Fel med USB minne

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
M1Get
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Fel med USB minne

Inlägg av M1Get »

Tjenare.

Ligger denna tråd fel så får en mod gärna flytta rätt den.

Har ett litet problem. Sitvationen är följande:

Jag har köpt ett 32gb usb-minne och när jag ska lägga in saker på det så beter det sig väldigt konstigt. Usb-stickan är formaterad i fat32 (då jag ska använda den till min bilstero som stödjer det). Jag har inga problem med att skriva på usb-minnet så det flyter på fint att lägga över mappar med musik.

När jag dock tar ut usb-minnet från datorn och stoppar in det igen och går in i någon av dom mapparna jag har lagt in (dock inte alla) så ser det ut såhära:
Bild

Rätt mysko tycker jag då jag inte har lagt in några "program på 2,3 gb.

När detta fel uppkommer så kan jag ej radera dom eller göra något på usb minnet, detta fel kommer upp då:
Bild

Vad är orsaken till detta?

Grymt tacksam för svar.
- M1Get
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Fel med USB minne

Inlägg av bbauto »

Måste vara hårdvarurelaterat Bad blocks/sectors... Formatera om kanske? Börja med att installera gparted
System->Administration->Partitionsredigeraren->Välj Disk uppe till höger
Högerklicka på partitionen->Avmontera och sen ->Kontrollera

Jag hade nog gjort allt från scratch dvs tagit bort partitionen och skapat/formaterat en ny FAT32.
1. Högerklicka på partitionen->Enhet->Skapa partitionstabell->Avancerat->msdos->Skapa
2. Skapa/Formatera ny FAT32
3. Kontrollera igen...

Kontroll av dåliga sektorer (Byt sdb1 mot vad din USB-pinne heter):

Kod: Markera allt

sudo badblocks -sv /dev/sdb1
Utförlig kontroll av dåliga sektorer (skriver 1or och 0or över hela disken) Förstör ALL data!!

sudo badblocks -svw /dev/sdb1
Finns det många dåliga sektorer/block, så kanske du har garanti kvar?
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

Var beredd på att försöka reklamera.

Jag råkade ut för ett likartat problem med ett nytt 4GB MicroSD-kort för ett par veckor sedan. Mysko filer som inte gick att radera, felaktiga filstorlekar etc. Windows rapporterade dessutom att kortet var på 38GB!

Efter ett par försök att reparera och omformatera, både i linux och windowsmiljö så blev det reklamation på kortet. Det nya fungerar klanderfritt.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

swm skrev:Var beredd på att försöka reklamera.

Jag råkade ut för ett likartat problem med ett nytt 4GB MicroSD-kort för ett par veckor sedan. Mysko filer som inte gick att radera, felaktiga filstorlekar etc. Windows rapporterade dessutom att kortet var på 38GB!

Efter ett par försök att reparera och omformatera, både i linux och windowsmiljö så blev det reklamation på kortet. Det nya fungerar klanderfritt.
Punkt 1 ovan, skapar en ny partitionstabell... kvarstår problemen, ja då är det nog läge för reklamation. :)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

det är inte så enkelt att du tar ut minnet utan att avmontera det först? brukar bli så här då.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

ThinLizzy skrev:det är inte så enkelt att du tar ut minnet utan att avmontera det först? brukar bli så här då.
Hmm... Jag brukar inte få sådana fel på FAT32, testade att kopiera en bunt mp3, och dra ut pinnen, stoppade in den i min andra dator... Inga problem MEEEN självklart ska man alltid avmontera sina volymer på rätt sätt, har också ett 8GB till Bilradion! :) kör

sudo umount /dev/sdb1

sudo fsck.vfat /dev/sdb1
på den i sådana fall... (byt sdb1 mot din egen enhetsbeteckning).
M1Get
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av M1Get »

Ledsen för lite segt svar då jag har glömt bort denna tråd. (A) Men tack för alla som svarat :)

Har köpt minnet på tradera så kan nog bli en aning svårt att reklamera. Men ska göra ett försök.

Ska testa lite mer med att typ formatera en ext3 partion och se om den beter likadant.

- M1Get
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"