Problem med installation på Dell Inspiron 700m

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ehnarone

Problem med installation på Dell Inspiron 700m

Inlägg av ehnarone »

Har försökt att installera ubuntu 9.04 på en Dell Inspiron 700m, men har lite problem.

Själva installationen av ubuntu verkar gå finfint, men efter omstart så verkar det som inte bioset hittar något operativsystem...

Den stannar i startup läget och föreslår omstart och säger något med att en kabel kan vara lös och något annat...

Jag har testat att installera tre gånger och samma sak händer.

Via bioset verkar lite spärrat, kan i princip bara ändra startordning, och systemklocka.
Finns det något dell-fix som gör att du kan gå runt detta eller är det något annat fel?
Eller... måste jag köra dualboot, fast jag inte vill, så datorn hittar något och jag kan välja ubuntu...

Någon som har någon idé på hur man löser detta?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med installation på Dell Inspiron 700m

Inlägg av Cadryc »

Enda gången jag sett nåt liknande var när bootflaggan inte var satt på hårddisken. Det kan du kolla genom starta upp med LiveCD:n, gå till System → Administration → Partition editor (Gparted) och högerklicka på Ubuntupartitionen → Manage flags (Hantera flaggor) och se till att boot är ibockat.

Annars, funkar allt med LiveCD:n? Nätverk och sånt?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ehnarone

Inlägg av ehnarone »

Cadryc skrev:Enda gången jag sett nåt liknande var när bootflaggan inte var satt på hårddisken. Det kan du kolla genom starta upp med LiveCD:n, gå till System → Administration → Partition editor (Gparted) och högerklicka på Ubuntupartitionen → Manage flags (Hantera flaggor) och se till att boot är ibockat.

Åh... Ska testa om lösningen funkar.

Återkommer med rapport :D
ehnarone

Inlägg av ehnarone »

Cadryc skrev:Enda gången jag sett nåt liknande var när bootflaggan inte var satt på hårddisken. Det kan du kolla genom starta upp med LiveCD:n, gå till System → Administration → Partition editor (Gparted) och högerklicka på Ubuntupartitionen → Manage flags (Hantera flaggor) och se till att boot är ibockat.

Nu har jag testat!

Live CDD:n funkar utan problem.

Flaggan finns på systempartitionen, men inget mer händer...

Den säger "no bootable devices"

samt "Media test failure, check cable"

samt "PXE-E53: No boot file name received"
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag sökte på PXE-E53: No boot file name received och hittade bla http://forums.techguy.org/windows-95-98 ... -boot.html och några fler forum med liknande problem som dig, verkar som som att din dator försöker boota från nätverket, men hittar inget.

Leta efter Network Boot eller liknande i BIOS och dubbelkolla bootordningen, i länken ovan så fann personen det i bios under "Lannet", vad det nu är...

ehnarone

Re: Problem med installation på Dell Inspiron 700m [Löst]

Inlägg av ehnarone »

Cadryc skrev:Jag sökte på PXE-E53: No boot file name received och hittade bla http://forums.techguy.org/windows-95-98 ... -boot.html och några fler forum med liknande problem som dig, verkar som som att din dator försöker boota från nätverket, men hittar inget.

Leta efter Network Boot eller liknande i BIOS och dubbelkolla bootordningen, i länken ovan så fann personen det i bios under "Lannet", vad det nu är...
Hmm... var in och letade där jag med... Gick in i bioset och kollade bootordning och funderade. Startade om, och plötsligt hördes den ljuva musiken av ubuntu som startade upp :D.

Gjorde ingen ändring så det var spöklikt märkligt...

Men men, nu verkar de funka iaf för denna gång, håller som bäst på att göra systemet upp to date så får vi hoppas att det rullar lika bra i fortsättningen... ':D

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Må fortsättningen gå i Ubuntus tecken :)

Gött när saker och ting funkar.

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"