Ubuntu på USB [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Bar Talmai
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu på USB [LÖST]

Inlägg av Bar Talmai »

Jag har en kompis som vill pröva Ubuntu men vågar inte riktigt.
Jag har en usb sticka på 16g och har gjort en "live cd" av den.
Men jag undrar om det går att göra om usb stickan till en hd med ubuntu så att men kan bota direkt från den men inte som en live cd utan något man kan göra ändringar på (språk mm) som sparas. En liten hårddisk med home mapp swap och allt. (har tittat runt lite på forumet och det verkar vara en självklarhet)
Men hur gör man?
Senast redigerad av 1 Bar Talmai, redigerad totalt 24 gånger.
Bowmore

Re: Ubuntu på USB

Inlägg av Bowmore »

Bar Talmai skrev:Men jag undrar om det går att göra om usb stickan till en hd med ubuntu
Ja, det kan du göra genom en vanlig installation. Du behöver då tänka på två saker:
- installera ubuntu på rätt hdd, dvs usb-disken
- installera grubs MBR på rätt hdd, dvs usb-disken

Det första steget är nog inget större problem då du ser det hela grafiskt.

Det andra steget med MBR är något du väljer efter att du valt hur du ska partitionera usb-minnet, dvs i det läget då du godkänt allt och ska starta den verkliga installationen. I det fönstret har du en knapp Avancerat längst ner till höger. Tryck den och välj det (hdx) som är ditt usb-minne. Om usb-minnet heter sdc så blir det alltså på (hd2) som du ska installera grubs MBR.

Exempel
sda = (hd0)
sdb = (hd1)
sdc = (hd2)
osv

När det gäller LiveUSB så sparas numer ändringar du gjort och du kan också installera uppdateringar inkl nya kärnor förutsatt att du använder Skapa USB-uppstartsdisk under System/Administration.
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

Det andra steget med MBR är något du väljer efter att du valt hur du ska partitionera usb-minnet, dvs i det läget då du godkänt allt och ska starta den verkliga installationen. I det fönstret har du en knapp Avancerat längst ner till höger. Tryck den och välj det (hdx) som är ditt usb-minne. Om usb-minnet heter sdc så blir det alltså på (hd2) som du ska installera grubs MBR.
även fast jag gör det så står det kvar att den vill installera grub på första hårddisken. Det är kanske så att bilden inte ändras, men jag blir lite nervös.
Det är inte så att jag ska göra en liten partition för /boot? i så fall hur stor bör den vara?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bar Talmai skrev:
även fast jag gör det så står det kvar att den vill installera grub på första hårddisken. Det är kanske så att bilden inte ändras, men jag blir lite nervös.
Det är inte så att jag ska göra en liten partition för /boot? i så fall hur stor bör den vara?
Lita på Bowmore, han vet vad han pratar om!! :) Har du ett äldre långsammare USB-minne, så kan jag hjälpa dig trimma. ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bar Talmai skrev: även fast jag gör det så står det kvar att den vill installera grub på första hårddisken. Det är kanske så att bilden inte ändras, men jag blir lite nervös.
Jag kanske ska förklara lite tydligare.
När det gäller grubs starthanterare så installeras den största delen på ditt usb-minne under /boot/grub. Den delen behöver du inte tänka på. Resterande del, dvs MBR, lagras på diskens första sektor. Default vid installation är den första interna disken, dvs sda.

Om ditt usb-minne heter /dev/sdc så är det /dev/sdc du ska välja under Avancerat som du hittar i fönstret Redo att installera. Dessutom så finns namnet på disken specificerat där. Har du t.ex ett Kingston usb-minne så står det något med Kingston ... så det borde vara enkelt att hitta rätt under Avancerat. Det valet syns dock inte i fönstret Redo att installera. Sen är det bara att starta installationen.

