Uppgradering utav Intel-drivrutiner, kan inte längre starta.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kaptenen

Uppgradering utav Intel-drivrutiner, kan inte längre starta.

Inlägg av Kaptenen »

Hej, jag är i behov utav hjälp, gärna så omgående som möjligt.
Jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet idag via uppdateringshanteraren till Ubuntu, nu kan jag inte komma in alls efter att datorn har bootat upp, det kommer upp en text om low grafic mode, vilket jag inte kan starta i. Här kommer några felmeddelanden:

(ee) intel(0): No kernel modesetting driver detected
(ee) screen(s) found but none have a usable configuration

Så, jag behöver hjälp. Vilken information kan ni tänkas behöva? Min xorg.conf? Modellen på min dator är HP Compaq nx6310, Mobile Intel 945 Express Chipset Family är grafikkortet, om det är utav värde.
Om tråden är felplacerad så ber jag om ursäkt.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Uppgradering utav Intel-drivrutiner, kan inte längre starta.

Inlägg av Lars »

Använder du betan av Ubuntu 9.10?

Om du kommer in i recovery mode kan du köra dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg för att omkonfigurera grafikdrivrutinen (kör i VGA-läge i värsta fall). Du ska också kunna välja "Try to auto repair graphic problems", det gör exakt samma sak.
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nej, jag använder 9.04!
Jag har varit inne i recovery mode, där har jag tryckt på "Try to auto repair graphic problems", men det blev ingen skillnad. :-\
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Försök att logga in och sedan göra detta:

Kod: Markera allt

startx
Om det inte fungerar prova detta:

sudo cp / etc/X11/xorg.conf / etc/X11/xorg.conf_backup

sudo dpkg-reconfigure-phigh xserver-xorg
och följ instruktionerna ...

sudo reboot
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Pink Panther skrev:Försök att logga in och sedan göra detta:

startx
Om det inte fungerar prova detta:

sudo cp / etc/X11/xorg.conf / etc/X11/xorg.conf_backup

sudo dpkg-reconfigure-phigh xserver-xorg
och följ instruktionerna ...

sudo reboot
Tack för svar.
På något sätt så kunde jag få fram min terminal, skriver jag startx så kommer ett felmeddelande upp, samma som jag kan läsa när jag startar datorn och väljer att läsa felmeddelandena. Följer jag din beskrivning vidare så fastnar jag direkt vid etc/X11/xorg.conf_backup, mappen finns tydligen inte.
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Känner för att skriva lite till.
xorg.conf_backup är ju backup på xorg.conf-filen, eller hur?
Använder mig utav Total Commander på min Windows installation, där kan jag se att det redan fanns ett gäng sådana backupfiler, antagligen från när jag tittade runt och försökte åtgärda problemet när det uppstod tidigare idag.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kaptenen skrev:Känner för att skriva lite till.
xorg.conf_backup är ju backup på xorg.conf-filen, eller hur?
Använder mig utav Total Commander på min Windows installation, där kan jag se att det redan fanns ett gäng sådana backupfiler, antagligen från när jag tittade runt och försökte åtgärda problemet när det uppstod tidigare idag.
Halloj Kaptenen! Ja han menade nog att du skulle ta en egen backup på konfigurationsfilen /etc/X11/xorg.conf, du kan lika gärna kalla den --> "sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.DagensDatum" sudo = Bli tillfällig administratör/root (krävs oftast utanför din egen hemmamapp) för grafiska program även "gksu". cp = CoPy, /etc/X11 = Lägg märke till att X är en versal, Linux gör skillnad på gemener och versaler. Total Commander är jättebra och kan säkert köras under "wine" annars bör du bekanta dig med "nautilus" om du kör Gnome eller "dolphin" om du kör KDE. En bra början för nybörjare tycker jag är att skapa en startare(genväg) på skrivbordet "Admin" vilken du använder när du ska ändra/kopiera/ändra rättigheter på filer utanför ditt eget /home/user... Högerklicka på skrivbordet->Skapa startare->Namn: Admin, Kommando: gksu nautilus, välj lämplig ikon (dator). Starta nu "Admin" Passa på att göra lite inställningar->Redigera->Inställningar->Bocka för "Visa dolda filer och säkerhetskopior"->Beteende->Bocka för "Inkludera Ta bort..." ->Stäng. Navigera via ->Filsystem till /etc/X11, du kan högerklicka och döpa om xorg.conf till något annat, se sen om du kan hitta någon backup av filen från tidpunkten före du fick problemen->Högerklicka->Döp om->xorg.conf, starta om och se om det gör någon skillnad. Det finns en hel del plugins till nautilus, min favorit är "nautilus-scripts" som tillåter dig skapa egna funktioner i Högerklicksmenyn->Skript->Lista på alla dina scripts. Det finns även befintliga scripts om du laddar ner dessa från synaptic, så kan du kika på hur scripterna fungerar ett exempel /home/user/.gnome2/nautilus-scripts/flv2mp3:

#!/bin/sh
# Convert FLV to MP3

IFS='
'
for file in $NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS
do
	if [ -f "$file" ]; then
		filnamn=${file%.*}
		ffmpeg -i "${filnamn}.flv" -acodec pcm_s16le -ac 2 -ab 128k -vn -y "${filnamn}.wav"
		lame --preset cd "${filnamn}.wav" "${filnamn}.mp3"
		rm "${filnamn}.wav"
#		rm "${filnamn}.flv"
	fi
done 
Markera en eller flera filer->Högerklicka->Skript->flv2mp3 (Ta bort "#" före rm =ReMove ...flv, om du vill radera orginalfilen automatiskt).

