inte beta?
/Putte
Senast redigerad av 1 Putte, redigerad totalt 30 gånger.
-
Re: Trögt att surfa efter uppgradering till 9.10
Det är kanske namnuppslagningen som är långsam. Ger kommandot host ubuntu-se.org svar inom rimlig tid?
-
Köra host ubuntu-se.org eller vad som helst lirar hur bra som helst från terminalen.
Men att komma in på ubuntu-se.org med firefox tar ca 7 sekunder, aftonbladet tar ca 16 sekunder men när jag väl är inne på sidorna så rullar det oftast på hyffsat!
Men att komma in på ubuntu-se.org med firefox tar ca 7 sekunder, aftonbladet tar ca 16 sekunder men när jag väl är inne på sidorna så rullar det oftast på hyffsat!
- Bar Talmai
Ja jag tycker också att det har blivit segare med 9.10 fast det är inte bara surfningen utan hela systemet men det kanske bara är barnsjukdomar.
Jag upplever det inte som trögt, snarare mycket snabbare. Antagligen för att man får senaste Firefox.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tycker man det går trögt så kan man ju ägna lite tid åt att tweaka Firefox att stänga av stöd för IPv6 (om man inte använder det vilket man troligen inte gör) och även kolla på tweak för att optimera hur firefox använder ip-stacken och kanske även hur den renderar sidor. De delarna kanske är en egen tråd i sig för det finns en massa tweaks man kan pyssla med...
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Jag tycker att ni ska vänta med kritiken på 9.10 tills den skarpa versionen har släppts, förvänta er inte att en betaversion ska fungera som skarp version.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
+1norhager skrev:Jag tycker att ni ska vänta med kritiken på 9.10 tills den skarpa versionen har släppts, förvänta er inte att en betaversion ska fungera som skarp version.
(fast man kan ju fortfarande undra ändå)
-------------------------------------------------------------
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag upplever raka motsattsen, min EeePC 900 "flyger" fram jämfört mot 9.04, 8.10, och debian. Trots att jag testade en speciell Eee-kernel till alla tre alternativen. Har haft det installerat sendan beta1 och inte upplevt några konstiga krashar eller andra buggar.Bar Talmai skrev:Ja jag tycker också att det har blivit segare med 9.10 fast det är inte bara surfningen utan hela systemet men det kanske bara är barnsjukdomar.
Men jag håller med Norhager. Vänta med kritiken tills den skarpa versionen släppts.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
- Bar Talmai
Jag menar inte som kritik utan undrar snarare vad det kan vara. Och som jag skrev "det kanske bara är barnsjukdomar"norhager skrev:Jag tycker att ni ska vänta med kritiken på 9.10 tills den skarpa versionen har släppts, förvänta er inte att en betaversion ska fungera som skarp version.
När vi ändå har det på tal, så undrar jag om det är rådligt att göra nyinstallation när den skarpa versionen släpps eller räcker det med att uppdatera?
Jag skulle rekomendera att installera om av främst två anledningar: Filsystemet Ext4 och GRUB 2. Sedan brukar jag alltid installera om för att få en fräsh installation, just för att jag brukar ju inte kunna låta något vara och pillar på allt och att det ibland har kunnat uppstå ett par mindre problem vid uppgradering.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Bar Talmai
Jag kanske behöver förtydliga mig lite.Hund skrev:Jag skulle rekomendera att installera om av främst två anledningar: Filsystemet Ext4 och GRUB 2. Sedan brukar jag alltid installera om för att få en fräsh installation, just för att jag brukar ju inte kunna låta något vara och pillar på allt och att det ibland har kunnat uppstå ett par mindre problem vid uppgradering.
Jag kör på 9.10 beta med ext4 och grub 2 men när den skarpa versionen kommer behöver jag då nyinstallera eller räcker det med att bara uppdatera?
Det är bara att uppdatera.Bar Talmai skrev:Jag kanske behöver förtydliga mig lite.Hund skrev:Jag skulle rekomendera att installera om av främst två anledningar: Filsystemet Ext4 och GRUB 2. Sedan brukar jag alltid installera om för att få en fräsh installation, just för att jag brukar ju inte kunna låta något vara och pillar på allt och att det ibland har kunnat uppstå ett par mindre problem vid uppgradering.
