Hur säkert är Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hur säkert är Ubuntu?

Inlägg av Pink Panther »

Jag läste ett intressant blogginlägg här: Hur säkert är Linux? http://techroom-os.idg.se/bloggar/embed ... ?messid=43

Men då är frågan. Hur säkert är Ubuntu?

OpenSUSE och RedHat har genomgått certifiering för nivån EAL4 i något som kallas för Common Criteria.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
mcNisse

Re: Hur säkert är Ubuntu?

Inlägg av mcNisse »

Lika säkert som tomten framför tangentbordet. Det är där den det största sätkerhetshålet finns.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

mcNisse skrev:Lika säkert som tomten framför tangentbordet. Det är där den det största sätkerhetshålet finns.

+1
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag håller med att så är fallet (Lika säkert som tomten framför tangentbordet). Därför tyckte jag att tråden "Lösenord till Hotmail har läckt ut... " är missvisande. Det hör också till saken att förmodligen är minst hälften så kallat inte aktiva konton längre. Men det är illa nog att sådant händer. Men hur skall man skydda sig mot dumhet? Det leder alltid till någon form av begränsningar för alla användarna av tjänsten.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag känner mig trygg i min miljö med original distribution och användning av distributionens egna programförråd. Jag ser en fara med remixer och användning av ej godkända förråd, även om de allra flesta är seriösa. Det här är förmodligen den absolut största säkerhetsrisken med distributioner/Linux idag. Det kommer att utnyttjas med all säkerhet. Det är bara en fråga om när. Någon kommer att skriva att det avslöjar vi fort. Ja! Så är det säkert, men har du ett antal skickliga aktörer som samarbetar under en mycket begränsad tid lär det ställa till stor skada för alla i Linuxrörelsen.

Använd alltid Ubuntu original med distributionens egna programförråd.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
Pink Panther skrev:Utanför ämnet: Använd alltid Ubuntu original med distributionens egna programförråd.
Utanför ämnet:
LOL

Enligt din press (under din kontobild) använder du ju Fedora... xD
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

farmfield skrev:Utanför ämnet:
Pink Panther skrev:Utanför ämnet: Använd alltid Ubuntu original med distributionens egna programförråd.
Utanför ämnet:
LOL

Ja! Det är sant. Men de passar sig inte att skriva något annat, men Ubuntu.se Remix är också ett bra val för alla nybörjare.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Utanför ämnet:
LOL

Tror han syftar på om man skall använda ubuntu, samma som att man skall inte använda någon remix på fedora osv:P
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Stampe skrev:
Utanför ämnet:
LOL

Tror han syftar på om man skall använda ubuntu, samma som att man skall inte använda någon remix på fedora osv:P
Kan var så. Men jag använder mig inte av någon remix. Jag är inte motståndare till remixer. Men det är en säkerhetsrisk utan tvekan. Det är en av de få svaga punkter som kan utnyttjas. Men det kan också underlätta för många nya användare av Linux.

Det är en fråga som kommer aktualiseras den dag något inträffar. Men är det egentligen inte försent då?

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

mcNisse skrev:Lika säkert som tomten framför tangentbordet. Det är där den det största sätkerhetshålet finns.
Hehe och många tomtar blir det... Men även om jag nu är tomte, så skulle jag känna mig relativt säker med dom större Linux varianterna och deras ordinarie arkiv. Anledningen är "Open Source" all kod granskas minutiöst av många tusen oberoende fanatiker!! ;D Dessutom har man full kontroll på vad som körs och inte i Linux till skillnad mot. ex. Win.
Visst kan det smyga sin in något elakt om du har lösenordet "1234" eller samma lösenord till allt ex. samma rootlösenord som till facebook etc... Men då ska du f*n ha det också... -s- Jag har bara hört talas om potentiella svagheter i Linux, har någon någonsin blivit drabbad? och vad blev resultatet?? -undrar-
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"relativt säker med dom större Linux varianterna och deras ordinarie arkiv"

Jag är enig med uppfattning. Jag vill ta bort ordet relativt och ändra de till säkert. Det är arkiven som är ett problem, inte att de remixas till höger och vänster idag. De som tillverkar en remix på (Ubuntu, Fedora med flera) har ett ansvar mot användarna. Att granska arkiven de använder sig av, om det inte är de ordinarie arkiven. Kvalitetssäkra arkiven är bra ord.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Pink Panther skrev:"relativt säker med dom större Linux varianterna och deras ordinarie arkiv"

Jag är enig med uppfattning. Jag vill ta bort ordet relativt och ändra de till säkert. Det är arkiven som är ett problem, inte att de remixas till höger och vänster idag. De som tillverkar en remix på (Ubuntu, Fedora med flera) har ett ansvar mot användarna. Att granska arkiven de använder sig av, om det inte är de ordinarie arkiven. Kvalitetssäkra arkiven är bra ord.

Pink Panther
Aha du tänker på massa suspekta typer som inget har att med ubuntu att göra förutom namnet!? Nja jag tror t.o.m dom är såpass hederliga att t.o.m ubuntu.se remix är helt Ok!? ;D Frågan är hur många förråd behöver du??
mwest
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av mwest »

skulle "rosa pantern" vara ekologisk mjölk, och den andra användaren vara den mer vanlöiga mjölken....

som sagt så skulle ett betalande medlemskap innebära ett mer säkert ihopskap sins emellan...... :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

mwest skrev:skulle "rosa pantern" vara ekologisk mjölk, och den andra användaren vara den mer vanlöiga mjölken....

som sagt så skulle ett betalande medlemskap innebära ett mer säkert ihopskap sins emellan...... :)

Jag vill inte sätta världen i brand, bara tända en liten eld i rörelsen.

Stirra dig inte blind på en stängd dörr. Det kan finnas en öppen bredvid.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"