vad för nätagg skall jag ha?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

vad för nätagg skall jag ha?

Inlägg av Emka »

jag har en dator stående utan nätagg hemma, moderkortet heter MSI k9vgm-v, en sempron processor med originalfläktar, en gammal disk på 40gb IDe så klart, skall ha ubuntu/linux mint på den men då skall iväg sen kan det hända att windows åker in på den, 1gb i ram, kanske byggs på.

Vilket är det minsta watt antalet jag kan ha? funkar 250-350 nånstans eller bör jag ha minst 400?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: vad för nätagg skall jag ha?

Inlägg av Ulsak »

Är det en gammal rackare med blygsamt innehåll så behövs nog inte så mycket kräm..
Emka

Inlägg av Emka »

Nja gammalt är väl relativt ;) moderkortet har ett år eller två på nacken, processorn helt ny, använd nån vecka sen jag köpte den bara, jag vill ju att allt skall kunna funka bra, vad kan hända egentligen om jag sätter i ett agg med säg 250W?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det bör räcka med 250W. Det värsta som kan hända är väl att nätagget går sönder. Det är ju iofs inte så kul heller... Förresten så kostar väl 250W-agggregaten nästan lika mycket som 350W?

Så här hade jag gjort: Hugg tag i närmaste stjärnmejsel och bege dig till närmaste återvinningsstation. Be att få kolla lite i deras elektronikskrot. Det får alltid jag men det kanske är ovanligt, vad vet jag. Leta upp valfritt offer och skruva bort nätaggregatet. De är oftast på 350W
Emka

Inlägg av Emka »

så det enda som egentligen kan hända är att nätagget pajar? har lite agg liggande så det bryr jag mig inte om ifall ett av dem som jag aldrig bryr mig om annars går sönder, det kan alltså inte påverka moderkort eller nåt annat i burken? bara agget som kan paja? säkert?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Watten är ganska oviktigt, det är främst vad den levererar på 12v linan/linorna som är mest relevant. För den datorn bör egentligen vad som helst duga bra.

Om det skulle vara för klent startar förmodligen inte datorn eller dylikt. Inget kan gå sönder.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka

Inlägg av Emka »

tänkte att jag bunpar denna lite då det skall uppgraderas, ska lägga i en disk till på 120gb, ett ATI kort EAH 2400XT och en dvd brännare, jag har ett nätagg nu som jag inte vet vad det ligger på, står massa kinsesika tecken på bara men skall jag ta på en höft så mellan 150-200 nånstans. Finns det sätt att se det i terminalen? vad behöver jag som MINIMUM för att det skall funka? Är rädd att nåt ska paja bara och hoppas det bara kan påverka nätagget isf. Datorn är kopplad till en 47" philips tv men antar att den hämta egen ström ;) jag vill ha det billigast möjliga och helst inte lägga ut några direkta pengar på den... men vad kan behövas för v/w-antal?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

350W minimum! Om inte strömmen räcker kan man också få skumma fel som t ex att en disk inte vill gå igång m m.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emka

Inlägg av Emka »

hitta ett nätagg här hemma men jag har lite svårt att tyda alla specs på den, inom parantes står det separat (MAX 300W) och jag antar att det är det jag ska gå efter? bör det funka? jag testar med de jag har iaf, om jag inte behöver oroa mig för att komponenter i datorn skall paja är det väl bara att testa?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Är säkert OK men håll koll på skumma fel. Kanske börja med de mest nödvändiga komponenterna och koppla in fler (diskar) allteftersom. Tror inte nåt går sönder utom kanske nätagget, möjligen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Det som hände mig när jag kopplade in för mycket var att datorn vägrade starta. Tog ur nån sak och den startade igen. Var bara att köpa ett starkare nätagg då :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"