Jag kör på 9.10 beta med ext4 och grub 2 men när den skarpa versionen kommer behöver jag då nyinstallera eller räcker det med att bara uppdatera?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
När du säger det så, jag har trott det var routern som bråkade med mig (inte ovanligt, hade det inte vart så att jag hade blivit utan internet hade den varit sönderslagen vi det här laget.) på port 80. När jag kör genom vpn går det tom. fortare.
@Hund Båda sakerna går att uppdatera, grub är ganska lätt men även ext3>4 går genom att mounta den som en ext4 och skriva om alla filerna.
@Hund Båda sakerna går att uppdatera, grub är ganska lätt men även ext3>4 går genom att mounta den som en ext4 och skriva om alla filerna.
Bökigt och inte riskfritt.Rasmus skrev:När du säger det så, jag har trott det var routern som bråkade med mig (inte ovanligt, hade det inte vart så att jag hade blivit utan internet hade den varit sönderslagen vi det här laget.) på port 80. När jag kör genom vpn går det tom. fortare.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det är ju halva nöjetHund skrev: Bökigt och inte riskfritt.

-
Jo det kan det ju faktiskt vara....Rasmus skrev:Det är ju halva nöjetHund skrev: Bökigt och inte riskfritt.
Men efter att jag fick min tredje knodd för några månader sedan så har prioriteringen blivit lite annorlunda mot tidigare.....
Nu ska det helst funka utan allt för mycket jobb! och det är det som varit så skönt med ubuntu, det har nästan bara lirat, men det är mer och mer som jag blir förvirrad av. Att saker strular lite på en beta får man ju ta! men är det bara jag som reagerar på att man inte kan köra en ctrl, alt + backspace för att starta om X? och vafan om jag stänger av datorn varför ska jag vänta en minut på det eller trycka på shutdown en gång till? Det är väl trevligt om windowsfolket känner igen sig, men jag tycker att det är bättre om jag själv känner igen mig, jag kanske är bakåtsträvare, men om saker inte blir bättre ge då fan i att ändra dom!
Sorry nu spårade jag ur i min egen tråd =/
Jag har kört ala uppdateringar, avinstallerat firefox (tagit bort mappar och hela kitet) men det går aptrögt på dom flesta sidor (men inte alla) jag testat att gå till, sckummt tycker jag!
Det jag tänker göra nu är att göra en nyinstallation, fast jag väntar nog på stable, grejen är att /home ligger på ext3 så jag har beslutsångest om den ska bli ext4 (inte mycket där men det som finns vill jag ha kvar) och backup är väl för fegisar eller!?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det har varit en hel del förändringar i karmic när det gäller nätverk, det har också varit en del problem med mobila bredband (verkar vara löst nu). Om det går dåligt så testa att med att lägga till utvecklingsförråden för nätverk https://launchpad.net/~network-manager/+archive/trunk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Testade att installera från alternate install CD
Orkade inte vänta i 10 dagar till, laddade hem en alternate iso och testade att köra en nyinstallation....
Första jag reagerade på var att grub inte fick med min dualboot, sen att det inte lirade att få hem uppdateringarna, sen testade jag återigen aftonbladet.se och den tar minst 15 - 17 sekunder att få upp, när jag kör den från min laptop så tar det 2 - 3 sekunder precis som det gör på den uppaterade burken när jag körde Hardy.
Vad är det som händer
Är det bara jag som har probs med detta?
Första jag reagerade på var att grub inte fick med min dualboot, sen att det inte lirade att få hem uppdateringarna, sen testade jag återigen aftonbladet.se och den tar minst 15 - 17 sekunder att få upp, när jag kör den från min laptop så tar det 2 - 3 sekunder precis som det gör på den uppaterade burken när jag körde Hardy.
Vad är det som händer

- vulfgar
- ung forumnörd
Re: Testade att installera från alternate install CD
Det bästa är att söka i engelska forumet och i launchpad efter andra med liknande problem. Om du har problem med nätverket så testa att lägga till förråden i länken från mitt förra inlägg.Putte skrev:Orkade inte vänta i 10 dagar till, laddade hem en alternate iso och testade att köra en nyinstallation....
Vad är det som händerÄr det bara jag som har probs med detta?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!