Windows Vista återbetalning licensavgift (DELL/Dustin Home)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Windows Vista återbetalning licensavgift (DELL/Dustin Home)

Inlägg av Pink Panther »

Naturligtvis får tillverkaren av datorn någon form av ersättning av Microsoft ( i form av olika avtal, som kan skilja mellan de olika tillverkarna av burken) huruvida det är tillverkaren av datorn eller Microsoft som skriver avtal med återförsäljaren vet jag inte. Jag tror säkert många återförsäljare vill erbjuda en Linux lösning. Men det krävs en grundlig utbildningen av säljarna. De måste fråga kunden redan i butiken om vad de har för övrig hårdvara. De måste informera kunden om att Linux inte är Windows. Det är annorlunda, men inte svårt. Att sälja en Linuxburk idag kan leda till en missnöjd kund. Kunden återkommer i de flesta fall i ett upprört tillstånd. Skrivaren funkar inte, digitalkameran, webbkameran med mera.

Problemen ovan är utan tvekan en stor bidragande faktor. Men som alltid handlar de om pengar. Att sälja en dator idag generar inga stora pengar till återförsäljaren. Så alla bidrag som ökar vinsten är välkomna. Annars är det kunden som får betala. Vill Linuxrörelsen betala, så ställer säkert tillverkarna och återförsäljarna upp med utbildning av personal. Det fria valet för kunden.

Att det fattas ett beslut på högre nivå om försäljning av Linuxburkar idag är inte möjligt.

En nöjd kund återkommer alltid. En missnöjd kund innebär i värsta fall tio eller flera missnöjda potentiella kunder. Som går till i en annan återförsäljare.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Pink Panther skrev:Naturligtvis får tillverkaren av datorn någon form av ersättning av Microsoft ( i form av olika avtal, som kan skilja mellan de olika tillverkarna av burken) huruvida det är tillverkaren av datorn eller Microsoft som skriver avtal med återförsäljaren vet jag inte. Jag tror säkert många återförsäljare vill erbjuda en Linux lösning. Men det krävs en grundlig utbildningen av säljarna. De måste fråga kunden redan i butiken om vad de har för övrig hårdvara. De måste informera kunden om att Linux inte är Windows. Det är annorlunda, men inte svårt. Att sälja en Linuxburk idag kan leda till en missnöjd kund. Kunden återkommer i de flesta fall i ett upprört tillstånd. Skrivaren funkar inte, digitalkameran, webbkameran med mera.

Problemen ovan är utan tvekan en stor bidragande faktor. Men som alltid handlar de om pengar. Att sälja en dator idag generar inga stora pengar till återförsäljaren. Så alla bidrag som ökar vinsten är välkomna. Annars är det kunden som får betala. Vill Linuxrörelsen betala, så ställer säkert tillverkarna och återförsäljarna upp med utbildning av personal. Det fria valet för kunden.

Att det fattas ett beslut på högre nivå om försäljning av Linuxburkar idag är inte möjligt.

En nöjd kund återkommer alltid. En missnöjd kund innebär i värsta fall tio eller flera missnöjda potentiella kunder. Som går till i en annan återförsäljare.

Pink Panther
Givetvis har du åtminstonde delvis rätt!! :) Tror dock att MS använder sig mer av piskan än moroten nuförtin! dvs. levererar dom alternativ så ryker deras rabatter på MS. Det där med att Windows överlägsna hårvarustöd är bara en myt -ren propaganda- all hårdvara fungerar EJ på ett specifikt Windows OP. Möjligen om du sätter upp 5-6 virtuella miljöer med allt från DOS..95...98...NT...2000...XP... till Win7 ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Tillverkarna betalar runt 4-500 för en licens. Det dom 'får' är rabatter. Men vänd på det - för i verkligheten blir hotet om tillbakadragna rabatter utpressning eftersom det blir för dyrt att våga satsa på något annat - som Linux t.ex... Det är därför man kan shoppa en Dell med Linux från företagssidorna men inte från deras privatsidor, för dom FÅR inte sälja Linux till privatmarknaden... Det är utpressning enl. mig iallafall...

Sen så vill 'folk' ha det dom är vana vid - tills dom tröttnar på hur dåligt det är så byter dom till det dom hört mest gott om - Mac... ::)

Men sett till hur det går framåt med Android, kommande ChromeOS, MobLin (inkl. en Ubuntu Moblin Remix) o.s.v. så kommer det bli svårt för MS i längden - för Windows 7 är fortfarande Windows med mycket av det negativa det innebär...

Iphone kommer få det tufft också med Android- efter Android-lur i hyllraderna... Det skulle väl vara Itunes och App-store dom har i bakfickan, men Spotify går väl om Itunes Store nu - och Google har släppt ett verktyg för att förenkla portningen av Iphone app's till Android...

Och Intel fightas med AMD idag, men så smyger Nvidia upp bakom knuten med nya idéer och ARM förbrukar mindre watt och blir då inte heller lika varma...

Man undrar allt hur det skall gå för jättarna... Men än så länge tjänar MS en femhundring per såld PC, Apple tjänar typ 2000:- (!) per såld Iphone o.s.v... Dom längtar nog inte direkt efter att släppa dom inkomsterna... ::)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Kan bara säga att jag iaktagligjort samma sak, ALL OVER....
PS! Det är ett systemskifte på gång!
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

Jahopp... sitter också och letar laptop utan Windows men det är inte enkelt. Detta stör mig väldigt mycket!

Hur kan man få EU att attackera Microsoft på denna fråga på samma sätt man har tramsat med att MS inte skall få inkludera IE mm. i Windows?

http://en.wikipedia.org/wiki/European_U ... ition_case

Har hittat en del ställen som säljer med Ubuntu, t.ex. GGSdata men jag vill knappast betala dubbelt så mycket bara för att slippa MS-skatten.

Edit: Kan tillägga också att Dell har en modell, Vostro, som i ngn utgåva kan köpas med Ubuntu. Man kan även ringa till Dell och beställa Precision och Latitude utan OS.
hassekalle
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av hassekalle »

Ett tips kan vara att leta efter laptopar med vista på , dessa verkar vara väldigt svårsålda nu när win 7 funnits ett tag och därmed billiga. Jag hittade en acer travelmate 8371 som innan jul gick att få tag på för runt 6500 kr, nu kan man köpa den under 4000 kr.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"