Försöker flytta filer till en mapp som bara root har rättigheter till, hur ska jag kunna logga in i root utan lösenord!?
Använder Ubuntu 9.10 Beta
// Fredrik
Inga rättigheter till Root!? [LÖST]
- Fredrik
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Inga rättigheter till Root!? [LÖST]
Senast redigerad av 1 Fredrik, redigerad totalt 10 gånger.
- Konservburk
Re: Inga rättigheter till Root!?
Om du vill flytta runt filer grafiskt med root-rättigheter så kan du trycka alt-f2 och skriva gksudo nautilus och bekräfta med ditt vanliga lösenord.
- Fredrik
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Re: Inga rättigheter till Root!?
Kanon tusen tack, nu fungerar det perfekt att flytta mina filer!!
// Fredrik
// Fredrik
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Inga rättigheter till Root!? [LÖST]
Vad bra att det funkade!
Men jag är lite besviken att Nautilus inte har någon policykit-integration, som hade frågat om lösenord när man ska flytta filer istället för att man måste skriva in lösenordet innan man startar programmet. Likaså i gedit, att den frågar om lösenord istället för att klaga på att man inte har någon behörighet. Men men.. Gnome-utvecklarna verkar ju vara så upptagna med gnome-shell att de inte inser vad som verkligen behöver göras.
Men jag är lite besviken att Nautilus inte har någon policykit-integration, som hade frågat om lösenord när man ska flytta filer istället för att man måste skriva in lösenordet innan man startar programmet. Likaså i gedit, att den frågar om lösenord istället för att klaga på att man inte har någon behörighet. Men men.. Gnome-utvecklarna verkar ju vara så upptagna med gnome-shell att de inte inser vad som verkligen behöver göras.