Såg att de inte använder (hdx) längre utan har ändrat till /dev/sdx.
bbauto skrev:Lita på Bowmore, han vet vad han pratar om!!
Jag som inte ens litar på mig själv ;)
Användarvisningsbild
Bar Talmai

Inlägg av Bar Talmai »

bbauto skrev:Lita på Bowmore, han vet vad han pratar om!!
Jag som inte ens litar på mig själv ;)
He he härligt med lite självinsikt ;D

Allt har funkat fint inga problem. Tack!
Sedan gick det inte att boota från usb på min kompis dator men det är en helt annan sak (kanske går att uppdatera bios?!?)
Så det blir att bränna en Live Cd åt honom istället.

bbauto skrev:Har du ett äldre långsammare USB-minne, så kan jag hjälpa dig trimma. ;D

Härligt! det har jag funderat över. Det är en enda sak som går trögare på ubuntu så är det att föra över stora filer till usb-minnet det är tyvärr riktigt tråkigt :'(
Hur? Jag är ivrig att att lära.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Bar Talmai skrev:Sedan gick det inte att boota från usb på min kompis dator men det är en helt annan sak (kanske går att uppdatera bios?!?)
Så det blir att bränna en Live Cd åt honom istället.
Jag skulle ställa in bootordning på en kompis dator, där fanns ej något val för USB, vilket jag tyckte var märkligt eftersom det var en sprillans ny dator. Men råka sätta "CD/DVD Group" först... Hade både bootbar USB-sticka och ubuntu LiveCD istoppad... Blev lite förvånad då USB-sticka faktiskt bootade upp istället för CDn. Så USB var tydligen inbakad i den där "CD/DVD gruppen" !? ::)
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu på USB [LÖST]

Inlägg av jansson »

Jag är lite sugen på att installera Kubuntu 9.10 på min usb-sticka, men jag får inte upp något alternativ för det över huvudtaget. Det är bara min interna HDD som dyker upp i listan, och det finns ingen knapp för mer avancerade saker. Jag vet inte om dom missade den i den nya installerar-appen som dom lagt till, men den är iaf väldigt snygg =).

Är det någon som vet något som jag har missat? Vore kul att kunna testa det lite mer innan man blåser datorn för ominstallation, som det är nu med live-versionen på USB-stickan så kan jag inte installera saker med kPackageKit av någon anledning.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

jansson skrev:Jag är lite sugen på att installera Kubuntu 9.10 på min usb-sticka, men jag får inte upp något alternativ för det över huvudtaget. Det är bara min interna HDD som dyker upp i listan, och det finns ingen knapp för mer avancerade saker. Jag vet inte om dom missade den i den nya installerar-appen som dom lagt till, men den är iaf väldigt snygg =).

Är det någon som vet något som jag har missat? Vore kul att kunna testa det lite mer innan man blåser datorn för ominstallation, som det är nu med live-versionen på USB-stickan så kan jag inte installera saker med kPackageKit av någon anledning.
Nej beror nog på nått annat ex. Ready boost sk. U3-partition eller annat... Vad har du för USB-minne??
jansson

Inlägg av jansson »

bbauto skrev:
jansson skrev:Jag är lite sugen på att installera Kubuntu 9.10 på min usb-sticka, men jag får inte upp något alternativ för det över huvudtaget. Det är bara min interna HDD som dyker upp i listan, och det finns ingen knapp för mer avancerade saker. Jag vet inte om dom missade den i den nya installerar-appen som dom lagt till, men den är iaf väldigt snygg =).

Nej beror nog på nått annat ex. Ready boost sk. U3-partition eller annat... Vad har du för USB-minne??
Nej jag har för mig att det har funkat på äldre versioner, men det Kan ha varit ett annat minne också.

Iaf så har jag Sony microvault på 4gb.

http://www.sony.net/Products/Media/Microvault/

Det verkar finns flera versioner på den länken, vet inte vilken jag har. Köpte det för kanske ett eller två år sedan.

Det finns en funktion för att kryptera minnet, men det är bara ett program som låg på själva minnet och inget annat vad jag kan förstå. Det första jag gjorde när jag fick det var att formatera om det och ta bort det programmet.
jansson

Inlägg av jansson »

Jag har startat en ny tråd om mitt problem av anledning angivet i nya tråden.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=43561
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"