9.10 Trots nyinstallation så sparades inställningar[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Bar Talmai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

9.10 Trots nyinstallation så sparades inställningar[LÖST]

Inlägg av Bar Talmai »

Jag uppdaterade för några dagar sedan till 9.10 (jag kunde inte vänta ;D ) prövade runt lite, tex det åtminstonde för mig nya empathy. Råkade lägga in fel användare, inte fanns det någon möjlighet att ta bort användaren, så jag tänkte att jag skulle nyinstallera (då får jag med grub2 bland annat).

Med döm av min förvåning så låg användaren kvar efter ominstallation. Även så såg skrivbordet lika ut.
Förvisso kul att inte behöva göra om skrivbordet.
Men jag tycker att det är lite läskigt att intällningar finns kvar efter ominstallation. För jag har inte frivilligt önskat att inställningarna skulle vara kvar. och jag såg inget alternativ om det.

Empathy: hur får man bort fel inskrivna användare?

Karmic koala: jag vill inte att mina inställningar sparas när jag gör ominstallation, då faller ju hela poängen med att göra just det. Creapy... :o (jag formaterade inte /home men jag tycker inte att det borde spela någon roll)
Senast redigerad av 1 Bar Talmai, redigerad totalt 8 gånger.
Lars

Re: 9.10 Trots nyinstallation så sparades inställningar

Inlägg av Lars »

I Empathy kan du gå till Edit->Accounts för att ändra namn o.s.v.

Alla personliga inställningar ligger under /home så om har samma användarnamn så kommer samma filer att läsas in, alltså sparas inställningarna.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bar Talmai skrev: Karmic koala: jag vill inte att mina inställningar sparas när jag gör ominstallation, då faller ju hela poängen med att göra just det. Creapy... :o (jag formaterade inte /home men jag tycker inte att det borde spela någon roll)
Det är ju det som är finessen med att ha en separat /home, att alla inställningar, dokument, mejl mm sparas. ;)

Ett alternativ är att göra en säkerhetskopia av /home, formattera /home vid ominstallationen och sen bara kopiera över det man vill. Jag gör så ibland när jag känner att jag vill rensa lite mer ordentligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Lars skrev: Alla personliga inställningar ligger under /home så om har samma användarnamn så kommer samma filer att läsas in, alltså sparas inställningarna.
Hoppsan här sitter jag med skägget i brevlådan...
Nåja vet man inte så vet man inte. Det var första gången jag sparade /home
Lars skrev:I Empathy kan du gå till Edit->Accounts för att ändra namn o.s.v.
Jag önskar att det vore så enkelt under Edit->Accounts ligger bara Add men inget Delete. Jag kan lägga till och ändra men jag skulle vilja ta bort helt. Men nu när jag vet, kan jag ju göra en riktig ominstallation.
vulfgar skrev:Det är ju det som är finessen med att ha en separat /home, att alla inställningar, dokument, mejl mm sparas. ;)

Ett alternativ är att göra en säkerhetskopia av /home, formattera /home vid ominstallationen och sen bara kopiera över det man vill. Jag gör så ibland när jag känner att jag vill rensa lite mer ordentligt.
Jag har just slängt ut windows helt ifrån min dator så jag har allt säkerhetskopierat redan ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag använder inte IM klienten men inställningarna bör finnas dold i din hemmapp eller i undermappen .conf.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Hund skrev:Jag använder inte IM klienten men inställningarna bör finnas dold i din hemmapp eller i undermappen .conf.
Jag slängde mappen under .config som innehöll empathy och sedan avinstallerade och åter installerade empathy men inställningarna låg fotfarande kvar.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det finns två alternativ för avinstallation i Synaptic. Välj det som inkl fullständig borttagning (complete removal) så ryker även alla dina egna konfigurationer.

I terminalen heter det apt-get purge istf apt-get remove.
Lars

Inlägg av Lars »

Purge raderar konfigurationsfiler som ligger under t.ex. /etc. Sådant som ligger under /home berörs inte alls.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Lars skrev:Purge raderar konfigurationsfiler som ligger under t.ex. /etc. Sådant som ligger under /home berörs inte alls.
Aj då! Var tvungen att testa och det stämmer!
Här har jag gått i villfarelsen att även de försvinner men där fick jag :P
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Bowmore skrev:Det finns två alternativ för avinstallation i Synaptic. Välj det som inkl fullständig borttagning (complete removal) så ryker även alla dina egna konfigurationer.
Jorå nu verkar det som att jag fick bort allt. Det gick kanske lite för bra
Screenshot-Untitled Window.png
Screenshot-Untitled Window.png (26.81 KiB) Visad 1172 gånger
Nu går det inte att installera den igen ;D

Jag måste passa på att tacka alla som hjälper mig trots att det känns som att det är en lite bisak, men jag lär mig så mycket på att hålla på och pilla med dessa bisaker.
-Ubuntu och detta forum har gjort det roligt att ha dator igen!
Lars

Inlägg av Lars »

Paketet libempathy-gtk28 har uppgraderats till version 2.28.0.1-1ubuntu3 så äldre versioner har tagits bort från servern. Klicka på reload/ladda om i Synaptic för att ladda ner senaste paketlistan.
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Lars skrev:Paketet libempathy-gtk28 har uppgraderats till version 2.28.0.1-1ubuntu3 så äldre versioner har tagits bort från servern. Klicka på reload/ladda om i Synaptic för att ladda ner senaste paketlistan.
Nu gick det att installera.

Men inte försvann inställningarna trots "comlete removal".
försökte igen med "comlete removal" och slänga mappen empathy under .config, men inte det heller fungerade.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kollade runt lite i Empathy (använder det inte själv) och där går åtminstone kontona att radera under Edit>Accounts. Däremot vet jag inget om historik, då jag inte har det än. Men det borde ju också vara möjligt att ta bort manuellt. Eller är det något annat du är ute efter?
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Ha ha ha
Snacka om att gå över bäcken efter vatten.
Jo Det fanns ju en liten skylt där man kunde klicka och få bort användaren...
Så enkelt så enkelt...
Uppenbarligen stirrade jag mig blind på att det stod add men inte remove, så jag missade den lilla "förbudsskylten" ::)

Eller så är jag symbol-dyslektiker. ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bar Talmai skrev:Uppenbarligen stirrade jag mig blind på att det stod add men inte remove, så jag missade den lilla "förbudsskylten" ::)

Eller så är jag symbol-dyslektiker. ;)
Du är inte ensam om det, kolla bara in den här felrapporten ;)
impossible to remove an account in Empathy
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"