hej sen jag installerade om datorn en dell dimension 8400 och jag installerade 9.04 ubuntu så fick jag inget ljud
lÖST
ljud
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: ljud
Hej Ulf! Börja med att högerklicka på Volymkontrollen uppe till höger->Öppna volymkontroll, kontrollera dom olika reglagen, så dom inte står på mute (=0).
Du får gärna dela med dig vilken Dist du kör. ex ubuntu 9.04, du kan också börja med att kontrollera om du har systemljud överhuvudtaget eller om det bara gäller web/uppspelning... Kontrollera System->Inställningar->Ljud->Systemljud->Logga in->Spela
Du får gärna dela med dig vilken Dist du kör. ex ubuntu 9.04, du kan också börja med att kontrollera om du har systemljud överhuvudtaget eller om det bara gäller web/uppspelning... Kontrollera System->Inställningar->Ljud->Systemljud->Logga in->Spela
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nja vi är inne i ett systemskifte vad gäller ljudets grundsystem, så det kan vara att du behöver ändra "Pulsaudio" till "ALSA" eller vice versa. Pröva System->Inställningar->Ljud->Ljudhändelser Testa dom olika varianterna (Pil ned)->Testa.ulf ulf skrev:hej jag har kollat det jag hade tidigare ubuntu 8.10 och där fungerade det med alla inställningar .verkar som om inte den här installationen tog med ljud kortet på datorn
Annars får du ta reda på vilket ljudkort du har ex "sudo aplay -l" eller installera ett GUI som visar din hårdvara ex. "sudo apt-get install hardinfo" Denna hittar du sen under System->Inställningar->System Profiler and Benchmark. Kopiera och klistra in hit...

Ett problem med ljudkortet Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS beror på om man kör analog eller digital anslutning.ulf ulf skrev:hej jag har kollat det jag hade tidigare ubuntu 8.10 och där fungerade det med alla inställningar .verkar som om inte den här installationen tog med ljud kortet på datorn
1) Hur är dina högtalare anslutna, analogt eller digitalt?
2) Vad ger kommandot amixer scontrols | grep -i digital
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Fick du igång ljudet eller.
Har själv kämpat med en laptop som inte ljudet funkade på.
Efter mycket strul så bestämde jag att pröva OSS4 istället för ALSA, 1-2 timmar senare funkar ljudet ypperligt.
Har själv kämpat med en laptop som inte ljudet funkade på.
Efter mycket strul så bestämde jag att pröva OSS4 istället för ALSA, 1-2 timmar senare funkar ljudet ypperligt.