Precis installerat ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lbs76

Precis installerat ubuntu

Inlägg av lbs76 »

Efter många om och men har jag änteligen installerat ubuntu på min dator. Jag valde att blåsa windows totalt och har nu enbart ubuntu. Jag undrar följande:
1: Jag valde att ge 75% av min hdd till "/" och 1,5 gb till swap resten till"/home" min hdd är på 120 gb. Är detta en bra fördelning?
2: Vid installationen kryssade jag i att den skulle formatera de nya "/" och "/home". Swapen gick inte att formatera. Blev min hdd formaterad? Det gick så oerhört fort att installera (Ca 30 min).
3: Vad bara måste jag installera??
lbs76
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Precis installerat ubuntu

Inlägg av HakanS »

lbs76 skrev:1: Jag valde att ge 75% av min hdd till "/" och 1,5 gb till swap resten till"/home" min hdd är på 120 gb. Är detta en bra fördelning?
Det räcker med 10-15 Gb för "/" om du har en separat "/home"
lbs76 skrev:2: Vid installationen kryssade jag i att den skulle formatera de nya "/" och "/home". Swapen gick inte att formatera. Blev min hdd formaterad?
Ja
Användarvisningsbild
sagabusan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av sagabusan »

1: Du har om jag räknat rätt ca:90GB till / och 30GB till /home, jag skulle minskat / till 10-15GB och lämnat resterande till /home. Det är i /home du kommer att ha alla dina egna filer som musik, film, bilder och dokument.
2: OK
3: ubuntu-restricted-extra kan vara bra att installera efteråt.
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Så ni menar att "/" ska vara mindre än"/home"? Jag följde bossiemans guide för installation. Hur ändrar jag om dessa då?? Ominstallation??
Ni menar ochså att den korta tiden det tog att formatera var tillräcklig?? (förtydligande: Hela min installation tog 30 min från det att jag fyllt i all information och tryckt installera. Formateringen tog högst 10 min...)
En annan fråga: behöver jag något antivirus program?
lbs76
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

Så ni menar att "/" ska vara mindre än"/home"?
Ja, det var vad jag menade. En något förenklad förklaring är att / innehåller systemet (program, konfigurationsfiler, mm) och i /home finns alla dina personliga filer (musik, film, mm). Jag har en / på 18GB och även om jag har installerat en hel del program så är det fortfarande 13GB kvar som är ledigt. /home som även i mitt fall är en egen partition, så är den på 208GB och varav endast 50GB är ledigt.
Hur ändrar jag om dessa då?? Ominstallation??
Inte helt säker men jag tror tyvärr att en ominstallation är nödvändig.
Ni menar ochså att den korta tiden det tog att formatera var tillräcklig?? (förtydligande: Hela min installation tog 30 min från det att jag fyllt i all information och tryckt installera. Formateringen tog högst 10 min...)
Det är en ganska normal tid med 20-30 minuter, visst är det bra :)
En annan fråga: behöver jag något antivirus program?
Du behöver det inte för att skydda din Ubuntu-installation, men en del tycker att man skall använda antivirusprogram för att hindra virusspridning till windows-maskiner.

/Håkan
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Vill du ändra storlekarna behöver du inte installera om, MEN detta tar förmodligen lika lång tid som att installera om.
Om du ändå vill ändra storlekarna:
1. Starta upp på LiveCDn
2. System->Administration->Partitionsredigeraren
3. Högerklicka på "/" partitionen->Unmount/Avmontera
4. Högerklicka på "/" partitionen->Resize/Ändra storlek->Ny storlek->15000->Peka i undre fältet för att uppdatera siffrorna...
5. Apply/Verkställ...
6. Högerklicka på "/home" partitionen->Unmount/Avmontera
7. Högerklicka på "/home" partitionen->Resize/Ändra storlek->Ny storlek->Ta tag i "/home" partitionen och dra ut den över det outnyttjade området...
8. Apply/Verkställ

PS! Systemet "/" tar sällan upp mer än 4-5GB oavsett hur mycket program man installerat (nästan), däremot är det bra att ha ungefär lika mycket till vid uppgraderingar från en release till en annan. ex. ubuntu 9.04 -> 9.10, eftersom många av dom nya filerna läggs under /tmp under själva bytet.
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Då kör jag nog på ominstallation. Om min hdd då är på strax under 120 gb, hur stor ska då "/", "/home" och swapen vara??
Något annat jag bör tänka på vid ominstallation??
lbs76
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

lbs76 skrev:Då kör jag nog på ominstallation. Om min hdd då är på strax under 120 gb, hur stor ska då "/", "/home" och swapen vara??
Något annat jag bör tänka på vid ominstallation??
Jag har en 64bitars Ubuntu och operativsystemet använder 6,9 GB så du bör klara dig med max 10 GB för / där ditt operativsystem ligger, swapen har nästan spelat ut sin roll idag beroende på att de flesta har 2 GB minne eller mer men 1,5 GB räcker med god marginal så resten kan du använda till /home helt beroende på hur många inloggningar det blir på din dator, jag är ensam på min dator så därför väljer jag att göra en partion som lager och sen resten till /home
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

Eftersom du har en separat /home-partition så räcker det med 10-15GB för /
Storleken på swap-utrymmet brukar man basera på hur mycket minne man har i datorn, har du 1GB minne så räcker det med 1GB swap, men det kommer fungera utmärkt med de 1.5GB som du redan har avsatt, du behöver inte ändra något. Har du mer minne i datorn så kan det vara bra att utöka swap-utrymmet.
Resten av hårddiskutrymmet använder du till /home och någonstans runt 104GB bör det väl bli.

Lycka till

/Håkan
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

swapen har nästan spelat ut sin roll idag beroende på att de flesta har 2 GB minne eller mer
Ja med betoning på nästan, då swap-partitionen till exempel används när du sätter datorn i vänte/viloläge. Men i övrigt är swap-partitionen något gammalt som lever kvar och som man kan vara utan eller ersätta med en fil.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq
lbs76

Inlägg av lbs76 »

Ok. Så om jag fattat det rätt:
"/" 15 gb
"/swap" 1,5 gb
"/home" resterande lagringsutrymme.
Bör jag ha fler portioner? Till vad i så fall. Jag vill bygga ett efektivt och logiskt system. Har jag någon användning av ett install bibliotek i ubuntu? Jag hade det i windows och tyckte att det var kanon.
lbs76
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

"/" 15 gb
"/swap" 1,5 gb
"/home" resterande lagringsutrymme
Det blir bra
Bör jag ha fler portioner
Det är inget som du behöver nu, om du skulle känna ett behov av ytterligare partitioner i framtiden så går det att ordna då, men det är helt klart överkurs.
Mer om partitioner kan du läsa på
https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
och hur du monterar dessa genom fstab
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

/Håkan
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

lbs76 skrev:Ok. Så om jag fattat det rätt:
"/" 15 gb
"/swap" 1,5 gb
"/home" resterande lagringsutrymme.
Bör jag ha fler portioner? Till vad i så fall. Jag vill bygga ett efektivt och logiskt system. Har jag någon användning av ett install bibliotek i ubuntu? Jag hade det i windows och tyckte att det var kanon.
Det bästa med Linux är att du inte behöver ta ställning till detta vid installationen, du kan fixa med partitioner i efterhand. DOCK rekommenderar jag separat /home partition för alla som kan allokera 12GB+ för sitt Linuxsystem. Du kan sömlöst lägga till nya hårddiskar och annat i efterhand, du kan montera det permanent eller i "flykten" -busenkelt- ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"