jag installerade ubuntu 9.04 på min dotters dator igår men jag får inte grafiken att fungera som den ska... hon har geforce 8400 GS men jag har provat båda drivisarna som ligger med i ubuntu men när jag ska välja normal eller extra på "visuella effekter" så vill det sig inte... med andra ord så funkar inte drivrutinerna som dom ska även fast det står att dom är aktiverade...
jag testade sen att dra hem nyaste drivisarna från nividia till hennes grafikkort och då får jag hem en fil som jag inte har en aning om vad jag ska göra med... när jag kör den som program så händer det ingenting (jag har kryssat i tillåt körning av filen som ett program)
sen testade jag att högerklicka och välja kör i terminal och då sa den att jag måste vara root för att kunna köra det så jag startade det igen som root och då startar den men slutar ganska så snabbt och säger att jag ska avsluta x för att kunna fortsätta...

det där med koder är inte min grej så jag vet inte vad jag ska göra nu för att få igång det...
kan ni här på forumet hjälpa mig ?