Problem med testa KUbuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Problem med testa KUbuntu

Inlägg av krille70 »

Hej Alla

Jag har en dator som är ihop satt själv alltså moderkort, grafik-kort, hårddisk och allt i den är olika. Moderkortet är ett AsRock 775Dual-880Pro chipset är en VIA PT880Pro Northbirdge är en VIA PT880 Pro, Southbirdge är VIA 8237R, grafik-kortet är ett MSI GeForce NX7300GS-TD256E med TurboCache teknik. TurboChache menas att den har 256Mb på Grafik-kortet och lånar även 256Mb at datorns minne, minne är A-Data 1Gbx2 667MHz DDR2-minnen vilket ger en 2Gb minne, hårddisken är en Samsung SATA 250Gb, Ljudkortet är en SoundBlaster PCI kort. Kan tyvärr inte komma ihåg vad den heter. Sedan har den två brännare en DVD från A-Open en gamla CD brännare som jag tror är från Hitachi. Vi har en skrivare kopplad till den en HP DeskJet F2180 allt i ett skrivare, och även en fotoskrivare också den från HP, som heter HP PhotoSmart A335. Detta är problemet som jag hela tiden får. När testar att köra Ubuntu eller KUbuntu så låser sig datorn efter ca 10 minuter och jag får starta om den. Jag har inte installerat KUbuntu på den därför detta händer hela tiden. Ja skärmen är Siemens T172 och när jag kör Ubuntu eller KUbuntu så får jag bara köra i 800x600 och kan inte gå högre. Varför tror ni att datorn gör på detta vis? Jag har försökt allt. Men inget verkar hjälpa. Jag har tänkte sätta ihop en ny dator och då ta KUbuntu på den. Jag hoppas ni kan hjälpa en med detta problem. Därför jag tycker himla mycket om KUbuntu och vill hellre köra den än Windows. Jo jag har ett till problem. Jag har en ASUS X58C bärbar dator som jag testat köra KUbuntu på och den får inte komma in på den trådlösa nätverket vi har hemma som är en Gateway från Thompson som fått låna från Telia som är våra Internet leverantör. Varför vill den inte låta KUbuntu in för? Jag misstänker om köra med tråd går det nog bra. Men KUbuntu hittar den trådlösa enheten i datorn men den får inte tillstånd att gå in på Gateway. Hoppas ni kan hjälpa en med dessa problem. Och förlåt jag var inte säker på var någonstans jag skulle sätta denna tråd. Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar från
Christer.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Problem med testa KUbuntu

Inlägg av Hund »

Låsningarna kan ju bero på minnet, dra igång en Live-CD och välj memtest ist för att starta Kubuntu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Problem med testa KUbuntu

Inlägg av philip5 »

Kontrollera inställningarna i din router för det trådlösa så det inte finns restriktioner för vilka enheter som får ansluta sig trådlöst. Den kan också vara satt att vara begränsad i antal enheter. Om så är fallet kan du efter att ha sett till att routern fått känna igen enheten låsa ner den igen för den extra säkerhetens skull.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"