grafik krångel

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

grafik krångel

Inlägg av joda »

hej..
jag installerade ubuntu 9.04 på min dotters dator igår men jag får inte grafiken att fungera som den ska... hon har geforce 8400 GS men jag har provat båda drivisarna som ligger med i ubuntu men när jag ska välja normal eller extra på "visuella effekter" så vill det sig inte... med andra ord så funkar inte drivrutinerna som dom ska även fast det står att dom är aktiverade...

jag testade sen att dra hem nyaste drivisarna från nividia till hennes grafikkort och då får jag hem en fil som jag inte har en aning om vad jag ska göra med... när jag kör den som program så händer det ingenting (jag har kryssat i tillåt körning av filen som ett program)
sen testade jag att högerklicka och välja kör i terminal och då sa den att jag måste vara root för att kunna köra det så jag startade det igen som root och då startar den men slutar ganska så snabbt och säger att jag ska avsluta x för att kunna fortsätta...???

det där med koder är inte min grej så jag vet inte vad jag ska göra nu för att få igång det...
kan ni här på forumet hjälpa mig ?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: grafik krångel

Inlägg av Pink Panther »

Kod: Markera allt

sudo apt-get install envyng-core envyng-gtk
Källa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1136766

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Pink Panther skrev:

Pink Panther
hej... och tack...

klistrade in koden i terminalen nu och det ser ut som att allt blev ok där men vad ska jag göra efteråt ?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

joda skrev:
Pink Panther skrev:

Pink Panther
hej... och tack...

klistrade in koden i terminalen nu och det ser ut som att allt blev ok där men vad ska jag göra efteråt ?

Du skall nu ha ett grafiskt program som har namnet Envyng som ligger under Systemverktyg om jag inte mins fel. När du väl öppnar programmet så får du hjälp med att installera rätt drivrutiner. Det är bara att studera vad programmet ger dig för alternativ.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Pink Panther skrev:
joda skrev:
Pink Panther skrev:

Pink Panther
hej... och tack...

Du skall nu ha ett grafiskt program som har namnet Envyng som ligger under Systemverktyg om jag inte mins fel. När du väl öppnar programmet så får du hjälp med att installera rätt drivrutiner. Det är bara att studera vad programmet ger dig för alternativ.

Pink Panther
det är samma drivrutiner som jag kunde välja i "hårdvarudrivrutiner"... 173 och 180.
jag testade nu ändå att lägga in dom via envy men ingen av dom vill få igång grafiken...:-(

har jag missat nått kanske ?
vad kan jag mer göra ?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

joda skrev:
Pink Panther skrev:
joda skrev:
Pink Panther skrev:

Pink Panther
hej... och tack...

Pink Panther
det är samma drivrutiner som jag kunde välja i "hårdvarudrivrutiner"... 173 och 180.
jag testade nu ändå att lägga in dom via envy men ingen av dom vill få igång grafiken...:-(

har jag missat nått kanske ?
vad kan jag mer göra ?
Har du startat om datorn? Jag har ingen annan lösning. Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig. Men jag hittade inte någon annan lösning på ditt problem när jag sökte. Men tydligen funka det inte på din dator. Men enligt länken som var källan till min lösning, där lyckades de lösa problemet.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

Har du startat om datorn? Jag har ingen annan lösning. Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig. Men jag hittade inte någon annan lösning på ditt problem när jag sökte. Men tydligen funka det inte på din dator. Men enligt länken som var källan till min lösning, där lyckades de lösa problemet.

Pink Panther[/quote]

jag förstår det och är jätte tacksam för att du försöker hjälpa mig...

japp, jag startar om datorn mellan varje ändring jag gör.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"