Hans Linde skrev:
Hej Hans! Starta upp med en LiveCD->System->Administration->Partitionsredigeraren
Högerklicka på 1a partitionen->Avmontera(Umount)...
Högerklicka igen->Ändra storlek/Flytta(Resize/Move)->
Fyll i "Ledigt utrymme före (MiB):" ca 200 bör räcka, peka nu i fältet "Ny storlek (MiB):" för att värdet ska uppdateras->Ändra storlek/Flytta->Verkställ (Apply).
Högerklicka på det lediga utrymmet till vänster (grått)->Ny->Primär->ext3->Verkställ
Högerklicka på den nya partitionen->Formatera som ext3->Verkställ
Högerklicka igen på dina 2 första partitioner->Montera
NOTERA vad den nya partitionen fick för beteckning (ex. /dev/sda6)
Högerklicka på partitionen->Information->Markera strängen som följer efter UUID: nnnnn ->Kopiera (Ctrl+C)
Öppna en terminal och skriv "gksu nautilus" I Vänsterfältet bör du ha 3 eller 4 "disk", "disk-1", "disk-2"...
Välj nu disken som innehåller "/etc" Klicka på /etc, leta upp "fstab" och dubbelklicka på den.
Lägg till raden, utan fnuttar:
"UUID=nnnnn /boot ext3 noatime,errors=remount-ro 0 1" Markera "nnnnn" och Ersätt med (Ctrl+V), så att du får det nya UUID nummret, som du kopierade ovan... Spara...
Leta igenom "disk", "disk-1", "disk-2" efter "/boot" ÖPPNA "/boot" MARKERA ALLT->Kopiera, navigera till den nya "disken" högerklicka->Klistra in
Avsluta nautilus och öppna Program->Tillbehör->Terminal...
Nu ska vi bara uppdatera grub:
Den nya boot partitionen = den du skapade ovan.
sda1 = (hd0,0), sda2 = (hd0,1), sda3 = (hd0,2) etc Exemplet till vänster är sålunda = sda6
Starta om datorn...
Detta bör fungera,[/color]
EDIT 091004 18.26 Förtydligande ovan "ÖPPNA "/boot" MARKERA ALLT"[/quote]
Då ska vi se om du förstår mig ( och vad jag gjort...)
Jag har kommit fram till det röda i din instruktion.
Där blev det stopp.
Terminal utskrift:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub
sudo: grub: command not found
ubuntu@ubuntu:~$
OBS! Jag ser nu att ni har svart och editerat en del som jag inte hunnit läsa , så eventuellt finns svaret där.[/quote]Ja!

Du har tydligen grub2, och både grub och grub2 fungerar tydligen nu på ext4. Så ska du fortsätta på det inslagna spåret så måste du installera "grub" först (och rensa grub2), men frågan är om det är det som är problemet!?