Gör man egna scriptfiler, glöm ej högerklicka på den->Egenskaper->Rättigheter->Bocka för "Tillåt körning av filen som ett program" ev. Grupp ->Admin (dvs både root och user).

Lycka till...

PS! Om problemet beror på någon drivrutin, som uppdaterats så finns utmärkt historik i System->Administration->Pakethanteraren synaptic. Backa ev paketen till äldre version och lås sedan dessa för framtida uppdateringar.
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Att citera bbautos inlägg skulle bli för långt, så svarar på ditt inlägg utan att citera!

Grejen är den att jag inte kommer in alls efter att datorn har bootat, texten angående grafic mode kommer upp, alternativ över att se på xorg.conf kommer upp, se uppstarts-logen, bland annat. Jag kan med andra ord inte se historiken över uppdateringarna som gjorts, åtminstone inte GUI. Att starta i low grafic mode ger ingenting, förutom att jag då får tillfälle att skriva in mitt användernamn samt lösenord, för att då få tillgång till terminalen.

Jag är inte så dålig på Ubuntu, bra skript har jag installerat, använder Nautilus med två paneler (likt TCM), har testat lättviktigare men inte hittat någon som jag gillar.

Tack för svaret i alla fall!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Du kommer in till en terminal, det är bra. Du kan i princip ta bort drivrutinen med

sudo apt-get remove --purge [b]( ? )[/b]
och starta om. Då söker Ubuntu upp något annat som passar för att få en grafisk miljö.

Men saken är det, att jag sitter i annan dist. Jag vet inte vilka uppdateringar du fått av Intel-drivrutiner. Jag vet inte vad du skall ta bort i mitt (?).

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Har du inte kört "dpkg -reconfigure-phigh xserver-xorg" i recovery mode, så är det dags att göra det...
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag tog bort drivrutinen, Ubuntu hittade inget och det blev som tidigare, jag ändrade i sourcelist i nano då jag använt mig utav dessa:
deb http://ppa.launchpad.net/xorg-edgers/ppa/ubuntu jaunty main
deb-src http://ppa.launchpad.net/xorg-edgers/ppa/ubuntu jaunty main
Satte # framför dem för att se om jag kunde installera drivrutinerna i terminalen utan att få med från denna ppa, vilket inte funkade. Jag tog då bort # och installerade dem igen, då funkade det.

I alla fall, nu kommer jag in i alla fall. Jag har dock problem med grafiken, när jag minimerar så är det svarta borders som hänger med och så vidare, är osäker på vad jag ska göra.
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Kort update.

Haha. Jag testade att starta om datorn, vilket jag inte skulle ha gjort då jag nu är tillbaka på ruta 1 (kan inte komma längre än att boota upp). När jag kom in så gjorde jag dock en backup de saker jag hade i minnet vid tillfället, jag kan dock ha missat något men aja. Så, nu struntar jag i 9.04. Frågan nu är om jag ska vänta tills release candidate av 9.10 kommer (torsdag) eller om jag ska köra på den senaste betan? Man kan väl uppdatera från betan/RC till den stabila versionen när den väl anländer? Jag tycker det känns ovärt att formatera om burken till 9.04 när den nya ändå är på gång, samtidigt som jag ändå vill köra på Ubuntu, känns konstigt att nu sitta vid Windows.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Kaptenen skrev:Kort update.

Haha. Jag testade att starta om datorn, vilket jag inte skulle ha gjort då jag nu är tillbaka på ruta 1 (kan inte komma längre än att boota upp). När jag kom in så gjorde jag dock en backup de saker jag hade i minnet vid tillfället, jag kan dock ha missat något men aja. Så, nu struntar jag i 9.04. Frågan nu är om jag ska vänta tills release candidate av 9.10 kommer (torsdag) eller om jag ska köra på den senaste betan? Man kan väl uppdatera från betan/RC till den stabila versionen när den väl anländer? Jag tycker det känns ovärt att formatera om burken till 9.04 när den nya ändå är på gång, samtidigt som jag ändå vill köra på Ubuntu, känns konstigt att nu sitta vid Windows.
Kör på senaste betan, vad har du att förlura nu. Om du har backup på det viktigaste så är det lugnt. Kolla så du har de viktigaste uppgifterna för dig själv i backupen. Om du glömt något mindre viktigt är det inte katastrof.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kaptenen skrev:Att citera bbautos inlägg skulle bli för långt, så svarar på ditt inlägg utan att citera!

Grejen är den att jag inte kommer in alls efter att datorn har bootat, texten angående grafic mode kommer upp, alternativ över att se på xorg.conf kommer upp, se uppstarts-logen, bland annat. Jag kan med andra ord inte se historiken över uppdateringarna som gjorts, åtminstone inte GUI. Att starta i low grafic mode ger ingenting, förutom att jag då får tillfälle att skriva in mitt användernamn samt lösenord, för att då få tillgång till terminalen.

Jag är inte så dålig på Ubuntu, bra skript har jag installerat, använder Nautilus med två paneler (likt TCM), har testat lättviktigare men inte hittat någon som jag gillar.

Tack för svaret i alla fall!
Sorry om jag antydde att du var en nybörjare, jag kanske antog det undermedvetet med tanke på när du blev medlem :)
Bra att du kommit in... Vad har du för hårdvara??
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"