Använda sig av två nätverk (Ubuntu server)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hub

Använda sig av två nätverk (Ubuntu server)

Inlägg av hub »

Hej!

Jag har idag en server som står bakom bredbandsbolagets router, och får sitt eget IP, samt en egen router som delar ut IP till det lokala nätverket.
Förut var allting bakom den egna routern så jag kunde komma åt servern enkelt genom nätverket (samba). Nu kan jag inte det, utan har skapat en SSH tunnel med putty för att kunna hämta filer från servern till min windows maskin.

Tanken var då att trycka in ett till nätverkskort i servern, och koppla det till min router, för att på så sätt få enkel tillgång till servern utan att använda ssh. Detta är väl möjligt? Eller är det någon säkerhetsaspekt som jag missar här? Tycker att det borde vara relativt säkert då servern får ett extern IP och ett internt, och det lokala nätverket använder sig av det interna.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Använda sig av två nätverk (Ubuntu server)

Inlägg av andol »

Att ge servern interface både internt och externt ska inte vara några problem. Se bara till så att default gateway blir rätt.

Antagligen vill du även konfigurera samba, och eventuella andra icke-publika servertjänster, så att de bara lyssnar på det interna interfacet.
hub

Inlägg av hub »

Ok, nu har jag tryckt till ett nytt nätverkskort och det verkar fungera som planerat.

MEN, hur kollar jag att den inte tar emot externa anrop till t.ex. samba?
Hur kollar jag att den är "säker" så att säga?

Det är ju en server, så jag kan inte surfa in på någon sida för att den ska proba portar och så...
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Tja, här har du ett lämpligt kommando för att se vilka tjänster som lyssnar på vilka på vilka portar på vilka interface.

Kod: Markera allt

sudo netstat -tulp
Sen så kan du ju alltid be någon du känner att köra nmap från sitt nät.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"