[LÖST]Firefox beter sig konstigt

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Mattias Mirhagen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

[LÖST]Firefox beter sig konstigt

Inlägg av Mattias Mirhagen »

Jag kör Ubuntu (9.10 beta), och Firefox har börjat bete sig underligt. Jag ska försöka förklara problemet, även om det inte känns helt enkelt:

När jag trycker på <nedpil> har det tidigare inneburit att sidan "scrollat" ner. Så är inte längre fallet. Nu blir det istället som en "textmarkör" på sidan, och när jag trycker på <nedpil> "vandrar" textmarkören i sidan.

Jag hoppas att min problembeskrivning är förstålig. Nu undrar jag om någon vet hur jag löser detta märkliga problem.
Senast redigerad av 1 Mattias Mirhagen, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Firefox beter sig konstigt

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har inget konkret förslag till lösning. Möjligen, en vink om hur läget kan tänkas vara.

Sitter själv just nu i betan. Gårdagens uppgraderingar stod jag över. Jag brukar titta igenom föreslagna uppdateringar, sedan stänga ner, utan att uppdatera. Därefter kollar jag runt på några forum för att se, om någon har råkat ut för något, relaterat till den uppdateringen. Om inte, kan jag tänkas uppdatera. Men mestadels försöker jag att hålla mig ett antal dagar, kanske en vecka, mellan olika uppdateringar och efter kontroll på forumen.

Förutom ditt problem, verkar det som om en del andra, också fick problem med bl.a. språk (översättningar till svenska) efter senaste uppdatering.

Jag har tittat efter hur min beta förhåller sig till scrollning med pil ner och det fungerar helt OK hos mig. Som det förväntas att göra. Senaste uppdatering gjordes här, för en knapp vecka sedan.

Är det så att ditt problem är relaterat till senaste uppdatering, så kommer det med stor sannolikhet en fix under de närmaste dagarna.

Jag hoppas att det blir en lösning för dig.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag hade också problem med Firefox efter en uppdatering nyligen och har sett fler här i forumet som har problem. Jag löste det så att jag exporterade mina bokmärken och tog sen bort mappen .mozilla i hemkatalogen, startade Firefox och konfigurerade upp den igen.

Det du kan testa är att döpa om mappen .mozilla och sen starta upp Firefox och se om det fungerar då. Funkar det då så kan du alltid gå tillbaks till den gamla mappen och hämta dina bokmärken. Nog snabbare och enklare än att börja felsöka.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Broder Tuck skrev:Förutom ditt problem, verkar det som om en del andra, också fick problem med bl.a. språk (översättningar till svenska) efter senaste uppdatering.
Det tror jag alla har fått men det fixar nog Daniel snart ;)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Mattias Mirhagen skrev:När jag trycker på <nedpil> har det tidigare inneburit att sidan "scrollat" ner. Så är inte längre fallet. Nu blir det istället som en "textmarkör" på sidan, och när jag trycker på <nedpil> "vandrar" textmarkören i sidan.
Du har nog råkat komma åt F7 av misstag, tryck F7 igen för att återgå till normalt läge.
Användarvisningsbild
Mattias Mirhagen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: [LÖST]Firefox beter sig konstigt

Inlägg av Mattias Mirhagen »

Tack för F7-tipset
Skriv svar

Återgå till "Internet"